• Gaskarl

Hur är det.

Funderar lite.

Det känns lite som otrohet blir mer och mer accepterat bland människor, liksom så som det är i södra Europa. Är det någon mer som märkt av det, eller är det bara i mitt eget huvud? Har det kanske med ålder att göra, att man inte tar det så allvarligt, om man jämför med ungdomar..

• Svar på tråden Hur är det.
  • jagärelsaa

Svårt att säga.. här på forumet verkar varannan människa vara otrogen men så samtidigt är det ju bara ett forum. Det är ingenting jag skulle acceptera iaf.

• Tecum

Tror som du säger att det har med ålder och mognad att göra snarare än en trend. Här på forumet finns en väldigt aggressiv och dömande ton mot otrogna och jag har inte heller sett någon ökad acceptans någon annanstans. 

• Anonym (Like)

En trend som jag upplever är att många ger upp istället för att ta hjälp och ev erkänna sina brister och som då oftast inleds med otrohet.

Pratas ibland om gubbar 50+ som får slakballe, frun är våt och drar till grannen.

• Gaskarl
    Anonym (Like) skrev 2018-06-16 15:38:36 följande:

En trend som jag upplever är att många ger upp istället för att ta hjälp och ev erkänna sina brister och som då oftast inleds med otrohet.

Pratas ibland om gubbar 50+ som får slakballe, frun är våt och drar till grannen.

Men om det inte är så. Utan att det är så att folk har börjat tänka "det är väl inte så farligt"

Frågan är, har våran moral börjat att luckras upp allmänt eller sitter det hos en själv, att när man kommer upp i åren, man garvar åt livet lite att man bryr sig mindre?
  • Kråkungen

Mer accepterat att KVINNOR är otrogna kan jag hålla med om... men att män är det? Inte en chans! Men sen tror jag även att det har med åldern att göra - rent generellt är man väl mer idealist som ung, och mer cyniker ju äldre man blir...

• Gaskarl
    Kråkungen skrev 2018-06-16 15:50:27 följande:

Mer accepterat att KVINNOR är otrogna kan jag hålla med om... men att män är det? Inte en chans! Men sen tror jag även att det har med åldern att göra - rent generellt är man väl mer idealist som ung, och mer cyniker ju äldre man blir...

Menar mer att man börjar acceptera det inför sig själv. Man släpper den Lutherska uppfostran.
  • Anonym (man)
    Gaskarl skrev 2018-06-16 13:36:01 följande:

Funderar lite.

Det känns lite som otrohet blir mer och mer accepterat bland människor, liksom så som det är i södra Europa. Är det någon mer som märkt av det, eller är det bara i mitt eget huvud? Har det kanske med ålder att göra, att man inte tar det så allvarligt, om man jämför med ungdomar..

Att otrohet skulle vara mer accepterad söderut är en MYT. Danmark ligger före Italien och tyskland före spanien till exempel

nyheter24.se/nyheter/forskning/868244-har-ar-varldens-mest-otrogna-lander-flera-nordiska-i-topp

INGEN gillar svek och lögner oavsett kultur eller ålder, inte ens de som själva sviker andra gillar att bli svikna. Faktum är att otrogna människor är MER svartsjuka än människor som inte varit otrogna (som man känner sig själv....)  Däremot har samhället blivit alltmer egoistists och människor blir mer och mer narcissistiska så det har skett en normaliseringsprocess där vi har vant oss vid egoismen.

Yngre generationer är mer öppna för alternativa förhållandeformer än äldre generationer. Men alternativa förhållandeformer betyder inte att man accepterar lögner och svek. Ärlighet är fortfarande centralt för alla slags färhållanden.
  • Anonym (man)
    Gaskarl skrev 2018-06-16 15:42:11 följande:
    Men om det inte är så. Utan att det är så att folk har börjat tänka "det är väl inte så farligt"

Frågan är, har våran moral börjat att luckras upp allmänt eller sitter det hos en själv, att när man kommer upp i åren, man garvar åt livet lite att man bryr sig mindre?
    Jag tror man ska skilja på moral och egoism. Det är snarare så att man är ok med att utsätta andra för sånt man själv aldrig skulle acceptera... ok så länge det inte drabbar mig. Man har låga moraliska krav på sig själv men höga moraliska krav på andra. Det är inte moral, det är dubbelmoral.

Vi har inte sänkt våra moraliska krav för när vi drabbas så gör det fortfarade väldigt ont. Vi har däremot vant oss vid egoismen eftersom den är så vanlig.
  • Gaskarl
    Anonym (man) skrev 2018-06-18 22:21:52 följande:

Jag tror man ska skilja på moral och egoism. Det är snarare så att man är ok med att utsätta andra för sånt man själv aldrig skulle acceptera... ok så länge det inte drabbar mig. Man har låga moraliska krav på sig själv men höga moraliska krav på andra. Det är inte moral, det är dubbelmoral.

Vi har inte sänkt våra moraliska krav för när vi drabbas så gör det fortfarade väldigt ont. Vi har däremot vant oss vid egoismen eftersom den är så vanlig.

Väldigt bra och tänkvärt inlägg, fan vad hemskt.
Svar på tråden Hur är det.