• Prematurmami

    Förkortad livmodertapp + funneling

    Hej!

    Jag är nu gravid med lillebror i v 30, 29+5.

    Har sedan 23+0 haft förkortad livmodertapp som mätt mellan 2,2-1,8 cm samt funneling fram till vecka 29. Nu i vecka 29/30 har den förkortats ner till ca 13 mm trots ganska strikt vila. Ligger inte inlagd nu men ska på ny mätning på fredag och funderar på hur länge till detta ska pågå, har legat ner så länge nu och varit inställd på att närsomhelst så drar förlossningen igång. Börjar bli psykiskt påfrestande!

    Jag har inga onda sammandragningar utan några få per dag som är mer obehagliga.

    Någon som har varit i samma situation och kan berätta lite? Hur länge ni gick med förkortad tapp, hur kort var den, när kom era bebisar, hur märkte ni av att förlossningen va på g? Ni får dela med er så mycket ni orkar och vill !

    Kan tillägga att min dotter som nu är 3 år kom vi v 27+1 med regelbundna sammandragningar och tidig vattenavgång, troligen pga att en kant av moderkakan lossnat.

  • Svar på tråden Förkortad livmodertapp + funneling
  • Anonym (J)

    Har inte själv erfarenhet men kan ju lugna dig med att din bebis kommer klara sig riktigt bra om hen kommer ut nu så det är inte hela världen. :)

  • Ebo88

    Hej ! Är inte riktigt i din situation, men lite kortfattat om min.

    Födde en son i november 2017 i vecka 24+3. Den 28/10 i vecka 23+2 fick jag en stor blödning. Blev skickad till Uppsala då tappen mätte 2.2 cm. Anledningen till blödningen vet dom inte. I vecka 23+4 var tappen 1.9 cm och i v.24+0 fick jag en stor blödning. I v.24+3 var tappen borta och jag var öppen 3 cm.

    Hade sammandragningar sedan v.15 som blev värre och värre. På sjukhuset var jag uppkopplad till ctg varje dag för att mäta saamdragniningarna som blev värre och värre. Bricanyl hjälpte inte. När jag kom in till Uppsala sa dom att jag hade GBS i vagina men fick inte antibiotika.

    Denna graviditet fick jag cerklage inopererat i v.14+2. Dom misstänker försvagad livmoderhals då jag har hjärtformad livmoder. Har haft GBS i v.8, v.20 och nu i v.23+2 har jag precis blivit behandlad med antibiotika igen. Har sammandragningar men inga som hittills verkar påverka tappen. Den har mätt 4 cm sedan v. 18+0 (mäter varannan vecka) och senast var igår. Fick för två veckor sedan en stor blödning precis som förra gången. Dom tror att der är en en kant/bit som släppt på moderkaka. Låg inne i en vecka. Trodde det skulle gå som det gjorde i höstas men denna gång klarade vi oss.

    Jag tror att det var GBS som orsakade förra prematura förlossningen men jag lyssnar samtidigt på läkarna när dom säger att det ev kan bero på försvagad livmoderhals.

    Är med i en grupp på Facebook för kvinnor med risk för förtidsbörd. Många av oss har cerklage men en hel del har inte. Många av dom är sängliggandes med påverkad tapp och som flesta lyckas hålla sig till v.33/34. En av kvinnorna hade 0.8 cm tapp i 10 veckor men när hon kom över v.31 så lade sig tyngden och trycket på magen istället för bäckenet och tappen. Hon gick till v.37/38. Vissa av oss med cerklage har också påverkad tapp men inte alla. Min tal är som sagt hitills inte påverkad men jag tar det väldigt lugnt ändå, speciellt efter blödningen för två veckor sedan. Är sjukskriven sedan jag fick cerklaget.

    Förstår helt och hållet din oro. Det är väldigt jobbigt vad vi går igenom vid risk för förtidsbörd och allt man vill är att föda fram ett friskt välmående barn. Det hade vart lättare att ligga ner om man visste att man höll till v.38.

