• Thereisthat

Varför kväver folk sina nysningar?

En god vän till mig brukar kväva sina nysningar istället för att bara låta nysen komma ut och jag har ärligt talat aldrig fattat varför man gör det? Det finns få saker som är så behagliga som att få nysa ut en härlig och mäktig nysning! Den är en sån befriande känsla att jag får rysningar...

Så varför väljer folk att kväva nysningar egentligen?

• Svar på tråden Varför kväver folk sina nysningar?
  • sextiotalist
    Thereisthat skrev 2018-06-21 08:32:05 följande:

En god vän till mig brukar kväva sina nysningar istället för att bara låta nysen komma ut och jag har ärligt talat aldrig fattat varför man gör det? Det finns få saker som är så behagliga som att få nysa ut en härlig och mäktig nysning! Den är en sån befriande känsla att jag får rysningar...

För att de inte tycker som du, själv tycker jag det är obehagligt att nysa, så jag försöker kväva dom om det går
  • Anonym (F)

Vill inte att det ska flyga ut snor överallt...

• Thereisthat
    sextiotalist skrev 2018-06-21 08:39:24 följande:

För att de inte tycker som du, själv tycker jag det är obehagligt att nysa, så jag försöker kväva dom om det går

Okej. Låt oss komma överens om att min fetisch för nysar inte är universell, men det är fortfarande inte hälsosamt att kväva nysningar. Vi nyser ju av en anledning och kväver man nysningar så förstör man ju en naturlig process. Så jag köper inte argumentet att det är obehagligt!
  • sextiotalist
    Thereisthat skrev 2018-06-21 09:22:37 följande:
    Okej. Låt oss komma överens om att min fetisch för nysar inte är universell, men det är fortfarande inte hälsosamt att kväva nysningar. Vi nyser ju av en anledning och kväver man nysningar så förstör man ju en naturlig process. Så jag köper inte argumentet att det är obehagligt!
    Du får nog köpa det argumentet, vare sig du vill eller inte, för är det en orsak till att folk kväver  nysningar, så är det en reell orsak
  • Anonym (.)

No idea. Dock så är det väldigt påfrestande för hjärtat att kväva en nys. Hjärtat mår inte bra av det. 

• Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (.) skrev 2018-06-21 09:30:19 följande:

No idea. Dock så är det väldigt påfrestande för hjärtat att kväva en nys. Hjärtat mår inte bra av det. 

Väldigt påfrestande? Verkligen? Hur då?
  • Dennadagdettaårdennastund
    Thereisthat skrev 2018-06-21 08:32:05 följande:

Kanske för att folk inte vill göra det bland folk? Likställs med snuskiga saker man gör i ensamhet, på toaletten.
  • Thereisthat
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-06-21 09:45:09 följande:

Kanske för att folk inte vill göra det bland folk? Likställs med snuskiga saker man gör i ensamhet, på toaletten.

Men alltså nysningar utsöndrar väl ingen odör och nyser man i armhålan så sprids ju inga bakterier?
    sextiotalist skrev 2018-06-21 09:27:11 följande:

Du får nog köpa det argumentet, vare sig du vill eller inte, för är det en orsak till att folk kväver  nysningar, så är det en reell orsak

Jo det är sant förvisso.
  • sebbe420

Jag har aldrig heller förstått det, men jag antar att det ansågs ofint.

Jag minns hur min mamma alltid brukade snegla vänster-höger-vänster innan hon nös. När vi var ute och gick på vägen alltså. Jag trodde att det var en del av hennes nysreflex att ögonen gick vänster-höger-vänster. Men jag insåg långt senare att hon kollade ifall någon granne var ute och skulle höra hennes nys.

• Anonym (.)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-06-21 09:43:56 följande:
    Väldigt påfrestande? Verkligen? Hur då?
    Minns inte exakt men vet i alla fall att det rubbar hjärtat på något vis. Minns ej. 
Svar på tråden Varför kväver folk sina nysningar?