• Louisesydh

Förkylningsastma hjälp!

Förkylningsastma

Hej! Min son är 9 månader och har sen slutet på januari varit förkyld i princip hela tiden. I början på mars fick han ?konstaterat? att han hade förkylningsastma så vi har kört med inhalation varje dag sen 11 mars. Minst två gånger om dagen. Sen 11 mars har han också varit förkyld ytterligare 5 gånger med feber, snor och hosta. Så fort han blir ?bra? blir han sjuk igen. Hostan, slemmet och rossligheten försvinner ALDRIG trots mediciner. Han är konstant pipig, rosslig och hostig. Han har dessutom inte gått upp i vikt på 5 månader. Men eftersom han vägde 10,5 kg redan vid 4 månader så bryr sig inte bvc om de för det gör ju ingenting han har så mkt att ta av.

De ända läkaren säger är att han är trång när dom lyssnar på han.

Är det nån mer som haft de så här? Jag blir snart knäckt av de här. Han blir alltså aldrig fri från rossligheten, hostan och pipigheten

Han får just nu

Airomir

Flutide

Och ett pulver som heter Montelukast

• Svar på tråden Förkylningsastma hjälp!
  • Anonym (E)

Hej!

Min äldsta son fick förkylningsastma när han var kring ett år. Innan han ens fick medicin så skulle vi ha uppsökt läkare minst 3 gånger. Även fast redan första gången blev han så dålig att vi åkte ambulans in och han var så nära att hamna på intensiven. Vi blev inlagda varje gång han blev förkyld i början, han blev förkyld direkt när han blivit frisk så det tog bara någon månad så var vi uppe i tre besök. Då fick han airomir och pulmicort utskrivet men det hjälpte inte på honom.

Han fick byta till Seretide och hade airomir v.b.

Seretide tog han 1 puff varje dag/ morgon och kväll när han var frisk. Ökning då han började bli förkyld. Airomir 5 min innan seretide vid förkylning och fick även ges fler gånger under dygnet.

Han hade alltid långdragna förkylningar och rosslade och lät när han var mindre.

Tyckte ofta att han lät hemskt men ändå var det ett Ok ljud enligt läkaren, med tiden så lärde jag mig att höra skillnad på hur han lät, hemskt men vi klarar det hemma eller nu måste vi åka in till sjukhuset.

Som läkaren sa till mig så växer det bort eller så brukar det iaf bli bättre i takt med att barnet blir äldre och luftrör blir större.

Hade all läkarkontakt via sjukhuset och barnavdelningen vi låg inne på.

Om du inte tycker att medicinen hjälper kanske du ska försöka få träffa en läkare och se över medicinerna.

Men mitt barn var aldrig fri från rossel, pip, mkt hosta, kunde spy av mycket slem osv.

Men han hade inte kraftiga indragningar eller var väldigt påverkad.

Försökte undvika sånt som var slembildande och brukade stänga in oss i badrummet och spola massa varmvatten så det blev massa ånga.

• Anonym (O)

Vi köpte en ångmaskin på Lidl som vi kör koksaltlösning i. Jättebra komplement, det blir precis samma som det som bebisar får på sjukhuset när de är för små för medicin.

Vi gar även airomir. Tyvärr blir lillen aggressiv av kortison fast han är världens lugnaste annars. Så vi måste begränsa medicinerna.

Vår hade även lätt förstorad adenoid redan vid 11 månader. Vi kommer att följa upp och troligtvis operera den relativt snart. Det går i släkten och har statistiskt sett koopling till adhd, så viktigt att kolla upp om den behöver tas bort. Vår tvååring har opererats eftersom näsgångarna var på väg att växa ihop redan. Jag kämpade i månader för att övertyga expertisen att kolla och när de väl kollade så var det självklart att hon behövde opereras.

• Anonym (Erfaren)

Vi har också varit inlagda många gånger. Jag har fyra barn och alla har/haft förkylningsastma. Många resor till akuten för kortison.

De första två dagarna, kör var 3e timma med Airomir även natten! Ställ klockan. Efter 24 timmar med detta öppnar det upp avsevärt i rören.

Montelukast verkar 100% först efter 3 veckor. Så du vet om du just börjat behandlingen. Viktigt att ta den på morgonen!

Och det växer bort! Tro mig

Svar på tråden Förkylningsastma hjälp!