• Anonym (Ägglossaren)

Sjukdomskänsla + ledvärk varje ägglossning

De senaste två åren har jag fått allt tydligare ägglossningsymptom (är 27 år) och jag undrar om någon upplever liknande. Sedan två år tillbaka har jag ägglossningssmärtor och får en stark metallisk smak i munnen + ömma bröst dagen efter ägglossning (detta pågår i 2-3 dagar och återkommer igen några dagar innan mensen). De symptomen har inte stört mig nämnvärt men sedan ett år tillbaka har jag också börjat få sjukdomskänsla (trött, yr, feberkänsla) och ledvärk som uppstår exakt dagen efter ägglossning varje månad och sedan pågår fram till mensen. När mensen kommer försvinner alla symptom och sedan mår jag prima fram till nästa ägglossning då ledvärken och sjukdomskänslan kommer som ett brev på posten. Förutom att det förstås är plågsamt med dessa symptom är jag framförallt orolig över vad det kan bero på. Har gjort otaliga tester som inte visar något. Inga brister, ingen PCOS, inget fel på sköldkörteln, normala blodvärden etc. Det enda jag har läst mig till är att ledvärk kan vara symtom på förklimakterat, känns lite tidigt dock? Har funderat på om det kan vara något autoimmunt, tex SLE som blossar upp vid ägglossning? Läkaren säger dock att sänkan borde vara förhöjd då vilket den inte är. Reumatism verkar det heller inte vara eftersom lederna inte är svullna eller inflammerade, bara värkande.

Någon som känner igen sig i dessa symptom? Teorier?

• Svar på tråden Sjukdomskänsla + ledvärk varje ägglossning
  • Anonym (.)

Jag känner också alltid av min ägglossning. Du har inte endometrios?

• Anonym (Ägglossaren)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 14:54:20 följande:

Jag känner också alltid av min ägglossning. Du har inte endometrios?

Jo det har jag faktiskt. Men jag opererades för det för ca 7 år sedan och fick en hormonspiral insatt och har inte haft så ont av det sedan dess. Hormonspiralen tunnar ju ut livmoderslemhinnan såpass mycket att man får ytterst sparsam mens osv. Ägglossningen har däremot inte hämmats för mig. Men det är inte själva ägglossningssmärtan som jag oroar mig för/lider av eftersom det bara varar några timmar på själva dagen. Det är ledvärken och sjukdomskänslan som pågår i två efterföljande veckor som är värst. Känns precis som en låggradig influensa. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Ägglossaren) skrev 2018-06-17 15:21:32 följande:

Jo det har jag faktiskt. Men jag opererades för det för ca 7 år sedan och fick en hormonspiral insatt och har inte haft så ont av det sedan dess. Hormonspiralen tunnar ju ut livmoderslemhinnan såpass mycket att man får ytterst sparsam mens osv. Ägglossningen har däremot inte hämmats för mig. Men det är inte själva ägglossningssmärtan som jag oroar mig för/lider av eftersom det bara varar några timmar på själva dagen. Det är ledvärken och sjukdomskänslan som pågår i två efterföljande veckor som är värst. Känns precis som en låggradig influensa. 

Endometrios kan ge en rad olika minst sagt konstiga symtom, innan jag tog min p spruta gick jag runt med kroniska "förlossningsvärkar" och illamående vid ägglossning och det kändes som maskar som kröp runt i kroppen, hade även problem att bajsa ,hade jätteont då och det gick ärligt talat inte att leva med den olidliga smärtan. Läst att folk beskrivit endometrios som att "vandra runt på jorden som en Alien" ungefär så kände jag också. Efter att p sprutan hade slutat verka blev jag dock symtomfri kostigt nog fast kände av ägglossningen lite som molande värk men inte som förlossningsvärkar som innan.
  • Anonym (Ägglossaren)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 15:36:55 följande:
    Endometrios kan ge en rad olika minst sagt konstiga symtom, innan jag tog min p spruta gick jag runt med kroniska "förlossningsvärkar" och illamående vid ägglossning och det kändes som maskar som kröp runt i kroppen, hade även problem att bajsa ,hade jätteont då och det gick ärligt talat inte att leva med den olidliga smärtan. Läst att folk beskrivit endometrios som att "vandra runt på jorden som en Alien" ungefär så kände jag också. Efter att p sprutan hade slutat verka blev jag dock symtomfri kostigt nog fast kände av ägglossningen lite som molande värk men inte som förlossningsvärkar som innan.
    Menar du att du blev symptomfri när p-sprutan börjat verka alltså? Hade du några fler symptom? Jag känner igen det där med känslan av maskar i kroppen, fast skulle mer beskriva det som myrkyrpningar/vibrationer/pirr i kroppen. Har dock inte tänkt på det som relaterat men det kanske det är.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ägglossaren) skrev 2018-06-17 15:51:34 följande:

Menar du att du blev symptomfri när p-sprutan börjat verka alltså? Hade du några fler symptom? Jag känner igen det där med känslan av maskar i kroppen, fast skulle mer beskriva det som myrkyrpningar/vibrationer/pirr i kroppen. Har dock inte tänkt på det som relaterat men det kanske det är.

Jag blev helt symtomfri av sprutan och även efter när min ägglossning kommit tillbaka. Rekommenderar dock inte p spruta för jag fick vänta 1,5 år på att ägglossningen skulle komma tillbaka så jag kunde bli gravid. När ägglossningen kom tillbaka sen så kände jag bara av den som molvärk och Mina konstanta förlossningsvärkar kände jag inte av. Mina smärtor började efter en abort som jag gjorde och det visade sig va endometrios, tydligen kan endometrios ligga latent i kroppen och blåssa upp efter abort eller förlossning. Jodå den känslan är relaterad till endometriosen.
  • Anonym (Hej)

Jag har det också så det börjar flera dagar innan ägglossning och sen flera dagar innan mens jag har bara några få dagar som jag mår bra. Det är ledvärk ont i ryggen och benen och vissa dagar ligger jag med två täcken trots att det är sommar.
    Jag har inte fått diagnos endometrios men misstänker det. Mina symtom kom efter att jag tog ut min hormonspiral. Slipper allt det där när jag varit gravid nu. Vet inte vad jag ska göra riktigt inga smärtstillande hjälper heller!

Svar på tråden Sjukdomskänsla + ledvärk varje ägglossning