• Anonym9333

    Svartsjuka och sociala medier

    Hej!

    Nu är det så att jag skulle behöva er hjälp angående ett stigande problem för mig och min sambo. Likande trådar har säkert skapats men jag finner inget vettigt svar som hjälper just mig kan jag känna. Så jag skapar denna.

    Jag är en 25 årig man som lever tillsammans med min sambo 24. Vi älskar varandra väldigt mycket, hittar på saker, vi gör varandra lyckliga! Men, det finns ett problem.

    Senaste tiden har min flickvän allt mer börjat bli mer aktiv på sociala medier. Framförallt instagram. Som alla vet så har instagram verkligen exploderat och allt fler människor publicerar mer och mer bilder på sina kroppar. Men nu till min fråga och mitt problem.

    Hur ser ni på tjejer som publicerar lättklädda bilder på instagram när de är i en relation?

    Min flickvän publicerar nämligen ganska mycket sådant och gillar att visa upp sig och sin kropp. Jag kan säga att jag blir väldigt irriterad på detta då de flesta som gillar är då andra män. Kan även tillägga att svartsjuka har börjat växa fram mer och mer. Jag har även frågat henne varför hon gör det men svaret är ungefär: Jag får lägga upp vad jag vill egentligen.

    Hur ser ni på detta? Finns det några flera i samma sits? Överreagerar jag? Behöver verkligen göra något åt detta då det uppstått mycket gräl på grund av det.

    Med vänlig hälsning,

    Ts

  • Svar på tråden Svartsjuka och sociala medier
  • Anonym (S)

    Jag har alltid varit en sån som lagt ut lite halvnakna bilder så killarna har liksom accepterat det redan från början. Det har alltid handlat om att jag vill boosta mitt självförtroende och få bekräftelse då jag inte känt att jag fått tillräckligt. Har ni varit tillsammans länge? Isåfall är det nog ett liten varningslampa att hon lägger ut nu. Kanske ger du henne dåligt med bekräftelse?

  • SanderR

    Givetvis FÅR hon lägga upp vad hon vill, frågan är väl vara snarare varför hon VILL lägga upp dessa bilder? 

  • Anonym9333

    Tack för ditt svar! Nästan de jag kände på mig att det kan vara. Vi har nu varit tillsammans i 4 år.

    Dock så tycker jag att jag ger henne kärlek och bekräftelse..

  • Anonym (Hmmmm)

    Det där är så svårt. Å ena sidan tycker jag att man ska få lägga upp precis vad man vill. Å andra sidan så tycker jag att man ska respektera sin andra hälft, men det är en balansgång vad som är "respektera" och vad som är "lyda" om du förstår vad jag menar? Hon ska inte behöva lyda dig eller göra som du vill, för hon äger sin egen kropp och gör som hon vill.

    Jag hade inte uppskattat om min sambo (jag är tjej han är kille) hade lagt upp lättklädda bilder på sig själv på nätet. Det är helt enkelt inte så jag vill leva, så jag vill att folk ska se på "min familj." Jag ogillar kroppshetsen och att man ska försöka få bekräftelse från okända.
    Men det är ju vad jag känner. Och det enda jag egentligen kan göra åt saken är att välja en kille som tycker som jag. Så jag kan ju ärligt säga att jag lämnat ett förhållande där killen inte respekterade att jag inte tycker sådana bilder till en viss målgrupp (andra tjejer) är okej.

    Hon är fri att lägga upp vilka bilder hon vill. Men du är också fri att gå om du känner att det är för jobbigt för dig. Ställ det bara inte som ultimatum, typ "Om du inte slutar lägga upp lättklädda bilder så gör jag slut!" utan säg det mer som "Jag mår dåligt av att du lägger ut vissa bilder på instagram och jag vet inte om jag kan fortsätta ett förhållande jag inte mår bra i."

  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-06-19 18:13:30 följande:

    . Så jag kan ju ärligt säga att jag lämnat ett förhållande där killen inte respekterade att jag inte tycker sådana bilder till en viss målgrupp (andra tjejer) är okej.


    *skulle ha lämnat. Jag har som tur var inte varit i ett sådant förhållande.
  • Anonym (mmm)

    om hon inte haft för vana att lägga upp den typen av bilder förr så kan man verkligen undra varför hon startar nu? 

  • Anonym (Okänd)

    Jag själv tycker att det är värre att lägga upp halvnakna bilder på sociala medier än att vara otrogen, efter som att alla i hela världen kan se de halvnakna bilderna och spara de hur som helst. Vem vill att sin tjejs halvnakna bilder ska finnas på andra killars telefoner?

Svar på tråden Svartsjuka och sociala medier