• Anonym (Fundersam)

Risk för missfall efter vecka 8, moderkakan?

Hej!

Någon som vet hur stor risken för missfall är efter vecka 8? Är den lägre än vid vecka 5, etcetera. Tänker om någon nyfiken diskuterat detta med läkare/barnmorska. Råder så delade meningar om missfallsrisk när embryot/fostret ska börja få näring genom moderkakan. Denna process sker successivt, som jag förstår. Ändå är detta en väldigt kritisk fas som kanske procentuellt sett ökar missfalssrisken? Är en sån där som gillar att spekulera och fundera, så grundar inte frågan i någon specifik oro.

• Svar på tråden Risk för missfall efter vecka 8, moderkakan?
  • Anonym (4)

Risken minskar för varje vecka som går. Statistiken för just v.8 vet jag inte. Överlag är risken beroende på kvinnans ålder. Dessutom är många m.f egentligen MA. Embryot/fostret har dött för länge sen, men kommer inte ut. Jag har haft 4 m.f- v.6,6-7, 11 och 14. De två efter v.10 MA.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (4) skrev 2018-06-18 15:22:47 följande:

Risken minskar för varje vecka som går. Statistiken för just v.8 vet jag inte. Överlag är risken beroende på kvinnans ålder. Dessutom är många m.f egentligen MA. Embryot/fostret har dött för länge sen, men kommer inte ut. Jag har haft 4 m.f- v.6,6-7, 11 och 14. De två efter v.10 MA.

Åh, beklagar att du behövt genomgå alla dessa missfall. Usch, lider med dig. Men vid dina MA hade fostret alltså dött långt innan? Hemskt att ens kropp kan lura en så, som vid MA. Vet man vilket vecka de hade dött i då? Kanske svårt att veta iof iom att de kan tillbakabildas... :/
  • LFF

Missfall = Man börjar blöda spontant
    MA = När man upptäcker att fostret dött på ett ultraljud.

Jag har haft ett MF och ett MA fast i samma vecka. Första gången var det ett MF. Jag hade precis gått in i v12 och trodde jag var säker när jag började spontanblöda i mängder. Symtom hade börjat försvinna någon vecka tidigare men jag trodde det handlade om "spökveckorna". Åkte in till gynakuten som bekräftade MF.

Några år senare, vid nästa graviditet, hade jag en misstanke om att det gått åt skogen igen. Vi gjorde ultraljud för KUBen vid v12 och fostret bekräftades dött i v9. Det blev alltså ett bekräftat MA.

• Anonym (4)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-06-18 15:27:04 följande:
    Åh, beklagar att du behövt genomgå alla dessa missfall. Usch, lider med dig. Men vid dina MA hade fostret alltså dött långt innan? Hemskt att ens kropp kan lura en så, som vid MA. Vet man vilket vecka de hade dött i då? Kanske svårt att veta iof iom att de kan tillbakabildas... :/
    Missfallet v.11 upptäcktes på VUL v.9+0-då hade fostret dött ca v.7 för det hade den storleken. Vid VUL en vecka senare fanns inget foster kvar. Vid missfallet v.14 hade jag inte gjort VUL, men det hade dött ett bra tag senare än v.7 för jag hade gjort HCG-prov v.9 som var normalt. Det var segt att få barn, det tog drygt 10 år, men det gick! Glad
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (4) skrev 2018-06-18 16:07:47 följande:

Missfallet v.11 upptäcktes på VUL v.9+0-då hade fostret dött ca v.7 för det hade den storleken. Vid VUL en vecka senare fanns inget foster kvar. Vid missfallet v.14 hade jag inte gjort VUL, men det hade dött ett bra tag senare än v.7 för jag hade gjort HCG-prov v.9 som var normalt. Det var segt att få barn, det tog drygt 10 år, men det gick!

Vilken lång och jobbig väg men vad skönt att det gick vägen tillslut! Tack för att du delar med dig!
  • Anonym (Fundersam)
    Bubbel85 skrev 2018-06-18 16:24:45 följande:

Här har du en väldigt bra sida om statistik och risk ;)

datayze.com/miscarriage-chart.php

Tusen tack!!! Precis vad jag behövde, tydligt svar på min fundering! ;)
Svar på tråden Risk för missfall efter vecka 8, moderkakan?