• Anonym (Fattig)

Billigare storhandla mat på nätet?

Hej!

From nästa månad kommer jag få betydligt mindre i inkomst och behöver se över mina matkostnader. Vad man skall äta för att det skall bli billigare (ex vegetariskt) har jag rätt bra koll på, men så kommer det till det där med storhandling.

Ni som handlar mat online:
    Upplever ni det som om att ni ändå sparar pengar genom att storhandla mat på nätet trots hemkörningskostnaden? (det måste vara det alternativet för mig eftersom jag saknar egen bil)

eller "äter" så att säga "hemkörningsavgiften" upp det som ni sparar genom att storhandla?

(Frågan gäller inte butiken "Matsmart" utan vanlig normal dagligvaruhandel på nätet ICA; & Willys ex)

Tack på förhand för er input.

• Svar på tråden Billigare storhandla mat på nätet?
  • Anonym (. Eila)

Om jag beställer mat när jag är mätt och nöjd så blir det billigare annars nej, då blir det samma impuls shopping som irl haha...

Billigast är ju att även skriva en matsedel utefter vad de har erbjudanden på så vet man exakt vad som. Ska handlas och man slipper den där. Extra handlingen som lätt blir ganska dyr

• fjanten
    Anonym (Fattig) skrev 2018-06-21 20:36:21 följande:

Hej!

From nästa månad kommer jag få betydligt mindre i inkomst och behöver se över mina matkostnader. Vad man skall äta för att det skall bli billigare (ex vegetariskt) har jag rätt bra koll på, men så kommer det till det där med storhandling.

Ni som handlar mat online:

Upplever ni det som om att ni ändå sparar pengar genom att storhandla mat på nätet trots hemkörningskostnaden? (det måste vara det alternativet för mig eftersom jag saknar egen bil)

eller "äter" så att säga "hemkörningsavgiften" upp det som ni sparar genom att storhandla?

(Frågan gäller inte butiken "Matsmart" utan vanlig normal dagligvaruhandel på nätet ICA; & Willys ex)

Tack på förhand för er input.

Vad är alternativet? Enbart handling på svindyra "nära"-butiker? Då skulle jag svara ja. Det går väl på typ 150kr med en hemkörning från willys, eller? Då får man ju se till att planera VÄLDIGT väl så man köper hem nog mycket för två veckor eller så, på en gång. Plus att försöka handla grejer på kampanj, gärna så pengarna man sparar på det är mer än 150kr eller vad utkörningsavgiften är
  • Kronärtskockan

Mathem.se har sällan avgifter öht, ibland kan man få betala 29:- om det är på en helg eller sent på kvällen och det är ju inte så farligt. Jag upplever att jag handlar mera smart online och inte massa skit som godis osv. På såvis sparar jag pengar. Köper upp mig ordentligt på basvaror och hygiengrejer så att allt ska räcka länge. Hygiensaker kan du även köpa på ÖB eller Rusta, där är det billigare än t.ex ica. Gör storkok och frys in färdiga matlådor. Sök upp Sanna Bråding på instagram, hon är expert på att laga mat på det som finns hemma och dessutom vegansk och glutenfri mat. Toppenbra insta!

• Anonym (Fattig)
    Kronärtskockan skrev 2018-06-21 20:45:46 följande:

Mathem.se har sällan avgifter öht, ibland kan man få betala 29:- om det är på en helg eller sent på kvällen och det är ju inte så farligt. Jag upplever att jag handlar mera smart online och inte massa skit som godis osv. På såvis sparar jag pengar. Köper upp mig ordentligt på basvaror och hygiengrejer så att allt ska räcka länge. Hygiensaker kan du även köpa på ÖB eller Rusta, där är det billigare än t.ex ica. Gör storkok och frys in färdiga matlådor. Sök upp Sanna Bråding på instagram, hon är expert på att laga mat på det som finns hemma och dessutom vegansk och glutenfri mat. Toppenbra insta!

Mathem finns tyvärr inte där jag bor. Här kan man få hemleverans genom Coop. Ica och Willys. Men tack så mycket för tipset om Sanna Bråding, det skall jag absolut kolla upp.

• Anonym (Fattig)
    fjanten skrev 2018-06-21 20:42:19 följande:
    Vad är alternativet? Enbart handling på svindyra "nära"-butiker? Då skulle jag svara ja. Det går väl på typ 150kr med en hemkörning från willys, eller? Då får man ju se till att planera VÄLDIGT väl så man köper hem nog mycket för två veckor eller så, på en gång. Plus att försöka handla grejer på kampanj, gärna så pengarna man sparar på det är mer än 150kr eller vad utkörningsavgiften är
    Alternativet är att handla i typ Willys (dvs ej svindyra nätbutiker, utan medelstora vanliga matbutiker) men då flera gånger i veckan eftersom jag inte kan handla så mycket (transportera hem) åt gången. Så gör jag idag, men upplever att jag har höga matkostnader.

