• Anonym (Y)

Förbättra sin engelska hur?

Om man vill bättra på sin engelska, att förstå, prata och skriva, vad skulle ni rekommendera att man gör?

Hur förbättrade ni er engelska?

• Svar på tråden Förbättra sin engelska hur?
  • jagärelsaa

Jag förbättrade min engelska rejält med att ha engelsk undertext till allt jag tittade på.

• Anonym (te)

Titta på engelska filmer/ serier m engelskt tal o engelsk text.

Förstår du inte nåt ord, spola tillbaka, lägg på svensk text. (netflix)

Läs nyhetssidor på engelska. goggletranslata de ord du inte förstår.

thelocal.se är en site med lätt engelska.

• Aniiee

Prata = prata mer engelska. Gå med i pratgrupper på nätet.

För att höra uttal = Se YOUTUBE! Äkta människor som pratar om äkta saker som du kanske till och med har äkta intresse för. Inte lika tillrättalagt som tv och film. Plus att du kommer kunna jobba dig igenom olika dialekter och brytningar och inte bli "hörsellåst". Se naturligtvis gärna filmer och serier också, gärna med engelsk undertext eller helt utan. Läs gärna ljudböcker också.

Skriva bättre = Läs ROMANER och FAKTABÖCKER båda sådana ämnen som du är intresserad av, välrenomerade nyhetssidor och tidningar. Kolla in Readly för tidningar och magasin tex. Romaner jkan du gärna kombinera text och ljud för.

Använd Google translate med en skopa salt och kritik.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Café)

Bästa sättet är att prata och underhålla språket. Jag pratade bra engelska för, jag förstår talat och kan läsa undertexter på engelska.

Däremot har jag i stort sett inte pratat engelska på nästan 25 år, bara pratat engelska när kunder beställt mat på mitt jobb och det är ändå inte ofta.

Jag glömmer vad saker heter, kommer ihåg och förstår när det är skrivet, men inte när jag ska fråga om de vill ha det och det.

Så läsa och se på teve är bra, men vill du lära dig språket riktigt så är det prata engelska som gäller.

• Anonym (mmm)
    Anonym (te) skrev 2018-06-22 17:41:55 följande:

Titta på engelska filmer/ serier m engelskt tal o engelsk text.

Förstår du inte nåt ord, spola tillbaka, lägg på svensk text. (netflix)

Läs nyhetssidor på engelska. goggletranslata de ord du inte förstår.

thelocal.se är en site med lätt engelska.

Bra råd men INTE googletranslate! Det är verkligen kass och blir ofta fel om man inte vet exakt vad man är ute efter. Använd en vanlig ordbok eller en ordbok online, tex bab.la är enkel (brukar jag tipsa mina elever om)

sen kan man om man vill bredda sitt ordförråd och läsförståelse, köra readtheory.org
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Café) skrev 2018-06-22 18:08:17 följande:

Bästa sättet är att prata och underhålla språket. Jag pratade bra engelska för, jag förstår talat och kan läsa undertexter på engelska.

Däremot har jag i stort sett inte pratat engelska på nästan 25 år, bara pratat engelska när kunder beställt mat på mitt jobb och det är ändå inte ofta.

Jag glömmer vad saker heter, kommer ihåg och förstår när det är skrivet, men inte när jag ska fråga om de vill ha det och det.

Så läsa och se på teve är bra, men vill du lära dig språket riktigt så är det prata engelska som gäller.

fast för att prata så behöver man bygga upp ordförråd och fraser och det kan man smidigt göra genom film + subtitles, och att läsa om man inte har någon människa nära som man kan prata med 
  • Anonym (Café)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-22 18:13:57 följande:

fast för att prata så behöver man bygga upp ordförråd och fraser och det kan man smidigt göra genom film + subtitles, och att läsa om man inte har någon människa nära som man kan prata med 

Nä. Man måste prata. Inte lär man sig ett språk genom att se på teve, det ska komma ut vettigt ur munnen också.

Det är skämmigt när man hör vissa politiker prata engelska, riktig skolengelska.
  • Anonym (mimmi)

Det absolut bästa är att bo i ett engelskspråkigt land ett tag. Den bästa kombon vore väl att plugga engelska halvfart och jobba halvfart. Då får man teorin plus tvingas praktisera språket varje dag och får vänner som är "native speakers".

Svar på tråden Förbättra sin engelska hur?