• CiciWick88

    3-åring slåss hela tiden

    Jag har en son på 3 år som sedan ca tre månader tillbaka slåss otroligt mycket och jag upplever att det bara eskalerar. Han slåss numera nästan hela tiden, och oftast när han inte är arg eller upprörd vilket är det konstigaste tycker jag. Det kan vara i precis alla situationer, vi kan ha hur trevligt som helst och leka, läsa bok eller vad som helst och plötsligt börjar han slåss. Han slåss vid påklädning, avklädning, matsituationer, blöjbyten, lekstunder, mysstund, på förskolan, med mig, med pappa, kusiner, pedagoger, andra barn, mormor, morfar, farmor... Ja med alla. Vi har även en lillasyster som snart fyller 1 år och det var när hon började krypa och ställa sig upp mm som han började slå henne också, innan dess har han i princip ignorerat lillasyster och varken varit avundsjuk, aggressiv eller lekt och kelat med henne. Nu måste vi vakta honom konstant för han slår henne så fort han kommer åt.

    Han slåss inte särskilt hårt, men mycket frekvent. Han kan även kasta saker, hoppa på folk (och lillasyster) och vara allmänt hårdhänt och oaktsam. Han är som sagt inte arg när han slåss utan verkar helt neutral. När han är arg så skriker han och lägger sig på golvet men slåss inte.

    Han är sen i talet och vi misstänker att han kanske har drag av autism även om vi inte tror att han skulle leva upp till kriterierna för en diagnos.

    Vi försöker verkligen allt för att få honom att sluta slåss. Vi försöker praktisera ett nära föräldraskap och försöker förklara att det gör ont, visa hur han kan göra istället, försöker prata med honom om vad han känner och varför han slåss, har försökt med bildstöd för att prata om känslor, men vi har inte fått någon respons alls på detta. Jag upplever att han inte alls förstår vad jag pratar om och han har inte kunnat svara något och det har inte funkat. Vi har nu börjat med att bli arga på honom när han slåss istället, men det fungerar inte heller utan han slåss lika mycket som innan.

    Vad ska vi göra??! Jag blir helt slut av att vakta honom och bli slagen och ha bråk och slagsmål precis hela dagarna. Det kan ju inte vara roligt för honom heller. Jag förstår verkligen inte varför han slåss och har ingen aning om hur vi ska bemöta honom i detta. Vad gör man?

  • Svar på tråden 3-åring slåss hela tiden
  • sextiotalist

    Att försöka prata "förstånd" med ett så litet barn är nog inte läge. Som du skriver, det går inte in.

    Det enda är att vara proaktiv, ta bort honom, hindra honom (fånga upp armen), hålla undan lillasyster. Det man kan säga är sluta, stopp. Korta ord som visar att man inte gör så.

  • CiciWick88
    sextiotalist skrev 2018-06-24 07:54:56 följande:

    Att försöka prata "förstånd" med ett så litet barn är nog inte läge. Som du skriver, det går inte in.

    Det enda är att vara proaktiv, ta bort honom, hindra honom (fånga upp armen), hålla undan lillasyster. Det man kan säga är sluta, stopp. Korta ord som visar att man inte gör så.


    Jo, du har nog rätt. Det är bara så svårt att förutse när det kommer och det är så många många gånger per timme så det är så jobbigt. Vi brukar säga "stopp" och "sluta" och "akta fint" och liknande och hålla undan/hindra honom fysiskt.
  • Fritidsmamman

    Se hur det blir under sommarledigheterna. Det kanske blir bättre, något kanske hände på fsk.

    Förstår inte varför man har stora på fsk när man ändå är hemma. Det hör inte hit, men om det blir bättre under sommaren, så ta INTE tillbaka honom till fsk efter sommaren.

    Barn behöver sin närmsta familj, inte en institution.

  • sextiotalist
    CiciWick88 skrev 2018-06-24 09:39:53 följande:

    Jo, du har nog rätt. Det är bara så svårt att förutse när det kommer och det är så många många gånger per timme så det är så jobbigt. Vi brukar säga "stopp" och "sluta" och "akta fint" och liknande och hålla undan/hindra honom fysiskt.


