• Anonym (Mamma)

Sa jävla idiot till sonen

Hrj.

Jag och barnens (pojke 10 och flicka 12) pappa är separerade, skillsmässan har inte gått igenom än.

Barnen bor hos mig och träffar pappan ca 4 timmar i månaden. Han har inget boende utan sover hos sin farmor.

Igår köpte jag och barnen en valp och flickan ville att pappa skulle komma och titta.

Han kommer till oss. När han sitter i soffan tar han bild på hunden med sin mobil.

Vår son sitter snett bakom honom uppe på soffryggen och tittar på att pappan skickar bilden till någon.

Då vänder pappan sig om och säger "vad gör du din jävla idiot"

Vår son blir så klart ledsen och springer in i sitt rum. Jag säger till pappan att så säger man inte. Pappan går och säger förlåt till vår son och tar min/vår bil och kör iväg.

Vad ska jag göra? Känner att jag måste göra något!

• Svar på tråden Sa jävla idiot till sonen
  • Anonym (Lotta)

Vet inte om du kan/ska göra något mer. Du har pratat med pappan och han har sagt förlåt till pojken.
    Om detta var en engångsgrej tycker jag du helt enkelt skall släppa detta.

Händer detta eller liknande (att pappan har attityd- eller impulsivitetsproblem gentemot barnen) lite nu och då så behöver ni sätta er ner ensamma och ta ett djupare gemensamt snack.

Förresten, stack pappan oplanerat och i affekt iväg med bilen efteråt? Eller var det "lugnt och stilla" planerat? Stormade han ut liksom?

• Anonym (.)

Alla gör eller säger någon gång dumma saker, även du. Speciellt vanligt är de har det jobbigt som tex att ligga mitt i skilsmässa och att tvingas bosätta sig hos sin farmor och bara få träffa sina barn 4 timmar/månad lär täta även på den starkaste.

Det viktiga är inte att man alltid kan låta bli att säga dumt utan vad man gör efteråt. Nu sa han förlåt, vad mer begär du, att han ska krypa i stoftet för dig?

Vad tycker du att han ska göra åt dig som sitter på sina höga hästar ?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lotta) skrev 2018-06-16 22:17:49 följande:

Vet inte om du kan/ska göra något mer. Du har pratat med pappan och han har sagt förlåt till pojken.

Om detta var en engångsgrej tycker jag du helt enkelt skall släppa detta.

Händer detta eller liknande (att pappan har attityd- eller impulsivitetsproblem gentemot barnen) lite nu och då så behöver ni sätta er ner ensamma och ta ett djupare gemensamt snack.

Förresten, stack pappan oplanerat och i affekt iväg med bilen efteråt? Eller var det "lugnt och stilla" planerat? Stormade han ut liksom?

Tyvärr ingen engångsgrej. Har sagt kränkande saker till barnen innan.

Han var ganska sur/irriterad när han gick. Sa jag tar bilen för du behöver väl inte den imorgon
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-06-16 22:19:21 följande:

Alla gör eller säger någon gång dumma saker, även du. Speciellt vanligt är de har det jobbigt som tex att ligga mitt i skilsmässa och att tvingas bosätta sig hos sin farmor och bara få träffa sina barn 4 timmar/månad lär täta även på den starkaste.

Det viktiga är inte att man alltid kan låta bli att säga dumt utan vad man gör efteråt. Nu sa han förlåt, vad mer begär du, att han ska krypa i stoftet för dig?

Så klart gör alla fel någon gång även jag. Han har själv valt att bo hos sin farmor eftersom han bor där gratis. Har hjälpt honom med lägenhet vid 3 tillfällen men de passade honom inte

Att han träffar barnen så lite är att de inte vill. För allt ska vara på hans villkor. Han ska välja film om de ska gå på bio osv

Jag vill att barnen ska ha bättre kontakt med honom
  • Sarasvarar

Du har gjort helt rätt och det finns nog inget mer du kunnat göra. Min pappa sa ofta hemska saker till mig när jag var liten, bland annat "din dumma idiot" och liknande. Sådant tog verkligen på självkänslan och gjorde mig extremt ledsen.

