• Månflicka

    insamling på privat swish genom företag, regler?

    Hejsan!

    Har försökt söka svar i denna fråga men jag går bet och vet inte vart jag ska börja leta.

    Är det skattemässigt lagligt att göra en insamling till behövande genom sitt företag? Exempel; Jag erbjuder behandlingar en viss dag där priset går oavkortat till ett visst ändamål, eller säljer varor jag blivit sponsrad med, kunden betalar mig genom ett privat swish nummer och inte företags swish? 

    Jag har sett vissa andra företag göra på detta vis men jag är osäker på om det är rätt och helt lagligt skattemässigt. Ser inte att det kan vara rätt att sälja utan att betala moms och skatt... det är ju iofs inte i vinst syfte då det går till välgörenhet men det är ju onekligen en sorts vinst ändå.

    Har ett projekt jag själv funderar på men jag vill inte riskera skattebrott, så undrar hur man gör för att det ska bli rätt och riktigt eller om det bara är struligt så det inte är lönt.

    Insamlingen ska alltså göras "under" mitt företagsnamn och i min företagslokal, men kan man komma förbi biten att pengarna ska gå genom företaget och istället genom kontanter och privat swish?

    Jag tänker att det inte borde vara rätt men samtidigt ser jag så många som gör så, så vill få någon slags klarhet i detta.
    Det känns som ett lätt sätt att göra en god gärning, jobba 1 dag "gratis" i månaden där pengarna går oavkortat till en god sak men vill som sagt inte riskera några påföljder om jag bryter mot skatteregler på något vis. 

Svar på tråden insamling på privat swish genom företag, regler?