• Anonym (Maxi)

Nej det tycker jag definitivt inte.

Jag provade några gånger att handla på Ica Maxi online (med avhämtning!! ) och får bara säga att våra matkostnader blev 2000-3000 högre de månader när jag handlade online

Vi är 2 vuxna och 2 småbarn i familjen (2 o 3 år). När jag handlar i Willys i den vanliga butiken är matkostnaden ca 5000/månad . De månader när pga livssituation för att underlätta vardagen handlar jag online hamnar vi runt 8000.

Vill du att det ska bli billigare rekommenderar jag att:

1, se över vad har du hemma

2. Utgå ifrån det och sök recept (Arla kökets app, Ica.se)

3. Spara och skriv en lista av de recept som du redan har de flesta ingredienserna till ; 5-8 maträtter och räkna gärna dubbel portioner så att det räcker till 2 måltider

4, På inköpslistan skriver du bara ingredienser som du saknar till de valda recepten + frukost o mellanmål

5. Kolla erbjudande och extra priser : skriv till listan

6. Handla aldrig när du är hungrig!

7. Handla på Willys det är den billigast

8. Håll dig till inköpslistan, handla inget annat

• Anonym (Maxi)
    Anonym (Fattig) skrev 2018-06-21 20:51:17 följande:

Alternativet är att handla i typ Willys (dvs ej svindyra nätbutiker, utan medelstora vanliga matbutiker) men då flera gånger i veckan eftersom jag inte kan handla så mycket (transportera hem) åt gången. Så gör jag idag, men upplever att jag har höga matkostnader.

Det blir inte högt om du planerar och handlar när du är mätt. I så fall får du följa instruktioner jag skrev ovan med ändringen att du väljer 2 recept / gång.
  • Aniiee

Över lag kan man räkna med att det är 10-15% dyrare att handla online än i närmaste storbutik, och det utan eventuella avgifter som hemkörning. 

TS, om du har tid och ork, gör en exempelmatlista för några dagar (du kan till exempel knycka en solmatsedel, det spelar ingen som helst roll), gå till den butik du kommer/skulle handla i från och med nu och skriv upp alla priser (fota gärna varan och priset) och sätt sedan in i ett excel-ark hemma. "Handla" sedan exakt samma varor (så gott det går) på nätbutikerna som kan köra ut åt dig. Jämför vara för vara och totalen (glöm inte att skiva i extra avgifter i totalpriset). Kankse kommer du fram till att du bör handla både själv OCH online för att få bästa priserna.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Maxi) skrev 2018-06-21 21:01:45 följande:

Nej det tycker jag definitivt inte.

Tack så jättemycket för allt konkreta tips!
  • Anonym (Fattig)
    Aniiee skrev 2018-06-21 21:10:57 följande:

Över lag kan man räkna med att det är 10-15% dyrare att handla online än i närmaste storbutik, och det utan eventuella avgifter som hemkörning. 

TS, om du har tid och ork, gör en exempelmatlista för några dagar (du kan till exempel knycka en solmatsedel, det spelar ingen som helst roll), gå till den butik du kommer/skulle handla i från och med nu och skriv upp alla priser (fota gärna varan och priset) och sätt sedan in i ett excel-ark hemma. "Handla" sedan exakt samma varor (så gott det går) på nätbutikerna som kan köra ut åt dig. Jämför vara för vara och totalen (glöm inte att skiva i extra avgifter i totalpriset). Kankse kommer du fram till att du bör handla både själv OCH online för att få bästa priserna.

Bra idé! Tack! (du brukar ha vettiga tankar har jag sett tidigare på FL, kul att du svarade i min tråd).

• EmberEyes

När jag handlar i butik var/varannan dag så blir det lätt "ja men en liten choklad/godbit för 5-10kr är ju ingenting" (jag är väldigt svag...), men 10*30 blir ju en liten slant...
    Sedan får man kanske tänka på andra kostnader. Ska jag ta mig till Maxi eller annat stor-köp så måste jag bussa. det blir lite drygt 40kr/gång, eller 160kr/månad.

• Aniiee
    Anonym (Fattig) skrev 2018-06-21 22:06:21 följande:
    Bra idé! Tack! (du brukar ha vettiga tankar har jag sett tidigare på FL, kul att du svarade i min tråd).
    Any time =)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Bulldog)
    Kronärtskockan skrev 2018-06-21 20:45:46 följande:

Mathem har sällan avgifter öht, ibland kan man få betala 29:- om det är på en helg eller sent på kvällen och det är ju inte så farligt. Jag upplever att jag handlar mera smart online och inte massa skit som godis osv.

Den där Mathembutiken var ju svindyr. Att storhandla är nog inget man ska göra där och inte konstigt att dom kan köra hem "utan avgift".
  • Anonym (Hm)
    Aniiee skrev 2018-06-21 21:10:57 följande:

Håller med
Svar på tråden Billigare storhandla mat på nätet?