    Hoppas något vettigt kom ur denna långa text

  • Prematurmami

    Tack Ebo88 för ditt inlägg!

    Vet dem vad blödningarna berodde på i din första graviditet?

    Hoppas du får gå långt i denna graviditet- vilken vecka är du i nu?

  • Ebo88
    Prematurmami skrev 2018-06-22 16:05:05 följande:

    Tack Ebo88 för ditt inlägg!

    Vet dem vad blödningarna berodde på i din första graviditet?

    Hoppas du får gå långt i denna graviditet- vilken vecka är du i nu?


    Jag är i v.24 (23+4)

    Dom visste inte varför kag blödde första gången. Dom misstänkte att en bit av moderkaka släppte då också men med tanke på att tappen ständigt krympte så sa dom sen att det lika gärna kunde vara för att tappen utplånades och att förlossning var på gång , vilket skede 8 dagar efter första blödningen.

    Men denna gång så är dom nästintill säkra på att det var moderkakan. Peppar peppar så har ingen ny blödning skett, men har ju lite bruna flytningar som kommer och ska komma ut.

    På torsdag är dagen då jag födde sonen, v.24+3 så efter den dagen tror jag man kommer få en helt annan känsla. Dels att man kommer över den veckan men också att hoppet ökar lite då man är lite rädd
  • Tokmamma

    Förstår din oro och känslan av att bli knäpp.

    Jag väntade mitt första barn 2008. Fick kraftig mensvärk. Ringde in till förlossningen. Jag var då i vecka 23 + någonting (minns ej) kom in till förlossningen och upptäcker att tappen är 14mm och mjuk. Sängläge till vecka 38. Åkte in och ut ur sjukhuset. Fick aldrig sammandragningar men mensvärk. Min envisa flicka föddes i vecka 40 +5!!!

    Den graviditeten var det värsta jag upplevt.

    Livrädd, orolig, paniklänsla över att inte få göra något.

  • Anonym (A)
    Tokmamma skrev 2018-06-22 18:49:12 följande:

    Förstår din oro och känslan av att bli knäpp.

    Jag väntade mitt första barn 2008. Fick kraftig mensvärk. Ringde in till förlossningen. Jag var då i vecka 23 + någonting (minns ej) kom in till förlossningen och upptäcker att tappen är 14mm och mjuk. Sängläge till vecka 38. Åkte in och ut ur sjukhuset. Fick aldrig sammandragningar men mensvärk. Min envisa flicka föddes i vecka 40 +5!!!

    Den graviditeten var det värsta jag upplevt.

    Livrädd, orolig, paniklänsla över att inte få göra något.


    Får jag fråga om du fick någon medicin för att förlänga tappen?
  • Tokmamma

    Ja men minns inte vad dom hette. Tror att det var adalat men som sagt det här var för 10 år sedan.

  • eemeliee

    Åkte in pga blödning i v 30 och där såg dom att jag hade funnelering livmodertapp nästan 4. En vecka senare var lähet oförändrat. Vecka 33 efter det gjorde jag en biopsi på livmodertappen och i samband med det gick min slempropp, fick komma in och då var livmodertappen 1,9 men hade då ingen funnelering. Blev beordrad sängvila till v 38. Vecka 34 var livmodertappen 1,4. Vecka 35 1,7. Ingen mer koll, födde vecka 38.

  • Ebo88
    Anonym (A) skrev 2018-06-22 18:56:50 följande:

    Får jag fråga om du fick någon medicin för att förlänga tappen?


    Jag har Lutinus utskrivet som jag tar varje kväll. Det är tabletter (vagiatorer) man för

    upp i vagina . Tabletterna är progestron och det finns evidens för att dom ska stärka livmodertappen vid risk för förtidsbörd. Prata med din läkare om dem! Jag har tagit dom sedan 18+0
Svar på tråden Förkortad livmodertapp + funneling