    Skippa akta fint, använd så få ord som möjligt, stopp och sluta (inte samtidigt), använd också kroppspråk och tonfall (inte skrika, mörk röst är bättre). Barn observerar sådant snabbt.

    Kom ihåg att klappa fint endast fungerar när barnet vill visa ömhet, men inte vet hur. Inte när de är arga eller vill bestämma.
  • CiciWick88
    Fritidsmamman skrev 2018-06-24 09:48:20 följande:

    Se hur det blir under sommarledigheterna. Det kanske blir bättre, något kanske hände på fsk.

    Förstår inte varför man har stora på fsk när man ändå är hemma. Det hör inte hit, men om det blir bättre under sommaren, så ta INTE tillbaka honom till fsk efter sommaren.

    Barn behöver sin närmsta familj, inte en institution.


    Han går 15 timmar i veckan på förskolan för att han ska få tillfälle att träffa andra barn och han älskar att gå dit. Han är mycket lugnare de dagar han varit där jämfört med de dagar vi varit hemma. De dagarna slutar alltid i bråk och kaos. Han började förskolan när han var 2 år efter en långsam inskolning och han älskar som sagt att gå dit så jag tror inte att förskolan är problemet i vårt fall.
  • Lycklig37

    Gör en utredning.Det du misstänker kan stämma. Finns olika grader av autism. Bättre att han får hjälp och att ni får stöd tidigt. Prata med barnläkaren om eran oro och att ni behöver en utredning. Kram

  • CiciWick88
    sextiotalist skrev 2018-06-24 10:29:23 följande:

    Skippa akta fint, använd så få ord som möjligt, stopp och sluta (inte samtidigt), använd också kroppspråk och tonfall (inte skrika, mörk röst är bättre). Barn observerar sådant snabbt.

    Kom ihåg att klappa fint endast fungerar när barnet vill visa ömhet, men inte vet hur. Inte när de är arga eller vill bestämma.


    Ja, "klappa fint" säger jag när han t.ex ska klappa katten eller lillasyster men jag ser att han börjar bli mer och mer hårdhänt, eller "akta fint" när han tar upp en ömtålig sak och jag ser att impulsen att kasta saken börjar komma... Han slåss som sagt nästan aldrig när han är arg utan det är mer att han får impulser som han inte kan stoppa, eller så tror jag att det är när han känner saker som han inte vet hur han ska uttrycka. T.ex när någon kommer för nära, för att han vill leka med någon, när någon gör något han inte gillar, mm. Ibland har jag verkligen ingen aning om varför när det verkar komma som en blixt från klar himmel..
  • scanmia

    När får han mest uppmärksamhet - när han slåss eller när han inte slåss? Försök att ge mycket, mycket mer uppmärksamhet när han inte slåss. Inte så att ni ignorerar honom när han slåss, men håll er neutralt tråkiga (gäsp) "vi slåss inte" och lyft undan honom från situationen, om det är risk att han kommer att göra det igen.

    Gör er hemmiljö så avslappnad som möjligt, vilket förmodligen innebär att ni barnsäkrar den till tusen. Ni ska inte behöva vara på honom om att inte röra eller leka fint, för det kan några välplacerade babygrindar ta hand om istället. Se till så att han inte kan komma åt lillasyster och låt dem bara vara nära varandra när ni är precis intill och kan stoppa knytnävar. 

    Du säger att han inte slåss när han är arg, men visa ändå hur man bär sig åt när man är arg. Vad som är tillåtet i er familj för att visa att man är arg. Tex göra en arg min, stampa med fötterna, lägga armarna i kors...

    Avled när ni kan förebygga och stoppa slagen genom att få honom att fokusera på något annat. En del tror på att det är bra att låta barnen få utlopp för sin aggressivitet och våldsamhet genom tex att brottas med sina föräldrar, kasta mjuka kuddar, slå på soffan eller ge high fives. Andra tror att det bara tränar dem att slåss mer. Vad tror du skulle stämma för din lille kille?

Svar på tråden 3-åring slåss hela tiden