• Anonym (Sandra)

Rosacea- vad som hjälper

Hej

Fick diagnosen rosacea för några månader sen och verkligen provat allt ute på marknaden , gått från perfekt hy till röd brännande hy med knottror.

Vill tipsa om saker som hjälpte mig och som nu gjort min hy till näst intill babylen utan röda fläckar.

På recept:

Tetracyklin tabletter

Skinoren kräm morgon

Soolantra kräm kväll

Utan recept:

EMS-salva över medicinkrämerna

Paulas choice redness relief ansiktstvål

Tea tree oil några droppar i ansiktstvålen och massera in

Jojoba-olja

Honung-joboba-msm ansiktsmask

Kosttillskott

Msm ren svavel i pulverform

Zink-tabletter

B-complex tabletter

Uteslut:

Socker , allt som tänkas innehålla socker i den mån det gå

Gluten ,i den mån det går

Mejeri ,äter naturell yoghurt men annars inget

Starka kryddor

Kaffe

Morgon -havregrynsgröt med blåbär alt smoothie på sojamjölk. Grönt te

Lunch -veg/fisk/kyckling , inga starka kryddor, ångade grönsaker alt sallad , mycket grönt. Uteslut eller lite av kolhydrater

Middag-som lunchen

Mellanmål:

Smoothie bär/frukt/grönsaker

Soppor från grunden linssoppa/blomkål/tomatsoppa osv

Torkad frukt/gojibär/nötter

Hummus med grönsaker

Fruktsallad vattenmelon

Detta har förändrat mitt liv helt ,alla med rosacea vet vad jag menar för det är ett rent helvete milt sagt

Istället för att prova på alla krämer och kosmetika som lovar dig mirakel så testa detta. Vet att inget botar rosacea men min hy är som den var innan jag fick sjukdomen och har hållit sig i schack (ta i trä) under en längre period. Jag vet inte exakt om det är en sak av dessa tips eller kombinationen av alltihop som läkte ut det så fint, för jag gjorde allt detta över en natt när jag fick medicinen utskriven.

Kom gärna med egna tips om vad som hjälpt just dig, för detta är vad som fungerar för mig och förstår att allt är individuellt.

• Svar på tråden Rosacea- vad som hjälper
  • Anonym (Lena)

Har också Rosacea. När det blossar upp äter jag antibiotika (i snitt en gång om året max). Annars använder jag bara receptbelagd kräm som underlag och sedan foundation som döljer blodkärlen.  

Annars lever jag som vanligt, har alltid undvikit att sola ansiktet för mycket.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Lena) skrev 2018-06-20 11:18:13 följande:

Har också Rosacea. När det blossar upp äter jag antibiotika (i snitt en gång om året max). Annars använder jag bara receptbelagd kräm som underlag och sedan foundation som döljer blodkärlen.  

Annars lever jag som vanligt, har alltid undvikit att sola ansiktet för mycket.

Vad intressant, vad är det för antibiotika du tar och är det som en kur på typ 3 mån?

Vilken kräm använder du?

Vilket märke på foundation? Själv använder jag BareMinerals och den funkar bra

Har du funderat på laser för blodkärlen?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-06-20 11:39:15 följande:
    Vad intressant, vad är det för antibiotika du tar och är det som en kur på typ 3 mån?

Vilken kräm använder du?

Vilket märke på foundation? Själv använder jag BareMinerals och den funkar bra

Har du funderat på laser för blodkärlen?
    Vet inte vad antibiotikan heter, är inte hemma nu. Jag äter i cirka 7-10 dagar, sedan är "finnarna" borta. Äter inte det bara för blodkärlens skull, gillar inte att stoppa i mig medicin.

Krämen kommer jag inte heller ihåg namnet på. Inget jag försöker lära mig heller.

Foundation från Dior. Inte nöjd med den, men de hade inte den jag vill ha (också Dior) så fick ta denna så länge. Är inte intresserad av smink, så det räcker att den matchar färgmässigt och är dryg, vilket den jag har nu inte är.

Som du märker så är rosacean något som bara finns i mitt liv, inget jag lägger energi på. När antibiotikan/krämen tar slut, går jag till läkaren och fixar nytt.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Lena) skrev 2018-06-20 11:46:05 följande:

Vet inte vad antibiotikan heter, är inte hemma nu. Jag äter i cirka 7-10 dagar, sedan är "finnarna" borta. Äter inte det bara för blodkärlens skull, gillar inte att stoppa i mig medicin.

Krämen kommer jag inte heller ihåg namnet på. Inget jag försöker lära mig heller.

Foundation från Dior. Inte nöjd med den, men de hade inte den jag vill ha (också Dior) så fick ta denna så länge. Är inte intresserad av smink, så det räcker att den matchar färgmässigt och är dryg, vilket den jag har nu inte är.

Som du märker så är rosacean något som bara finns i mitt liv, inget jag lägger energi på. När antibiotikan/krämen tar slut, går jag till läkaren och fixar nytt.

Ja jag upplevde det mycket värre när den var aktiv, ett tag vägrade jag gå ut för jag skämdes så för mitt ansikte. Jag förstår ju att rent mentalt att folk inte bryr sig och har nog fullt upp med sina egna problem ,men jag mådde så fruktsansvärt dåligt över det och det påverkade mig socialt.

Skönt för dig att du har sån skön inställning ,önskar jag kunde ha det med.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-06-20 12:03:17 följande:
    Ja jag upplevde det mycket värre när den var aktiv, ett tag vägrade jag gå ut för jag skämdes så för mitt ansikte. Jag förstår ju att rent mentalt att folk inte bryr sig och har nog fullt upp med sina egna problem ,men jag mådde så fruktsansvärt dåligt över det och det påverkade mig socialt.

