• beancake

Student utan pengar

Hej!

jag tog studenten nu i juni. Jag går på ekonomsikt bistånd men praktiserar 5 dagar i veckan och söker jobb konstant. Denna månaden fick jag avslag på min ansökan pågrund av att jag inte sökt tillräckligt med jobb under maj månad, månaden som jag var sysselsatt och gick i skolan. jag inte riktigt vad jag ska göra eftersom hon inte skickade ett brev på att jag ska söka jobb medans jag var sysselsatt. Just nu har jag bara 10kr inne på mitt konto , inget av något värde att sälja och ingen jag kan låna pengar ifrån. Jag måste praktisera varje dag men har inga pengar att köpa mat eller tunnelbanabilljett, jag vet inte hur jag ska lyckas. Ska jag skicka in mina sökta jobb under juni månad eller borde jag bara ge upp och försöka klara mig en månad på ris och havregryn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-23 19:36
    Edit: är så tacksam för alla svar jag får, är verkligen desperat.

• Svar på tråden Student utan pengar
  • Anonym (Uska)

Det saknas folk inom vården i hela landet över sommaren, sök en timtjänst som vikarie så får du garantarat arbete.

• Gizmo

För att få försörjningsstöd måste du redovisa sökta arbeten.
    Vet din socialsekreterare att du praktiserar? Du måste skicka in ett intyg från den som ansvarar för din praktik, så att soc ser att du gör det. 

• Anonym (.)

Du har med andra ord inte sökt jobb den sista månaden innan du skulle sluta skolan? Lätt att vara efterklok, men det tar ofta någon månad att få och hinna börja på ett jobb, för att inte tala om att det dröjer ytterligare en månad innan man får betalt. Det är som ovanstående säger, redovisa att du haft praktik så lär du bli godkänd. Kontakta din handledare direkt på måndag för ett intyg. Tänk också efter på om du inte haft kontakter där du efterfrågat jobb, exempelvis pratat med arbetsgivare/handledare/andra kontakter, den typen av jobbsökande räknas också och kan redovisas.

• Anonym (Tess)

Om du anser att beslutet är felaktigt så kan du överklaga beslutet. Dock måste du göra det inom tre veckor efter att du fått beslutet. Du kan också hävda nöd och göra en ansökan avseende akuta matpengar. Har du aktivitetsstöd?

• Annaxor

Jag antar att de har förväntat sig att du ska ha sökt sommarjobb.

Är du medlem i svenska kyrkan kan du ansöka om pengar från din församlings fond. Finns ju andra fonder att söka också.

• Jamesdio

Får inte ihop hur du har hunnit få försörjningsstöd, tagit studenten och blivit nekad försörjningsstöd på mindre än en månad totalt? Eller fick du bistånd under studietiden med? Varför skulle du inte ha kunnat söka jobb samtidigt som du studerade i maj?

• Jamesdio

Titta om det finns någon sommarkurs som fortfarande är öppen för ansökan. Hoppar du på en sådan kan du få CSN över sommaren.

• Anonym (?)

Vad är det för praktik du gör? Hur hade du planerat att försörja dig under sommaren?

Svar på tråden Student utan pengar