• Äldre 19 Jun 20:00
    1564 visningar
    1 svar
    1
    1564

    protein i urinen och varierat blodtryck?!

    Hej!

    väntar mitt andra barn som beräknas komma i Oktober.
    Jag hade havandeskapsförgiftning förra grav, fick detta i vecka 36 kanske.
    Då hade jag skyhögt blodtryck samt protein i urinen, kraftig huvudvärk. Blev inlagd och fick blodtryckssänkande medicin en vecka innan jag blev snittad.

    Nu är jag såklart livrädd att drabbas igen!
    Har snarare haft lågt blodryck hittills, men igår när jag var till BM hade jag såkallat gränsförhöjt, 140/70.
    Kollar även blodtrycket hemma med en egen mätare, vet inte hur pålitlig denna är? men den har visat väldigt olika.. mest lågt.
    Även köpt sånna där stickor för att kolla urinen hemma..
    och jag ligger hela tiden på +1 i protein, ibland tom +2...
    någon som har erfarenhet?
    tror ni att jag håller på att utveckla havandeskapsförgiftning igen? isf är det mkt tidigare denna gång, är i vecka 24 nu och går in i vecka 25 på torsdag.
    läst att man kan ha protein i urinen ändå??

  • Svar på tråden protein i urinen och varierat blodtryck?!
  • Äldre 19 Jun 22:46
    #1
    Jossan21 skrev 2018-06-19 20:00:07 följande:

    Hej!

    väntar mitt andra barn som beräknas komma i Oktober.
    Jag hade havandeskapsförgiftning förra grav, fick detta i vecka 36 kanske.
    Då hade jag skyhögt blodtryck samt protein i urinen, kraftig huvudvärk. Blev inlagd och fick blodtryckssänkande medicin en vecka innan jag blev snittad.

    Nu är jag såklart livrädd att drabbas igen!
    Har snarare haft lågt blodryck hittills, men igår när jag var till BM hade jag såkallat gränsförhöjt, 140/70.
    Kollar även blodtrycket hemma med en egen mätare, vet inte hur pålitlig denna är? men den har visat väldigt olika.. mest lågt.
    Även köpt sånna där stickor för att kolla urinen hemma..
    och jag ligger hela tiden på +1 i protein, ibland tom +2...
    någon som har erfarenhet?
    tror ni att jag håller på att utveckla havandeskapsförgiftning igen? isf är det mkt tidigare denna gång, är i vecka 24 nu och går in i vecka 25 på torsdag.
    läst att man kan ha protein i urinen ändå??


    Det kan ju såklart vara begynnande havandeskapsförgiftning men oftast man kan gå med det ett bra tag i dessa veckor, få det behandlat och allt blir bra ändå. Du kommer ju kontrolleras isåfall, alltså TUL.

    Kan ju trösta dig med att säga att jag i denna graviditet hade +1 protein i urinen ganska tidigt och det höll i sig. Blev skiträdd att jag skulle få havandeskapsförgiftning jättetidigt (det är ovanligt men det kan ske). Jag hade även 150/95 i BT men efter flera veckor försvann proteinet och BT:t gick ner till ungefär 125/70 och där har det legat sen dess. Så allting är bra. Men jag äter däremot Trombyl 150mg/dagen och det sägs ju vara förebyggande. BT:t sänktes dock innan jag började äta dessa (började rätt sent pga. utdragen koagulationsutredning).
Svar på tråden protein i urinen och varierat blodtryck?!