• Lillifee

    Min 13-åring blir en plåga när hon inte har nåt att göra

    När hon har kompisar att träffa så har hon fullt upp. Är glad och lugn när hon kommer hem. När hon är själv kan hon ALDRIG hitta på nåt kul som hon mår bra av. Varvar mest mellan surfplatta/mobil i sängen och tvn i soffan. Hon blir jätteuttråkad av detta och förpestar tillvaron för oss andra. Extra jobbigt nu på sommarlovet. Hon ska på läger men det är 4 dagar. Många av hennes kompisar är bortresta. Att tips om cykla, promenera, läsa engelska och dylikt blir hon bara sur av. Suck, känns som ett straff att ha en sådan här tonåring. Gissar att det inte är mycket att göra, bara försöka uthärda?

  • Svar på tråden Min 13-åring blir en plåga när hon inte har nåt att göra
  • SaraRamadan

    Hej, jag förstår dig helt. Min 11 åriga flicka beter sig likadant. Hon tröstar sig med att köpa nya sqwishes och skapar egna slime hemma. I övrigt sitter hon framför mig och frågar vad vi ska hitta på. Som nygravid är man inte lika pigg heller men man får fortsätta kämpa! Och min kommande lille måste ha syskon nära intill så dem kan leka och man slipper chatt om att ha någon att leka med.

  • anyXX

    Är det så att de måste ha tråkigt ett tag för att komma inne att vara lediga? Så kan det vara ibland tänker jag när man är ovan vid all denna lediga tid. Efter ett tag kommer kreativiteten... jag tycker inte att föräldrarna ska behöva styra upp all ledig tid utan att barnen ska få klura ut själva vad de vill göra med sin ledighet.

    Jag tänker att hon kan få arbetsuppgifter att göra hemma och om hon klagar kanske det blir mer?

  • legomum

    Låt henne ha tråkigt? Då lär hon sig att sysselsätta sig med något hon gillar.

    Se till att hon lär sig det nu innan hon blir för gammal och den tråkiga stilen inte blir permanent beteende.

  • Fru Ve

    Kan du ge henne vissa uppgifter att göra och hon får en liten slant för det? Tänker hushållsarbete tex. Känner för övrigt igen detta du beskriver och vet inte riktigt hur man kan göra förutom att ignorera det hela. Det är inte farligt att ha tråkigt. Sommarlovet är väldigt långt så det går ju inte att roa barnet hela tiden.

  • Ballon79

    Jag tänker att olika beting är bra, exvis hushållssysslor, olika motionsprogram. Man kan ju rikta in det mot barnets behov (hushållssysslor om man behöver träna på diska, laga mat eller motionsprogram om man är överviktig eller bara lat)

Svar på tråden Min 13-åring blir en plåga när hon inte har nåt att göra