• LillaMalin

Olja i ersättning?

Har läst att man kan ha i lite olja i ersättningen vid trög mage.
    Vilken sort? Jag har Mat, Oliv och Majs olja hemma.
    Och ungefär hur mycket? I alla mål eller bara nått om dan?

• Svar på tråden Olja i ersättning?
  • vivianne

Jag har olja i vällingen pga spinkigt barn, antar att det är ungefär samma som gäller vid trög mage... Använder en tesked rapsolja i varje flaska, tre flaskor/dag. Ta den oljan som smakar "minst" - vet inte om det är matolja eller majsolja. Vår bvc rekommenderade i alla fall rapsolja för att det är smaklöst (barnet ska ju inte märka det) och lika "bra" fett som olivolja.

• LillaMalin
    Ok! Då ska jag köpa Rapsolja. Men tar matoljan tills jag kommer till affären.

Tack för hjälpen
  • C1mum

Jag använde Olivolja. Tog allt från någon matsked till ett par droppar bara. Reglerade det utifrån hur magen skötte sig på lilleman.

• Förstagången

MESSMÖR kan du ha i vällingen det e jättebra

• Norahs mamma

Jag körde med matoljan...
    1-2 msk/flaska, och det funkade jättebra!

(messmör däremot var/är värdelöst!)

• Mian76

För oss funkar Messmör nästan bättre än oljan, så det är väl individuellt, min Barnmorska var noga med att poängtera att man skulle använda just Rapsolja, varför vet jag dock inte.

• madebyinferno

Hur är det med salterna i messmöret då?

• Tussens mamma

rapsolja körde vi med. hur bra som helst. använder det fortfarande ibland om ebba är hård i magen. hon är nu 22 mån.

• jtoao

kallprassad rapsolja är lika nyttigt som olivolja men matolja är en "sämre" olja ... och oliv smakar ju ganska speciellt. Saltet i messmör är så lite att det är ingen fara alls!

• LillaLulla

puré gjord på katrinplommon är super för trög mage!

• LillaMalin
    jtoao skrev 2006-03-16 09:46:30 följande:
    kallprassad rapsolja är lika nyttigt som olivolja men matolja är en "sämre" olja ... och oliv smakar ju ganska speciellt. Saltet i messmör är så lite att det är ingen fara alls!
    Kanske ska testa olivolja då. Klantig som man är glömde jag köpa rapsolja idag!
    Har bara i olja 1 gång om dan så får se om hon protesterar
Svar på tråden Olja i ersättning?