• Anonym (?)

FILM "Kullamannen" - läskig? Barnvänlig?

Filmen Kullamannen - är den läskig för ett barn på 7 år?

Barnet har sett första Harry Potter, Bröderna Lejonhjärta, Ronja och Mio min Mio utan problem.

Vad säger ni?

• Svar på tråden FILM "Kullamannen" - läskig? Barnvänlig?
  • Anonym (har sett den)

alltså, den är så gammal så barn idag kommer tycka den är seg och tråkig mest

• Anonym (?)
    Anonym (har sett den) skrev 2018-06-17 16:33:28 följande:

alltså, den är så gammal så barn idag kommer tycka den är seg och tråkig mest

Har aldrig sett den själv, men hittade den hemma på dvd. Regnar här så tänkte ta en film ikväll med 7-åringen.

Men den är inte läskig iaf?
  • Anonym (?)

Fler åsikter?

• Långbenopluto

Har du låtit en sån liten se Harry Potter så klarar nog det barnet se en hel del.... hade varit mer normalt att du frågar en sån sak inför Harry Potter måste jag säga.....

• Anonym (?)
    Salmiakk skrev 2018-06-17 17:37:35 följande:

Har du låtit en sån liten se Harry Potter så klarar nog det barnet se en hel del.... hade varit mer normalt att du frågar en sån sak inför Harry Potter måste jag säga.....

Barnet är 7,5 år och har endast sett första HP-filmen. Vi läser en bok, sedan en film (detsamma med AL-böcker/filmer).

HP har jag både läst och sett själv, så där behöver jag inte fråga - där vet jag själv hur bok och film är. :) Dessutom blir det annorlunda i filmen när man först har läst boken.

Första HP är från 7 år, förresten. ;)

Frågar endast om KULLAMANNEN då jag INTE HAR SETT DEN, därför VET JAG INTE HUR DEN ÄR!

Fattardu?
  • Ingela 885

Jag såg Kullamannen på TV som barn och minns att jag tyckte den var jätteläskig. Inget jag skulle välja att se på med en sjuåring.

• schmetterling

Jag såg den som barn, dock inte som sjuåring, svårt att säga. Sen såg jag om den som vuxen när den fanns  på Öppet arkiv, då var det mer lite nostalgi. Men spontant känns det som att Kullamannen borde gå bra om Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio går bra, de är ju också läskiga.

Nu spoilar jag lite, eftersom du inte sett den, men jag hoppas inte det gör så mycket om det är för barnets skull den ska ses, men läs inte vidare om du inte vill att nåt ska avslöjas för dig heller.

I slutet är det en scen där skurken hotar med pistol och säger något om "ifall ni vill komma ut levande så...". Han är rätt obehaglig, iskall och samvetslös. Det finns också en scen där han hotar att knuffa ner ett barn från en klippa.

Det ska dock sägas, det är ganska segt fram tills dess. Så jag är tveksam till om en sjuåring 2018 kommer orka med det svartvita, det ganska gammalmodiga sättet att prata fram tills det blir spännande.

• sextiotalist

Sitter du med så är det lugnt. Sonen såg både kråkguldet och kullamannen innan han var sju. Jag var lättskrämd men fixade de filmerna som barn. Då var det på den tiden som det knappt fanns någon barntv

• Långbenopluto
    Anonym (?) skrev 2018-06-17 17:53:32 följande:
    Barnet är 7,5 år och har endast sett första HP-filmen. Vi läser en bok, sedan en film (detsamma med AL-böcker/filmer).
    HP har jag både läst och sett själv, så där behöver jag inte fråga - där vet jag själv hur bok och film är. :) Dessutom blir det annorlunda i filmen när man först har läst boken.
    Första HP är från 7 år, förresten. ;)

Frågar endast om KULLAMANNEN då jag INTE HAR SETT DEN, därför VET JAG INTE HUR DEN ÄR!

Fattardu?
    Hoppsan, det var en rejält öm tå jag klev på där
  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2018-06-17 18:09:25 följande:
    Sitter du med så är det lugnt. Sonen såg både kråkguldet och kullamannen innan han var sju. Jag var lättskrämd men fixade de filmerna som barn. Då var det på den tiden som det knappt fanns någon barntv
    Håller med
Svar på tråden FILM "Kullamannen" - läskig? Barnvänlig?