• Äldre 20 Jun 21:41
    1185 visningar
    4 svar
    4
    1185

    CSN lån samtidigt som man får pengar från försäkringskassan?

    Hej!

    Jag är gravid med första barnet och är väldigt lost i det här med pengar frn försäkringskassan. Jag läser på 100% på högskolenivå (distans) och jag planerar att inte ta uppehåll när barnet kommer utan fortsätta på som vanligt. Eftersom att jag alltid studerat och inte jobbat så mycket så kommer jag få ut ca 5000 efter skatt från försäkringskassan har jag räknat ut. Får jag även ta CSN lån? Eller får man ej ut dessa 5000 om man tar lån? Någon som vet hur det ligger till? Jag är ensamstående och har ensam vårdnad över barnet om det spelar någon roll.

  • Svar på tråden CSN lån samtidigt som man får pengar från försäkringskassan?
  • Äldre 20 Jun 21:43
    #1

    Om du ändå tänker fortsätta plugga kanske det är lika att inte ta ut de 5000 kronorna och istället spara dagarna? Om du ändå tänkte ta ut csn.

  • Äldre 20 Jun 21:44
    #2

    Men som svar på din fråga så brukar det godkännas om studierna är på distans. Från CSNs sida är det ok, oftast för fk med.

  • Äldre 20 Jun 21:47
    #3

    Vad menar du med spara dagarna? Kan jag ta ut dom när jag vill sen eller? Eller varför är det ett förslag från din sida? Skulle det vara bra på något sätt? Sorry för konstiga frågor men som jag skrivit tidigare är jag väääääldigt lost! :)

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 20 Jun 22:19
    #4
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-06-20 21:47:23 följande:

    Vad menar du med spara dagarna? Kan jag ta ut dom när jag vill sen eller? Eller varför är det ett förslag från din sida? Skulle det vara bra på något sätt? Sorry för konstiga frågor men som jag skrivit tidigare är jag väääääldigt lost! :)


    Det kan vara bra om man har någon SGI att skydda eller om man vill kunna ta ledigt vid planeringsdagar i förskolan och dylikt då man jobbar.  Har man inget behov av det är det bättre att ta ut FP och ta mindre lån i så fall, eftersom man betalar ränta på lånet men inte får någon ränta på innestående föräldradagar. Pluggar barnets pappa också? Annars kan ni tjäna på att han tar ut samtliga dagar (även om det tar längre tid) och du är hemma utan ersättning.

    Så länge man uppfyller kraven för både studiemedel ooch föräldrapenning (FK kräver exempelvis att du ska ha rumslig kontakt med barnet under den tid du tar ut FP) är det inga problem att ta ut båda samtidigt.
Svar på tråden CSN lån samtidigt som man får pengar från försäkringskassan?