• Nela

Vit beläggning på tungan, måste det vara svamp?

Jag helammar min pojke på snart 4 veckor. Nu har han fått en vit beläggning på tungan och jag vet inte vad det är. Kan det vara svamp och vad innebär det i så fall? Hur får man det och vad gör man för att få bort det? Jättetacksam för svar!!!

• Svar på tråden Vit beläggning på tungan, måste det vara svamp?
  • 000104

Du kan prova att pensla ( ta med en tops) på ramlösa/vichyvatten.
    Min dotter hade också torsk och det försvann inte med ramlösa så vi fick mycostatin, svindyrt 285:- för 100 ml.
    Så hjälper det inte så kontakta bvc.

• Jennie Brunflo

Det är troligast att det är torsk/svamp.

Det är helt ofarligt och inget barnet lider av.

Du tar bort det genom att gnugga specialvatten på tungan. Koka 1 dl vatten, låt det svalna, blanda i 1krm bikarbonat och låt det lösas upp.
    Sedan tar du hörnet på en handduk och doppar i vattnet och "gnuggar" lätt på tungan.
    Det är inte farligt om babyn sväljer vattnet, men han ska inte dricka mängder.
    Du kan även doppa nappen i vattnet om han använder napp.

Du ska även badde ditt bröst med vattnet. Varje gång han ätit ska du badda bröstet. Gnugga tunga på honom någon gång/dag, till torsken försvunnit. Det brukar gå på en eller två dagar.

Du kan även få medel från BVC att ha på, men testa vattnet först. (tycker jag alltså)

• Jennie Brunflo

Om du ska gnugga med vichyvatten, då måste du ta det vatten som heter vichyvatten, med brun etikett.
    Det är inte säkert det funkar för vichyvatten idag har jättelåg bikarbonatnivå så det funkar oftast inte.

• FruSöderström

det låter som torsk. Gör som ovanstående, fast ramlösa ska tydligen inte hjälpa, utan ta vichyvatten eller gör som jennie brunflo sa...

• 000104

Jaha, det var kanske därför Josefins torsk inte försvann för att vi använde ramlösan .
    Men Mycostatinet tog bort det på ett par dagar, men priset var hutlöst dyrt tycker jag!

• Anna22

När jag var på bvc sa barnmorskan att det även finns en kräm som man smörjer in bröstvårtorna med 2 ggr dagligen innan amning den heter mycostatin men kostade knappt 100 kr.
    Den har fungerat jätte bra på min tös.
    Kram och lycka till!

• 000104

Anna22: Var och hämtade ut en flaska mycostatin förra måndagen, den var på 100 ml och kostade 285:-

• Anna22

detta är en kräm som man smörjer på bröstvårtorna och är på 30 g.

• Anna22

Det var barnmorskan på bvc som rekomenderade den... Hon sa:
    -varför betala mer än man behöver....
    Tyckte jag var himla bra för jag har ingen större lust att lägga nästan 300 kronor...
    Hör med era barnmorskor på bvc, för det kan ju inte bara vara jag som har denna kräm..

Kram och lycka till..

• 000104

Anna22: oki då förstår jag
    Smörjer man i bebisens mun också eller bara på bröstvårtorna?

Fattar inte varför vi inte kunde få den isf. nu behöver vi inte mer och nästan hela flaskan är full...

• Kix

Oftast är vit beläggning på tungan bara mjölkrester, torsk är rätt sällsynt enligt min bvc-sköterska. Så ta det lugnt med smörjandet...

• 000104

Hemskt tjatande från mig i denna tråden Kom på när jag läste Kix:s inlägg att dem på bvc sa att det är torsk om det sitter på insidan av kinderna och insidan av läpparna också.....

Nu ska jag krypa till sängs!

• AnnaGBG

Jag säger som Kix; En vit beläggning på tungan är normal hos ammande barn. Svamp/Torsk går inte att torka bort, så försök att göra det.

• AnnaGBG

Ja, just det, ja, jag håller med 000104 oxå... Kinder och det, ja...

• Nela

Tack så mycket! Jag försökte torka bort det vita på min pojke och jag tycker att det ser ut att vara mycket mindre nu. Kanske är det bara mjölkrester...hoppas, hoppas....

Svar på tråden Vit beläggning på tungan, måste det vara svamp?