Skönt för dig att du har sån skön inställning ,önskar jag kunde ha det med.
    Hur gammal är du? Jag är 50+, då är livet skönare, man bryr sig inte om vad andra tycker.
  • Anonym (Jag)

Jag har något som heter perioral dermatit som är väldigt närbesläktad med rosacea. Jag haft detta i snart 12 år. Har köpt allt som finns på apoteket, gåttt till läkare flertal gånger per år. Testat massa receptbelagda medel, tetralysal minst 5 gånger och inget av har detta funkat. La om min kost flertal gånger som jag höll, inget hjälpte. Till slut gick jag nog av vården, apoteket och lägga om kost. Jag gick till akademikliniken, beställde ipl laser, fick en snäll tvål, en primer ocb sedan en fantastisk kräm. Visst, svindyrt men efter en vecka var min hud fin, äntligen var den finare än på flera år. Bokade in ny laserbehandling en månad senare och nu gör jag 2 gånger om året. Mina problem är borta.

Om ni har pengar, skit i den vanliga vården och apoteket, det hjälper inte. Antibiotika ska man verkligen inte ta i onödan, rosacea är ingen bakterier men ger respons på tetralysal, läs noga på dessa tabletter, de ska ta lunginflammation, vilket betyder är dom är väldig starka som skyndar på vår tids största problem, antibiotikaresistenta bakterier. Min mage klarade bara 2 veckor sedan var den helt förstörd.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Lena) skrev 2018-06-20 12:08:10 följande:

Hur gammal är du? Jag är 50+, då är livet skönare, man bryr sig inte om vad andra tycker.

Jag är 25 ,ja med alla mina råd om förbättringar är nog ditt råd om god självkänsla det bästa. Det är svårare att jobba på den
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Jag) skrev 2018-06-20 12:13:32 följande:

Jag har något som heter perioral dermatit som är väldigt närbesläktad med rosacea. Jag haft detta i snart 12 år. Har köpt allt som finns på apoteket, gåttt till läkare flertal gånger per år. Testat massa receptbelagda medel, tetralysal minst 5 gånger och inget av har detta funkat. La om min kost flertal gånger som jag höll, inget hjälpte. Till slut gick jag nog av vården, apoteket och lägga om kost. Jag gick till akademikliniken, beställde ipl laser, fick en snäll tvål, en primer ocb sedan en fantastisk kräm. Visst, svindyrt men efter en vecka var min hud fin, äntligen var den finare än på flera år. Bokade in ny laserbehandling en månad senare och nu gör jag 2 gånger om året. Mina problem är borta.

Om ni har pengar, skit i den vanliga vården och apoteket, det hjälper inte. Antibiotika ska man verkligen inte ta i onödan, rosacea är ingen bakterier men ger respons på tetralysal, läs noga på dessa tabletter, de ska ta lunginflammation, vilket betyder är dom är väldig starka som skyndar på vår tids största problem, antibiotikaresistenta bakterier. Min mage klarade bara 2 veckor sedan var den helt förstörd.

Det låter ju helt fantastiskt att det har fungerat för dig!

Jag har inte pengar så men prioriterar min hy mycket och kan absolut tänka mig IPL laser. Vad kostar det? Hur många behandlingar gör du per gång eller är det en engångsbehandling du gör? Kan man göra den på sommaren? Så rädd att huden ska blossa upp under semestern ,åker till ett varmt land. Än så länge har den klarat värmen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-06-20 12:34:20 följande:

Det låter ju helt fantastiskt att det har fungerat för dig!

Jag har inte pengar så men prioriterar min hy mycket och kan absolut tänka mig IPL laser. Vad kostar det? Hur många behandlingar gör du per gång eller är det en engångsbehandling du gör? Kan man göra den på sommaren? Så rädd att huden ska blossa upp under semestern ,åker till ett varmt land. Än så länge har den klarat värmen.

Beror påomdu bara ska göra kinder och haka eller hela ansiktet. Priset skiljer sig mellan. 1.500-3.000 per behandling. Men, det räcker men en kräm, den kostar 500 och hållet iaf för i 3 månader, men jag rekommenderar deras tvål också, den ligger också vid 500 och räcker runt 3 månader. Så för 330 i månaden för kräm och tvål är det iaf för mig värt. När sjg var fattig student hade jag bara råd med dessa två saker under 5 år, visst det kom väl sina dåliga stunder ibland men fan så mycket bättre än något apoteket eller läkarna kunde ge mig.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Jag) skrev 2018-06-20 12:41:09 följande:

Beror påomdu bara ska göra kinder och haka eller hela ansiktet. Priset skiljer sig mellan. 1.500-3.000 per behandling. Men, det räcker men en kräm, den kostar 500 och hållet iaf för i 3 månader, men jag rekommenderar deras tvål också, den ligger också vid 500 och räcker runt 3 månader. Så för 330 i månaden för kräm och tvål är det iaf för mig värt. När sjg var fattig student hade jag bara råd med dessa två saker under 5 år, visst det kom väl sina dåliga stunder ibland men fan så mycket bättre än något apoteket eller läkarna kunde ge mig.

Jag trivs så bra med krämerna och rengöringen jag har nu och vågar ärligt inte byta nu när jag fått så fina resultat. Dom kag har är väldigt billiga också så det är en fördel men är intresserad av lasern för jag har några spruckna blodkärl och nåt rött märke som vägrar ge med sig. Ska nog se till att spara lite nu och ev ta en behandlingskur till hösten.

Tack för tips
Svar på tråden Rosacea- vad som hjälper