Hur tar man reda på vem man är?
Jag är nyligen skild och har flyttat ifrån min exman. Vi har ett gemensamt barn på 6 år som vi kommer att ha varannan vecka.
I samband med min flytt från honom så började jag ofrånkomligt att fundera på vem jag är och den känslan är skrämmande otäck.
Det känns som att jag inte vet vad jag tycker om, vad jag har för åsikter eller vilka värderingar som är viktiga.
Jag vet inte vad jag vill göra, vart jag står politiskt eller etc etc. För att ge ett exempel så kan jag tänka såhär:
"Jag vill ha en mer restriktiv flyktingpolitik". Men så börjar jag tänka på det. Vill jag det? Varför vill jag det? Är det jag som vill det eller har jag fått den åsikten för att andra har den åsikten?
Ovanstående exempel är inget specifikt jag tänkt på utan bara något jag tog nu för att förklara. På samma sätt skulle det vara om jag tänker:
"Jag tycker om tv-programmet Lyxfällan". Gör jag det? Varför gör jag det? Är det jag som tycker det eller tycker jag det för att andra tycker det?
Har jag någon form av identitetskris och hur finner jag i så fall mig själv?
De här tankarna och känslorna äter upp mig och gör mig livrädd. Det känns som att jag inte vet vem jag är.