• Vasen

Sy en sele?

Är det möjligt att sy sig en stabil bärsele tro? Har hittat en jättefint tyg . Sonen väger 10 kg, är ca 75 cm lång. Vill sy en sele som kan hänga med ett tag. Blir det stabilt nog att bära ett större barn? Och framförallt finns det några mönster man kan få tag på?

• Svar på tråden Sy en sele?
  • Luna74

Om man bygger en bas av hållbara remmar/band (ej textil) som man sen klär in i tyg, en rygg- eller magplatta kan man nog klippa ut i ngt plast, sen borde det räcka med att man ser till att ha säkra spännen. Kan du inte låna en sele av ngn och använda som mall?

• Liten

Gå in på www.sjalbarn.se --> Sy själv --> IsakAsele så finns det en beskrivning på en variant där.

• Ylva79

Om du är duktig på att sy, varför inte? Man kan ju göra det lite enklare för sig genom att slakta en gammal ryggsäck och använda de vadderade bärremmarna från den (klä med ditt eget tyg).Haringet mönster tyvärr. Enklast är nog att köpa en begagnad och klä om den i ditt tyg.

• Vasen

Tack för länkarna! Bra tips att använda bärremmar från ryggsäck också . Vet inte riktigt vad det blir för någon, massor av mönster att välja bland.

• MiaE

Sy Mei Tai... mönster finns på Bära Nära!!! Kanonskönta!

• nennie81

Jag har sytt från bäranäras mönster (med vissa modifikationer) bilder finns i mitt krypin om du vill kika!
    Jag har en kompis som testade att bära sin 2,5åring och det funkade jättebra!

• Knyttet och K

Jag har precis sytt mig en Mei Tai i denim och med 9 kg i avlaster den precis lika bra som vår Ergo, fast den är skönare Har du bara ett stadigt tyg är det inga problem!

• felician

Jag håller på med en sele just nu (kolla i mitt galleri) där jag har utgått från måtten och bilderna här och ritat ett eget mönster:
    www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php
    Jag testade den igår när jag var ute på långpromenad med hundarna och det gick hur bra som helst med min lille 7-kilos kille. Jag kommer nog kunna bära honom länge med den.

• Vasen

Det lutar nog åt en Mei Tai variant. Tack för alla tips .

• MiaE

Knyttet o K: Blir inte knutarna väldigt klumpiga med denim?

• Knyttet och K

MiaE - Nej, jag tycker inte att de blir så klumpiga. De blir ju inte lika små som om man syr i tex twill, men inte stora så de stör.

Svar på tråden Sy en sele?