• Anonym (Kille)

Kurdiskt äktenskap, hur gör jag?

Hej.

Jag är en ung turkisk kille som har planer att gifta mig med min kurdiska flickvän men vet inte hur jag ska gå tillväga och därför behöver jag råd.

Vad bör jag göra först? Förlovning? I vilken ordning gör man allt? Har ingen som kan lära mig sådant då jag sen barnsben varit tvungen att ta allt i egna händer.

Ska jag överraska tjejen på en fin plats med massa vänner?

Hur mycket pengar kan man behöva för hela processen? Dvs. Ring, guld, klänning, förlovning, bröllop? Jag har egen lägenhet men genom högskolan tills jag kan börja spara pengar igen.

Tänkte förlova mig i år och sen ha ett bröllop om 1-2 år.

• Svar på tråden Kurdiskt äktenskap, hur gör jag?
  • Anonym (Gift med kurd)

Först måste du prata med hennes familj, oftast den äldsta mannen i familjen. Fria kan du väl göra som du vill. Oftast har man en stor förlovningsfest för familj och släkt, ibland även vänner oftast 6 månader innan bröllop. Bröllopet brukar kosta ganska mycket då de oftast blir många gäster, men alla gäster ger 500-1000kr i bröllopsgåva(oftast). Så pengarna får man nästan tillbaka. Guldet du skänker ska motsvara hennes värde, alltså enligt gammal tradition är de guld hon ska kunna leva på om du lämnar henne. Det här är mina erfarenheter, vet inte hur hennes familj gör eller hur traditionella de är. Lycka till! :)

• Anonym (Kille)
    Anonym (Gift med kurd) skrev 2018-06-21 02:53:42 följande:

Först måste du prata med hennes familj, oftast den äldsta mannen i familjen. Fria kan du väl göra som du vill. Oftast har man en stor förlovningsfest för familj och släkt, ibland även vänner oftast 6 månader innan bröllop. Bröllopet brukar kosta ganska mycket då de oftast blir många gäster, men alla gäster ger 500-1000kr i bröllopsgåva(oftast). Så pengarna får man nästan tillbaka. Guldet du skänker ska motsvara hennes värde, alltså enligt gammal tradition är de guld hon ska kunna leva på om du lämnar henne. Det här är mina erfarenheter, vet inte hur hennes familj gör eller hur traditionella de är. Lycka till! :)

Bör jag prata med pappan först eller ska jag fria först själv för att sen prata med honom?
  • Anonym (Gift med kurd)
    Anonym (Kille) skrev 2018-06-21 04:41:25 följande:

Bör jag prata med pappan först eller ska jag fria först själv för att sen prata med honom?

Det kan ju va en trevlig gest för pappan om du pratar med han innan, typ be om lov. Så har de jag känner gjort. Annars kan det lätt uppfattas som att du inte respekterar honom :). Men som sagt jag har ju ingen aning om hur hennes familj är. Det borde du kanske veta? :)
  • Anonym (Hmmm)

Hur tänkte du spara pengar när du inte har boende och pluggar?
    Vänta 5-10 år så du har råd.

• Anonym (Kille)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-06-21 06:15:39 följande:

Hur tänkte du spara pengar när du inte har boende och pluggar?

Vänta 5-10 år så du har råd.

Har varit i ett förhållande i 6 år nu. Det är dags. Kan ta lån om det så behövs eller be föräldrarna om hjälp.

Jag har en studentbostad 5 år framöver dessutom. Tjejen är redo och jobba från grunden och bygga upp tillsammans med mig
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Gift med kurd) skrev 2018-06-21 02:53:42 följande:

vet inte hur hennes familj gör eller hur traditionella de är. Lycka till! :)

Hur länge har du varit tillsammans med din man
  • Anonym (Gift med kurd)
    Anonym (Juni) skrev 2018-06-21 08:19:38 följande:

Hur länge har du varit tillsammans med din man

8 år
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Gift med kurd) skrev 2018-06-21 08:56:34 följande:
    8 år
    Har du själv samma bakgrund som din man
  • Anonym (Gift med kurd)
    Anonym (Juni) skrev 2018-06-21 09:08:09 följande:

Har du själv samma bakgrund som din man

Jag är helsvensk, men han är född i Sverige så vi tänker likadant om det mesta.
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Gift med kurd) skrev 2018-06-21 09:15:00 följande:
    Jag är helsvensk, men han är född i Sverige så vi tänker likadant om det mesta.
    Hur är det med kvinnorna träffar dom svenskar eller är det noll intresse
Svar på tråden Kurdiskt äktenskap, hur gör jag?