• Anonym (peter)

Nattåg, hur säkert med delad

Jag åkte nattåg för massa år sedan i en delad kupé med 6 bäddar, sov längst upp. Vet inte hur de fördelar platser idag om man får välja (slåss om dem) eller om det delas ut vid bokning.

Men jag tänker, hur säkert är det idag att resa delat med nattåg? Finns ju mixad, man och kvinno-kupéer har jag sett.

Nu är jag inte rädd att bli våldtagen eller så (är man), men man tänker typ rån, eller överfall eller gud vet jag. Är det värt det eller ska man satsa på nån tusenlapp till för en egen kupé?

• Svar på tråden Nattåg, hur säkert med delad
  • hejnina

Man får en plats tilldelad sig så man slåss inte om dom (men kan såklart byta sinsemellan om man kommer överens). Jag har åkt ensam tjej i delad kupé, har inte varit något problem.

• hejnina
    hejnina skrev 2018-06-17 21:36:11 följande:

Man får en plats tilldelad sig så man slåss inte om dom (men kan såklart byta sinsemellan om man kommer överens). Jag har åkt ensam tjej i delad kupé, har inte varit något problem.

Med delad menade jag alltså mixad. Mixad kupé.
  • Anonym (A)

Jag åkte liggvagn t/r Paris som 19-20 årig kvinna och kände mig helt trygg. Det var sån kupé med sittplatser på dagtid och britsar man själv fick bädda till natten. Jag hade bagaget hos mig högst upp och värdesakerna innanför mig. Skulle inte tveka att åka så igen om jag vore själv (har barn nu så nattresor känns inte lika ok)

• Anonym (peter)
    Anonym (A) skrev 2018-06-17 21:41:39 följande:

Jag åkte liggvagn t/r Paris som 19-20 årig kvinna och kände mig helt trygg. Det var sån kupé med sittplatser på dagtid och britsar man själv fick bädda till natten. Jag hade bagaget hos mig högst upp och värdesakerna innanför mig. Skulle inte tveka att åka så igen om jag vore själv (har barn nu så nattresor känns inte lika ok)

Är det pga böket med att ha med småbarn som gör det inte ok menar du?

Jag hade också bagage högst upp men vet inte hur det är idag. Läser ut att de har bagageutrymme i korridoren men det känns ju lite osäkert med tanke på att folk kliver på och av längs vägen och för sig fritt i vagnen...

Hade helst legat högst upp idag också då slipper man folk som ev råkar kliva på ens säng mitt i natten.
  • Anonym (A)
    Anonym (peter) skrev 2018-06-17 22:37:45 följande:

Är det pga böket med att ha med småbarn som gör det inte ok menar du?

Jag hade också bagage högst upp men vet inte hur det är idag. Läser ut att de har bagageutrymme i korridoren men det känns ju lite osäkert med tanke på att folk kliver på och av längs vägen och för sig fritt i vagnen...

Hade helst legat högst upp idag också då slipper man folk som ev råkar kliva på ens säng mitt i natten.

Jag bokade plats högst upp helt enkelt. Min son är lite känslig med sömnen och skulle tycka att våningsslafarna var så spännande att han inte skulle sova nåt ????????????
  • Anonym (Enkelt)

När man bokar tågbiljetten kan man bestämma om man vill ligga överst, i mitten eller unders. Eftersom jag inte kan klättra upp på de övre bäddarna pga handikapp bokar jag alltid nederst - och jag skulle aldrig i livet boka mixad kupé. Jag bokar damkupé.

• Anonym (Åker gärna tåg)

Jag åker ofta nattåg, bokar lång tid i förväg för då kan jag välja kupé och plats. Sover helst längst ner eftersom det är svalast där. Har åkt både mixad och dam. Bokar helst 3 bäddar för i de hytterna finns ac samt tillgång till dusch. Men det finns sällan plats där så då blir det 6-bäddar.
    Älskar att sova på tåget när det tuffar på från norr till söder.Solig

Har aldrig känt obehag/rädsla som ensam ung tjej!

• Anonym (peter)
    Anonym (Åker gärna tåg) skrev 2018-06-18 09:24:32 följande:

Jag åker ofta nattåg, bokar lång tid i förväg för då kan jag välja kupé och plats. Sover helst längst ner eftersom det är svalast där. Har åkt både mixad och dam. Bokar helst 3 bäddar för i de hytterna finns ac samt tillgång till dusch. Men det finns sällan plats där så då blir det 6-bäddar.

Älskar att sova på tåget när det tuffar på från norr till söder.

Jaså det finns dusch också i 3-hytterna? Jag såg bara ett handfat eller nått på bilderna.

Jag minns att det var typ 4-5 pers när jag åkte nattåg sist. Det var jag, en kvinna i 30-40-års-åldern och så 2 eller 3 killar i tja... 40-årsåldern kanske. Nu vet jag inte om hon steg av nånstans på vägen eller om hon kände sig obekväm, (hon såg lite timid ut innan alla började fälla ner sängarna) för hon gick ut ur hytten typ halvvägs efter resan och försvann (?). Kankse inte gillade tanken på att dela hytt med massa män, eller så klev hon bara av nånstans på vägen.

Hade jag varit i era kläder, öh, hade jag nog tyckt det känts lite olustigt att vara ensam tjej bland massa karlar. En sak om de varit okända för varandra, men ett kompisgäng kanske får för sig nått. Men det är bara min tanke.

Är det någon egentlig skillnad melllan ligg och sovvagn egentligen? Förutom antalet bäddar och ev dusch?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (peter) skrev 2018-06-18 10:00:11 följande:

Jaså det finns dusch också i 3-hytterna? Jag såg bara ett handfat eller nått på bilderna.

Jag minns att det var typ 4-5 pers när jag åkte nattåg sist. Det var jag, en kvinna i 30-40-års-åldern och så 2 eller 3 killar i tja... 40-årsåldern kanske. Nu vet jag inte om hon steg av nånstans på vägen eller om hon kände sig obekväm, (hon såg lite timid ut innan alla började fälla ner sängarna) för hon gick ut ur hytten typ halvvägs efter resan och försvann (?). Kankse inte gillade tanken på att dela hytt med massa män, eller så klev hon bara av nånstans på vägen.

Hade jag varit i era kläder, öh, hade jag nog tyckt det känts lite olustigt att vara ensam tjej bland massa karlar. En sak om de varit okända för varandra, men ett kompisgäng kanske får för sig nått. Men det är bara min tanke.

Är det någon egentlig skillnad melllan ligg och sovvagn egentligen? Förutom antalet bäddar och ev dusch?

Riktiga lakan i sovvagn, i liggvagn någon slags sovpåse. Men det var några år sedan jag åkte, så det kanske har ändrats?
  • Anonym (Anna)

Och så var sängarna skönare i sovvagn.

• Anonym (Åker gärna tåg)

Det finns inte dusch i 3-bädds hytterna, utan du har tillgång till gratis dusch och den är i samma korridor. Samt att det finns ac.

Den störst skillnaden är naturligtvis priset! 

• Anonym (A 2)
    Anonym (Åker gärna tåg) skrev 2018-06-18 09:24:32 följande:
    Älskar att sova på tåget när det tuffar på från norr till söder.Solig

Håller med
Svar på tråden Nattåg, hur säkert med delad