Rosacea- vad som hjälper
Hej
Fick diagnosen rosacea för några månader sen och verkligen provat allt ute på marknaden , gått från perfekt hy till röd brännande hy med knottror.
Vill tipsa om saker som hjälpte mig och som nu gjort min hy till näst intill babylen utan röda fläckar.
På recept:
Tetracyklin tabletter
Skinoren kräm morgon
Soolantra kräm kväll
Utan recept:
EMS-salva över medicinkrämerna
Paulas choice redness relief ansiktstvål
Tea tree oil några droppar i ansiktstvålen och massera in
Jojoba-olja
Honung-joboba-msm ansiktsmask
Kosttillskott
Msm ren svavel i pulverform
Zink-tabletter
B-complex tabletter
Uteslut:
Socker , allt som tänkas innehålla socker i den mån det gå
Gluten ,i den mån det går
Mejeri ,äter naturell yoghurt men annars inget
Starka kryddor
Kaffe
Morgon -havregrynsgröt med blåbär alt smoothie på sojamjölk. Grönt te
Lunch -veg/fisk/kyckling , inga starka kryddor, ångade grönsaker alt sallad , mycket grönt. Uteslut eller lite av kolhydrater
Middag-som lunchen
Mellanmål:
Smoothie bär/frukt/grönsaker
Soppor från grunden linssoppa/blomkål/tomatsoppa osv
Torkad frukt/gojibär/nötter
Hummus med grönsaker
Fruktsallad vattenmelon
Detta har förändrat mitt liv helt ,alla med rosacea vet vad jag menar för det är ett rent helvete milt sagt
Istället för att prova på alla krämer och kosmetika som lovar dig mirakel så testa detta. Vet att inget botar rosacea men min hy är som den var innan jag fick sjukdomen och har hållit sig i schack (ta i trä) under en längre period. Jag vet inte exakt om det är en sak av dessa tips eller kombinationen av alltihop som läkte ut det så fint, för jag gjorde allt detta över en natt när jag fick medicinen utskriven.
Kom gärna med egna tips om vad som hjälpt just dig, för detta är vad som fungerar för mig och förstår att allt är individuellt.