• Anja86

5 minuter långa värkar, hjälp!!

Hej,

Jag har haft en konstig graviditet. Sedan v 23 har jag haft mycket sammandragningar/förvärkar. Beordrades vila och blev senare deltidssjukskriven. En vecka innan bf avtog allt! Sedan har det vara varit ett hattande med små sammandragningar fram och tillbaka. Är nu i vecka 42 (41+4). Igår hade jag enbart en värk i timmen ungefär. Men de värkar som kom var extremt smärtsamma. Under natten till idag kom de tätare, men max en på en kvart. Skillnaden är att de nu är extremt långa värkar, runt 5 minuter! Och de gör så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

I morse lossnade slemproppen, rejält blodblandad (ursäkta). Ringde då fl och de sa bara avvakta. Men dessa låååånga värkar ger mig panik, trots att de kommer så sällan. Ingenting hjälper när det kommer till panodil, värme osv. Brukar värkarna vara så extremt smärtsamma, långa och icke-täta i latensfasen?

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden 5 minuter långa värkar, hjälp!!
  • EpicNurse

Ibland tyder det på att barnet ligger fel eller är för stort, så att livmodern inte kan dra ihop sig ordentligt och jobba effektivt. Ibland är det normalt. Har du informerat förlossningen om hur värkarna ter sig?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • dameke

Jag hade extremt långa värkar, vissa över 10 minuter och jag stod inte ut med smärtan så vi åkte snabbt in till förlossningen och bebis föddes 20 minuter efter att vi kommit in. Hela förlossningen tog ca 3 timmar från första värken.

• Charlieellerså
    EpicNurse skrev 2018-06-21 12:54:12 följande:

Ibland tyder det på att barnet ligger fel eller är för stort, så att livmodern inte kan dra ihop sig ordentligt och jobba effektivt. Ibland är det normalt. Har du informerat förlossningen om hur värkarna ter sig?

Det här har ju inte med saken att göra men vill ge dig massor av cred EpicNurse för att du är här och dela med dig av din kunskap. Det är värt massor med lite mer professionell synvinkel på frågor rörande graviditet : )
  • EpicNurse
    Charlieellerså skrev 2018-06-28 10:05:28 följande:

Det här har ju inte med saken att göra men vill ge dig massor av cred EpicNurse för att du är här och dela med dig av din kunskap. Det är värt massor med lite mer professionell synvinkel på frågor rörande graviditet : )

Tack vad snällt! är glad att det uppskattas av någon i alla fall! Känns ibland lite meningslöst när man mest blir hackad på eller misstrodd men förstår att man inte kan lita på att jag verkligen är sjuksköterska. Och sen har ju så klart inte alltid rätt men försöker hålla mig till att svara på det jag har kompens inom!
  • Charlieellerså
    EpicNurse skrev 2018-06-28 10:19:08 följande:

Tack vad snällt! är glad att det uppskattas av någon i alla fall! Känns ibland lite meningslöst när man mest blir hackad på eller misstrodd men förstår att man inte kan lita på att jag verkligen är sjuksköterska. Och sen har ju så klart inte alltid rätt men försöker hålla mig till att svara på det jag har kompens inom!

Det tycker jag du gör himla bra. : )
  • Iowhannah
    Charlieellerså skrev 2018-06-28 10:31:12 följande:

Jag håller helt med!
  • EpicNurse
    Iowhannah skrev 2018-06-28 16:20:07 följande:

Jag håller helt med!

Charlieellerså skrev 2018-06-28 10:31:12 följande:

<3
Svar på tråden 5 minuter långa värkar, hjälp!!