• Anonym (TS)

Någon som jobbar på apotek, med recepthantering?

En fundering. Jag fick ett recept förnyat idag och åkte för att hämta ut det. På apoteket säger de att jag inte får hämta det förrän den 22/6. Loggar in på Apotea för att kolla receptet där och kan inte se någonting om det. Receptet skrevs idag, 2 uttag med 1 mån intervall. Kan beställa det på Apotea idag men kan inte hämta ut det idag.

Jag reser utomlands imorgon så jag har inte möjlighet att hämta det på midsommarafton.

Vad är det jag missar? Kan läkaren göra anteckning på receptet som bara apotekspersonal kan se?

Får ju ringa vc imorgon och se vad jag ska göra. Är bara nyfiken på hur detta gått till.

• Svar på tråden Någon som jobbar på apotek, med recepthantering?
  • Glinda från Oz

Är det en medicin du går på regelbundet? Man får bara hämta ut för tre månader i taget och man får inte hämta ut förrän man bara har medicin för en månad kvar hemma. Vissa mediciner har andra särskilda restriktioner.

• Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-20 22:15:04 följande:

Är det en medicin du går på regelbundet? Man får bara hämta ut för tre månader i taget och man får inte hämta ut förrän man bara har medicin för en månad kvar hemma. Vissa mediciner har andra särskilda restriktioner.

Ja jag tar den regelbundet. Hämtade ut 25/5 senast. Sen var receptet slut. Idag gjordes nytt recept för 2 mån. 2 uttag, 1 mån intervall.

Har alltså 4 tabl kvar. Reser iväg imorgon och blir borta 9 dagar.
  • Anonym (Apotekare)

Det går inte svara på utan se receptet/helheten. Finns det ett giltigt recept sedan tidigare på samma medicin som farmaceuten kunde se? Står det någon kommentar om ?hämtas tidigast? i doseringsfältet? Vet ibland också missförstånd som handlar om att apoteket inte hade läkemedlet utan behövde beställa. Lättast är nog att kontakt vc eller fråga på apoteket igen om varför det inte går. Kom ihåg att du behöver intyg om du ska resa med läkemedel som klassas som narkotika inom Schengen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Apotekare) skrev 2018-06-20 22:45:51 följande:

Det går inte svara på utan se receptet/helheten. Finns det ett giltigt recept sedan tidigare på samma medicin som farmaceuten kunde se? Står det någon kommentar om ?hämtas tidigast? i doseringsfältet? Vet ibland också missförstånd som handlar om att apoteket inte hade läkemedlet utan behövde beställa. Lättast är nog att kontakt vc eller fråga på apoteket igen om varför det inte går. Kom ihåg att du behöver intyg om du ska resa med läkemedel som klassas som narkotika inom Schengen.

Finns inget annat recept på läkemedlet.

Står ingenting om hämtas tidigast. Står "1 tabl till natten vid behov" Sen då styrkan och antal tabl i förp.

Expeditionsintervall 4 v. Senaste uttag: -.

Och jag kan ju hämta det på nätet? Men inte på apoteket.

Ja det hade ju kunnat vara ett missförstånd men även om hon bröt så tycker jag verkligen att hon sa "Du får hämta tidigast 22/6" Och när jag blev förvånad sa hon "sånt måste följas"

Förstår att det är svårt att svara på. Och enklast att jag fixar imorgon med vc/apotek. Känner mig bara så frustrerad då detta inte är nåt jag vill stressa med imorgon när jag ska resa på kvällen. Ville ha det ordnat idag.

Tack! Hade tänkt ordna det när jag hämtade medicinen idag men det gick ju som det gick ;) Får stressa med recept, medicinhämtning OCH intyg imorgon. Tur de öppnar tidigt.
  • Anonym (Apotekare)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-20 23:10:57 följande:

Finns inget annat recept på läkemedlet.

Står ingenting om hämtas tidigast. Står "1 tabl till natten vid behov" Sen då styrkan och antal tabl i förp.

Expeditionsintervall 4 v. Senaste uttag: -.

Och jag kan ju hämta det på nätet? Men inte på apoteket.

Ja det hade ju kunnat vara ett missförstånd men även om hon bröt så tycker jag verkligen att hon sa "Du får hämta tidigast 22/6" Och när jag blev förvånad sa hon "sånt måste följas"

Förstår att det är svårt att svara på. Och enklast att jag fixar imorgon med vc/apotek. Känner mig bara så frustrerad då detta inte är nåt jag vill stressa med imorgon när jag ska resa på kvällen. Ville ha det ordnat idag.

Tack! Hade tänkt ordna det när jag hämtade medicinen idag men det gick ju som det gick ;) Får stressa med recept, medicinhämtning OCH intyg imorgon. Tur de öppnar tidigt.

Hoppas det löser sig smidigt! Förstår verkligen att det är stressande att du inte fick gjort det igår. Berätta gärna om du får reda på varför. Och, kom ihåg passet så att dom kan skriva intyget!
  • Anonym (Mm)

Om du går in på mina vårdkontakter o trycker på recept så brukar det stå där när man tidigast får hämta nästa osv. Det står också om du ber Apoteket printa ut dina recept.

• Anonym (TS)
    Anonym (Apotekare) skrev 2018-06-20 23:15:34 följande:

Hoppas det löser sig smidigt! Förstår verkligen att det är stressande att du inte fick gjort det igår. Berätta gärna om du får reda på varför. Och, kom ihåg passet så att dom kan skriva intyget!

Läkaren hade tydligen skrivit en förskrivarkommentar (tror jag det hette) som bara apoteken kan se. Där hade hon skrivit att jag tidigast får hämta den 22/6.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mm) skrev 2018-06-21 06:01:58 följande:
    Om du går in på mina vårdkontakter o trycker på recept så brukar det stå där när man tidigast får hämta nästa osv. Det står också om du ber Apoteket printa ut dina recept.
    Bra tips.
Svar på tråden Någon som jobbar på apotek, med recepthantering?