• Alexiieee

Ultraljud

Hej hej allihopa, jag undrar en sak om ultraljud och lyssna på hjärtat, kanske låter som en dum fråga men jag måste fråga, är innan v 20 för tidigt? Vissa gör ju som ultraljud typ innan v 15 och ibland redan innan v 10? Jag förstår inte riktigt. Men barnmorskan borde väl veta när det är läge? Hjärtat slår ju i v 10 iaf eller? Men varför kan man inte höra det då ändå? Om man skulle vilja? Kan någon vara snäll och förklara tydligt för mig för jag är lite förvirrad :D skyller på gravidhjärna om detta låter tokigt haha

Det är mitt första barn så jag vet ju typ ingenting :o

• Svar på tråden Ultraljud
  • Erla

Rutinultraljudet gör de mellan vecka 17 och 20 ca och det är för att bebisen ännu inte är för stor för att hela kroppen ska synas på samma bild och inte för litet för att hjärta och hjärna ska vara lättvindigt att undersöka. Fick ganska mycket bra info om detta under just RUL :)

• Alexiieee

Jaha tack så mycket för svar :) men kan man göra det tidigare jag tänkte typ i princip bara lyssna på hjärtat? Eller blir man bara besviken och inte hör alls?

• Erla
    Alexiieee skrev 2018-06-23 17:55:26 följande:

Jaha tack så mycket för svar :) men kan man göra det tidigare jag tänkte typ i princip bara lyssna på hjärtat? Eller blir man bara besviken och inte hör alls?

Med dopplern kunde jag höra bebisens hjärta i vecka 11, men vet att det är ganska liten chans att höra hjärtat i första trimestern. Se hjärtat slå kan man göra från vecka 7 :)
  • Erla

Glömde förklara att anledningen till att det är svårt att höra hjärtat så tidigt är för att det dels är väldigt litet och dels för att livmodern är så långt ner :)

• Moorii

Jag gjorde ultraljud i vecka 7+4 och vid det laget ser man oftast hjärtat slå. Valde att göra ett då eftersom jag fick ett missfall precis innan och ville vara säker på att ärtan i magen levde denna gång. Gjorde sen ett till i vecka 12+4, då pga kubtest.

• Moorii

Jag gjorde ultraljud i vecka 7+4 och vid det laget ser man oftast hjärtat slå. Valde att göra ett då eftersom jag fick ett missfall precis innan och ville vara säker på att ärtan i magen levde denna gång. Gjorde sen ett till i vecka 12+4, då pga kubtest.

• Iowhannah

Jag gjorde VUL i vecka 5+6 och då hade hjärtat precis börjat ticka, sedan KUB i v 14 och RUL i v 20 (typ).

När jag väntade första barnet så lyssnade vi på hjärtat redan vid inskrivningen i v 10-11 men bm förvarnade om att det kunde vara svårt att hitta (hon hittade det på en gång).

• Carro04

I vissa landsting (tex östergötland) görs ett första ultraljud i vecka 11+0 till 13+6 och då ofta som kub (kombinerat ultraljud och biokemi för att avgöra sannolikhet men att barnet har en trisomi, tex downs syndrom), men även för att fastställa graviditetens längd och antal foster. Sedan görs ett sent ultraljud i vecka 18+0 till 20+0 för att kontrollera barnet tillväxt och att alla organ har utvecklats som de ska. Sedan görs i vissa fall även ett tillväxtultraljud i vecka 32 om tex mamman är över 40 år. Ett jättetidigt ultraljud görs ibland om man tex har misstanke om missfall, men det görs sällan före vecka 10.

• Alexiieee

Jaha okej då blev jag lite klokare, tack alla så hjärtligt för era svar :)

Svar på tråden Ultraljud