Anonym (Åker gärna tåg) skrev 2018-06-18 09:24:32 följande:
Jag åker ofta nattåg, bokar lång tid i förväg för då kan jag välja kupé och plats. Sover helst längst ner eftersom det är svalast där. Har åkt både mixad och dam. Bokar helst 3 bäddar för i de hytterna finns ac samt tillgång till dusch. Men det finns sällan plats där så då blir det 6-bäddar.
Älskar att sova på tåget när det tuffar på från norr till söder.
Har aldrig känt obehag/rädsla som ensam ung tjej!
Jaså det finns dusch också i 3-hytterna? Jag såg bara ett handfat eller nått på bilderna.
Jag minns att det var typ 4-5 pers när jag åkte nattåg sist. Det var jag, en kvinna i 30-40-års-åldern och så 2 eller 3 killar i tja... 40-årsåldern kanske. Nu vet jag inte om hon steg av nånstans på vägen eller om hon kände sig obekväm, (hon såg lite timid ut innan alla började fälla ner sängarna) för hon gick ut ur hytten typ halvvägs efter resan och försvann (?). Kankse inte gillade tanken på att dela hytt med massa män, eller så klev hon bara av nånstans på vägen.
Hade jag varit i era kläder, öh, hade jag nog tyckt det känts lite olustigt att vara ensam tjej bland massa karlar. En sak om de varit okända för varandra, men ett kompisgäng kanske får för sig nått. Men det är bara min tanke.
Är det någon egentlig skillnad melllan ligg och sovvagn egentligen? Förutom antalet bäddar och ev dusch?