• saraax

min katt blir mobbad av skator!

Min katt är tre år gammal och inte den bästa jägaren....
    Under hela våren har hon blivit mobbad av skator och kråkor i området. Krkorna är lika stora som katten och dyker ner mot henne som att dom tänker flyga iväg med henne. Skatorna flyger i cirklar runt henne, dyker ner och attackerar. Hon har aldrig blivit skadad men man ser på henne att hon tycker att det är obehagligt. Ibland måste jag gå och hämta henne när hon inte kommit hem under natten och jaga iväg skatorna. 
    Finns det något jag kan göra för att bli av mer skatorna?

eller träna katten så att hon kan fånga dem?

• Svar på tråden min katt blir mobbad av skator!
  • viseversa

Det är naturligt beteende. Även fast hon är din lilla gulleplutt så är hon en fara för fåglarna och deras ungar. Detta vet dom och dom gör allt för att hålla henne borta. Sluta släpp ut henne själv kanske?

• Anonym (Samma)

Så är det för våran katt också. Skatorna skyddar sina ungar. Inte så mycket att göra än att hjälpa katten när man ser det. Varit så varje vår i flera år. Lite lugnare i år av någon anledning.

• Anonym (ace)

Låt bli att släppa ut katten?

• MrsAmore

Det där drabbas väl alla katter av? Svårt att tro att katten tar så illa vid sig.Skrattande

• gnipökåms

Inte mycket att göra. Vår katt är innekatt och älskar att sitta på balkongen. Vi har väldigt många måsar hos oss och de brukar försöka attackera henne, trots att vi bor på tredje våningen och därmed inte är i närheten av ungarna. Som tur är har vi ett nät som skyddar. 

Som andra sagt, det enda man kan göra är att vara med katten när den är ute, dock så börjar väl fågelungarna växa upp nu och lämna sina föräldrar så skatorna lär väl lugna ner sig lite nu.

• Nandez

Skatorna skyddar sina ungar, tror inte att katten bryr sig.

Svar på tråden min katt blir mobbad av skator!