• Anonym (Andersson)

Vilka förnamn till vårt efternamn?!

Min man och jag väntar barn - tvillingar! Skrattande Men det här med namn är ju så att vi sliter vårt hår...

Vi heter Andersson och vill att namnen till barnen ska passa ihop med efternamnet (jag och min man har vanliga svenska namn på fyra bokstäver). Vi vill också att barnens namn ska börja på samma bokstav, men ändå inte låta för lika! Glad

Vi vet inte kön, så därför behöver vi namnförslag för pojke och pojke, pojke och flicka samt flicka och flicka.

• Svar på tråden Vilka förnamn till vårt efternamn?!
  • Anonym (Mary)

Förslag på fina namn:

Erik
    Fredrika
    Adam
    Johanna
    Johan
    Anna
    Mikael
    Sofia

Gillar klassiska namn och de ger efternamnet Andersson lite värdighet. Blir vackert till ert efternamn!

• Anonym (Mary)

PS! Jag tror att ni gör ett misstag om ni matchar barnens namn med varandra. Blir lätt att det låter som ett cirkuspar :)

• Anonym (Kim da Jong)

Alla svenska namn passar till Andersson,
    Förutom Anders.

• Anonym (Francine)

Tror att det tyvärr lätt kan bli lite "Piff och Puff" av det hela om tvillingarna får namn på samma bokstav. Låt dom vara sina egna individer istället.

• GAndrea

Vad gillar ni för namn? Klassiska svenska, nyare, engelska? Ska de också ha 4 bokstäver som era eller inte?

Ganska svårt att komma med tips utan att veta er smak ;)

• Anonym (Andersson)
    GAndrea skrev 2018-06-14 20:27:49 följande:

Vad gillar ni för namn? Klassiska svenska, nyare, engelska? Ska de också ha 4 bokstäver som era eller inte?

Ganska svårt att komma med tips utan att veta er smak ;)

Vi gillar klassiska och äldre namn. Glad Jag gillar också engelska namn, men inser att dem inte går ihop med vårt efternamn.

Namnen till barnen behöver inte ha fyra bokstäver, men gärna att de är tvåstaviga.
  • MallaL

Jag skulle undvika namn som börjar och slutar på A eftersom ni heter Andersson, inte Alma, Elsa, Agnes etc, hellre Iris, Hedvig, Ellen, Ester etc.

Annars passar som sagt nästan alla svenska namn, undvik de amerikanskinspirerade eftersom ni har ett son-namn.

Pojknamnen slutar ju sällan på A, så där passar nästan allt!

• Anonym (Hm)

Får vara långt och kort då om det inte ska låta som piff och puff

Jens

Jonathan

Jill

Josefin

• Anonym (C)

Det kan bli lite bättre flyt i uttalet om förnamnet inte slutar på a, och i så fall går många vanliga kvinnonamn bort. Några förslag: Alice och Agaton, Hugo och Hilding, Inez och Ingeborg.

• Kusin Krakel

Om ni vill att namnen ska börja på samma bokstav tycker jag personligen att de ska avvika på annat sätt, tex vara olika långa eller sluta på olika bokstäver.

Några förslag

Viola och Vendela

Vera och Viveka

Bianca och Beatrice

Julia och Johanna

Mona och Magdalena

Mona och Maj

Ester och Ella

Majken och Molly/Moa

Eivor och Edna

Linnéa och Ludvig

Viola och Valter

Viktor och Vendela

Måns och Maja

Sara och Staffan/Sebastian

Siri och Sander

Sune och Solveig

Hanna och Holger

Eskil och Ella

Gunnar och Gerda

Erik och Ester

Gustav och Greta

Eivor och Eskil

Rut och Ragnar

Torsten och Tage

Holger och Hannes

Klas och Kristoffer

Gunnar och Göte

Valter och Viggo

Folke och Fridolf

Axel och Anton/Alfred

Svar på tråden Vilka förnamn till vårt efternamn?!