• Anonym (Orolig)

Anmäla vänner? Hycklare?

Umgås med en familj som jag känt i ca ett år. Mamman har berättat saker som gör mig orolig för barnens välmående. Att pappan kan vara hårdhänt på gränsen till våldsam mot barnen. Ju mer jag tänker på det desto oroligare blir jag.

Jag funderar mer och mer på att göra en orosanmälan. Men till saken hör att vi umgås ibland och då är jag rädd att bli konfronterad. Eller inte bli trodd på, att bara för att vi umgås så betyder det att jag sanktionerar hans beteende?

"Om de nu är så vidriga föräldrar, varför är du där då?"

Blir ju hyckleri om vi fortsätter umgås. Jag trivs med mamman men de behöver hjälp.

• Svar på tråden Anmäla vänner? Hycklare?
  • Anonym (Ansvar)

Har du frågat varför hon inte tar sitt ansvar och skyddar barnen? Är hon rädd att själv bli misshandlad? Bor de tillsammans? Har detta pågått länge?

Personligen skulle jag aldrig klara av att fortsätta umgänget med den vetskapen. Har våldsamheterna nyligen börjat skulle jag uppmana mamman att lämna, och sedan ge henne lite tid att göra det, om inget händer skulle jag nog göra en orosanmälan.

Har själv varit mamman med en man som var hårdhänt med barnen. Efter första gången sa jag att han skulle se till att det var sista gången. Efter andra gången sa jag att händer det igen lämnar jag. Tredje gången lämnade jag och tog själv kontakt med soc för att få hjälp och stöd. Vet att alla inte har den styrkan om man är nedtryckt och kanske själv blir misshandlad. Då kan man behöva en knuff i rätt riktning och någon som hjälper till. Ställ frågor! Vad hon tänker göra, hur hon har tänkt skydda barnen från fortsatta våldsamheter etc.

• Anonym (Orolig)

Hon tycker själv att han är över gränsen ibland. Men hon säger att det är svårt att veta vad som är normalt. Barnen är 5 och 8 år så jag vet inte om skolan reagerat.

De har pratat om skilsmässa till och från, men hon ger honom nya chanser. Så jag väntar väl lite och ser utifrån det. Men tiden går.

Jag har bestämt mig för att inte träffa familjen när han är med.

• Anonym (H)

Undrar du om soc tar mindre allvarligt på din anmälan för att du umgås med familjen och att det skulle ses som hycklande?

I så fall är svaret nej. Soc gör ingen moralisk bedömning av anmälaren utan ska utreda barnens situation.

• Anonym (Anonym)

Du kan göra en anonym anmälan till soc.

Glöm inte att du INTE ska säga vad du heter när du ringer dem. Lätt hänt att man glömmer det då de flesta är artiga och det kommer automatiskt : hej mitt namn är Linda Nilsson och jag vill göra en anonym anmälan. OCH precis här slutade ju anmälan vara anonym

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2018-06-23 08:05:04 följande:
    Undrar du om soc tar mindre allvarligt på din anmälan för att du umgås med familjen och att det skulle ses som hycklande?
    I så fall är svaret nej. Soc gör ingen moralisk bedömning av anmälaren utan ska utreda barnens situation.
    Håller med
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-23 09:26:25 följande:

Du kan göra en anonym anmälan till soc.

Glöm inte att du INTE ska säga vad du heter när du ringer dem. Lätt hänt att man glömmer det då de flesta är artiga och det kommer automatiskt : hej mitt namn är Linda Nilsson och jag vill göra en anonym anmälan. OCH precis här slutade ju anmälan vara anonym

Vet inte om jag kan se dom i ögonen om jag anmäler anonymt. Jag är rädd för att jag kommer känna mig otrygg om han får reda på att det är jag. Vi bor nära varandra, tänk om vi ses ute. Då vill jag nästan hellre stå rakryggad och stå för min anmälan och min oro.

Men jag ska invänta nästa händelse, de har ett visst stöd nu och jag vill se hur det utvecklas...
Svar på tråden Anmäla vänner? Hycklare?