• Anonym (Identitetskris?)

Hur tar man reda på vem man är?

Jag är nyligen skild och har flyttat ifrån min exman. Vi har ett gemensamt barn på 6 år som vi kommer att ha varannan vecka.

I samband med min flytt från honom så började jag ofrånkomligt att fundera på vem jag är och den känslan är skrämmande otäck.

Det känns som att jag inte vet vad jag tycker om, vad jag har för åsikter eller vilka värderingar som är viktiga.

Jag vet inte vad jag vill göra, vart jag står politiskt eller etc etc. För att ge ett exempel så kan jag tänka såhär:

"Jag vill ha en mer restriktiv flyktingpolitik". Men så börjar jag tänka på det. Vill jag det? Varför vill jag det? Är det jag som vill det eller har jag fått den åsikten för att andra har den åsikten?

Ovanstående exempel är inget specifikt jag tänkt på utan bara något jag tog nu för att förklara. På samma sätt skulle det vara om jag tänker:

"Jag tycker om tv-programmet Lyxfällan". Gör jag det? Varför gör jag det? Är det jag som tycker det eller tycker jag det för att andra tycker det?

Har jag någon form av identitetskris och hur finner jag i så fall mig själv? 

De här tankarna och känslorna äter upp mig och gör mig livrädd. Det känns som att jag inte vet vem jag är.

• Svar på tråden Hur tar man reda på vem man är?
  • Anonym (f)

Jag vet vem jag är, men jag är ytterst ointresserad av politik, jag gillar inte tjafs och jag vill liksom att det ska finnas en bra lösning, men i politik tjafsar de om vilken lösning som är den bästa lösningen. Jag gillar inte något parti ens till 60%.

Börja med enkla saker. Vad gillar du? Hur gillar du att klä dig? Föredrar du silver eller guldsmycken? Vart skulle du vilja resa i världen, varför? Gillar du att måla? Läsa? Vad gillar du att måla/läsa?
    Vem du är behöver inte vara så komplicerat

Jag skulle beskriva mig själv som en optimistisk realist som gillar regn, ruggigt väder. Jag är ganska dålig på att prata, men att skriva går bra. Jag är snäll, men kan få många lustiga tankar. På många sätt är jag som ett barn i en vuxen kropp, och jag vill gärna leva ut så pass bra jag kan. Jag klär mig på ett sätt jag trivs med, något som uttrycker mitt inre på något vis, långa kjolar, spetstyp, linne, färgglatt, aldrig svart.
    Jag gillar att vara ensam, men jag älskar katter.
    Jag är envis, men konflikträdd när det gäller folk jag inte är nära. 

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Jag har många brister, men det bryr jag mig inte om, jag är jag. Du är du! 

• Aniiee

Grattis TS. Det är nu du utvecklas och lär känna dig själv. Det är nu du inser att du vill bli din egna bästa vän och hittar dina värderingar och intressen. De flesta kommer till den punkten flera gånger i livet, första gången i ungefär 4-årsåldern. Det är det här som är att "växa" och det ska man inte sluta göra.

Så det är bara att tänka och resonera på. Se det inte som skrämmande, om du gör det så kör du fast och kommer ingen vart.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Hur tar man reda på vem man är?