• Rafael90

    Kan inte skriva vissa bokstäver!

    vet inte vad som hänt med min laptop. Den har funkat helt felfritt tills jag satte på den nu ikväll. Nu vill den inte skriva bokstäverna v, z, x och c (fått klippa o klistra in bokstäer). Funkar inte heller med kortkommandona till dem, typ ctrl + c. Håller på att bli galen här. Har testat starta om datorn, testat med caps lock, num lock, installerat uppdateringar, bytt till engelskt tangentbord o tillbaka. Hjälp!
  • Svar på tråden Kan inte skriva vissa bokstäver!
  • Anonymous31

    Vet inte om detta är  samma problem, men hittade i alla fall en lösning på tangentbordsfel. Kanske inte är denna som är rätt för ditt problem? 


    Emellanåt när man skriver på tangentbordet kan siffror och symboler ersätta bokstäverna. Det inträffar vanligen när Num Lock-tangenten tryckts ned vilket växlar tangentbordet till det läge där det kan användas som sifferknappsats.
    Du kan manuellt testa vilket läge tangentbordet är inställt på och ändra konfigurationen genom att följa stegen nedan.
    Öppna ett ordbehandlingsprogram och skriv ord jump på tangentbordet.
    Om ordet visas som jump är tangentbordet inställt i standardläget. Om ordet visas som 140* har tangentbordet ställts in som sifferknappsats.

    Du växlar läge genom att trycka på Num Lock-tangenten (på vissa modeller måste du eventuellt trycka på Fn + Num Lock).

    Skriv jump igen för att kontrollera att tangentbordskonfigurationen har återställts.

    Konfigurationen av tangentbordet har framgångsrikt återställts.
  • Rafael90
    Anonymous31 skrev 2018-06-20 21:31:57 följande:

    Vet inte om detta är  samma problem, men hittade i alla fall en lösning på tangentbordsfel. Kanske inte är denna som är rätt för ditt problem? 


    Emellanåt när man skriver på tangentbordet kan siffror och symboler ersätta bokstäverna. Det inträffar vanligen när Num Lock-tangenten tryckts ned vilket växlar tangentbordet till det läge där det kan användas som sifferknappsats.
    Du kan manuellt testa vilket läge tangentbordet är inställt på och ändra konfigurationen genom att följa stegen nedan.
    Öppna ett ordbehandlingsprogram och skriv ord jump på tangentbordet.
    Om ordet visas som jump är tangentbordet inställt i standardläget. Om ordet visas som 140* har tangentbordet ställts in som sifferknappsats.
    Du växlar läge genom att trycka på Num Lock-tangenten (på vissa modeller måste du eventuellt trycka på Fn + Num Lock).
    Skriv jump igen för att kontrollera att tangentbordskonfigurationen har återställts.
    Konfigurationen av tangentbordet har framgångsrikt återställts.
    Testade, men det som kom fram ar "jump" så fanns inget att göra åt det.
  • Anonymous31

    Men enligt den här beskrivningen skulle tangentbordet fungera igen om det stod jump? och ändå fungerar det inte för dig? 

  • Anonym (qwerty)

    Du har inte spillt något i datorn?
    Kolla om det sitter smuts under tangenterna också. Om du vågar så kan du öppna datorn och kolla så att kabeln till tangentbordet sitter ordentligt i.

  • Anonym (qwerty)

    Ett tips för att slippa klippa och klistra bokstäverna tills du får det att funka, gå in i hjälpmedel och öppna upp skärmtangentbordet, så kan du klicka på bokstäverna med musen så länge. Så kan du iallafall fortsätta använda laptopen tills du fått det fixat.

  • Rafael90
    Anonym (qwerty) skrev 2018-06-20 21:42:27 följande:

    Du har inte spillt något i datorn?
    Kolla om det sitter smuts under tangenterna också. Om du vågar så kan du öppna datorn och kolla så att kabeln till tangentbordet sitter ordentligt i.


    Ingenting har hänt med den, verkar inte heller vara nåt smuts, har hänt att det hamnat en smula eller nåt under dem men då har det låtit oh har funkat igen när den försvunnit, nu händer inget alls bara. Det är en laptop så jag vet inte hur man öppnar för att kolla i den...
    Anonymous31 skrev 2018-06-20 21:36:53 följande:

    Men enligt den här beskrivningen skulle tangentbordet fungera igen om det stod jump? och ändå fungerar det inte för dig? 


    Jag tror inte det var problemet, därför funkar inte den lösningen. Antagligen är tangentbordet redan i standardläge eller vad det heter.

  • Rafael90
    Anonym (qwerty) skrev 2018-06-20 21:45:09 följande:

    Ett tips för att slippa klippa och klistra bokstäverna tills du får det att funka, gå in i hjälpmedel och öppna upp skärmtangentbordet, så kan du klicka på bokstäverna med musen så länge. Så kan du iallafall fortsätta använda laptopen tills du fått det fixat.


    Åh, tack, det underlättar!
  • Anonym (qwerty)

    Jag kan tillägga att jag spillde en hel kopp te i en gammal laptop jag hade, tangentbordet slutade fungera helt och hållet, men jag kopplade i ett externt tangentbord via usb-kabeln så gick den utmärkt att använda ett par år till tills jag köpte en ny laptop

  • Rafael90
    Anonym (qwerty) skrev 2018-06-20 21:49:40 följande:

    Jag kan tillägga att jag spillde en hel kopp te i en gammal laptop jag hade, tangentbordet slutade fungera helt och hållet, men jag kopplade i ett externt tangentbord via usb-kabeln så gick den utmärkt att använda ett par år till tills jag köpte en ny laptop


    Har haft otur med en hel del av mina elektronikgrejer på sistone... paddan och mobilen har inte velat ladda, brödrosten började brinna, och nu krånglar datorn. Börjar tro att det är nåt fel här i huset, haha... telefonen och plattan fixade dock till sig själva på nåt sätt, kanske ska hoppas att datorn också gör det.
  • Mullbär

    När mina bokstäver o tecken har fått spel o inte ligger under rätt knapp brukar det vara att datorspråket har ändrats till engelska. Det ändrar man enkelt längst nere i högra hörnet bredvid klockan, direkt man sätter den på svenska så får man bokstäverna under rätt tangenter igen. Vet inte hur den ändras om (ibland kanske en katt har gått över tangentbordet, de är begåvade!)
    Annars vet jag inte vad det kan va

  • Mullbär

    Tji fick jag för att jag inte läste din sista mening till slut haha.. Men hoppas du får det fixat iaf :O

  • Rafael90
    Mullbär skrev 2018-06-21 00:36:08 följande:

    Tji fick jag för att jag inte läste din sista mening till slut haha.. Men hoppas du får det fixat iaf :O


    Oj, mitt första inlägg ser ju helt skumt ut nu pga allt klippande o klistrande Förvånad har ändrat språket fram o tillbaka men det har inte hjälpt. Har alltid laptopen ihopfälld pga katten Flört
Svar på tråden Kan inte skriva vissa bokstäver!