Kanske kan du förklara för sonen att pappan inte menade det han sa? Att han inte ska ta det personligt och att han verkligen inte är en "jävla idiot", att det bara var något han sa i stundens hetta.

• Anonym (Mamma)
    Sarasvarar skrev 2018-06-16 22:58:56 följande:

Du har gjort helt rätt och det finns nog inget mer du kunnat göra. Min pappa sa ofta hemska saker till mig när jag var liten, bland annat "din dumma idiot" och liknande. Sådant tog verkligen på självkänslan och gjorde mig extremt ledsen.

Kanske kan du förklara för sonen att pappan inte menade det han sa? Att han inte ska ta det personligt och att han verkligen inte är en "jävla idiot", att det bara var något han sa i stundens hetta.

Kan ju försöka men det blir nog inte så lätt. Vår son gjorde inget fel. Han var bara nyfiken på vem pappa skickade bilder till.

Det är inte första gången han får höra dessa ord av sin pappa.
  • TL12

se till å peppa dina barn ....att det inte är några fel alls på dem och att deras pappa inte mår bra därför säger han som han gör.

prata med ditt ex i lugn o ro ....och att du inte tar sådan skit från honom till dina barn utan anledning

såda kort tid med sina barn ska han fixa på ett sunt sätt.

4 Timmar i månaden ....då borde han kunna vara hövlig ......annars är han ju totalt störd.

jag är själv man och 47 år å har barn.

fixar han inte det så får han väl ta en paus med att träffa sina barn.

• TL12

se till å peppa dina barn ....att det inte är några fel alls på dem och att deras pappa inte mår bra därför säger han som han gör.

prata med ditt ex i lugn o ro ....och att du inte tar sådan skit från honom till dina barn utan anledning

såda kort tid med sina barn ska han fixa på ett sunt sätt.

4 Timmar i månaden ....då borde han kunna vara hövlig ......annars är han ju totalt störd.

jag är själv man och 47 år å har barn.

fixar han inte det så får han väl ta en paus med att träffa sina barn.

• Mimosa86
    Anonym (.) skrev 2018-06-16 22:19:21 följande:

Nej, man kallar inte sitt barn ?jävla idiot?. Inte under några omständigheter.
  • Anonym (ddd)

ni håller ju på att skilja er, så du får bara sitta lite lugnt i båten, ordna upp allt och sen hålla den där pappan så långt bort från barnen som möjligt, så länge han inte kan uppföra sig! 

• Anonym (?)

Läser här i tråden att det inte är rätt av pappan att säga sådana kränkande saker, att barnet inte gjorde något fel, att det var utan anledning.

Men om barnet faktiskt gör något fel - beter sig illa - provocerar - frestar på humöret - då är det okej då eller?? Det kan finnas en anledning/fog till att en vuxen människa säger så till ett barn eller vadå? Hur ställer ni er till det?

• Anonym (A)
    Sarasvarar skrev 2018-06-16 22:58:56 följande:

Håller med
  • nernu

Om barnet gjort något livsfarligt och nästan dött så att föräldern är i total chock eller om barnet typ försökt peta ut ögonen på ett annat barn med kniv skulle jag kanske ha liiiite överseende med att kalla barnet jävla idiot. Annars är det generellt sett helt oacceptabelt oavsett hur stressad man är. Man gör bara inte så.

Vad menar du att du ska göra ts? Åtala honom? Om han inte begriper bättre så kan du väl inte göra mycket mer än du gjorde.

• Anonym (Mamma)
    nernu skrev 2018-06-17 17:55:45 följande:

Om barnet gjort något livsfarligt och nästan dött så att föräldern är i total chock eller om barnet typ försökt peta ut ögonen på ett annat barn med kniv skulle jag kanske ha liiiite överseende med att kalla barnet jävla idiot. Annars är det generellt sett helt oacceptabelt oavsett hur stressad man är. Man gör bara inte så.

Vad menar du att du ska göra ts? Åtala honom? Om han inte begriper bättre så kan du väl inte göra mycket mer än du gjorde.

Jag vet inte. Jag vill hjälpa till så att pappan och barnen får en bra relation.
Svar på tråden Sa jävla idiot till sonen