• Annsisen

    Någon som har pco och har tips?

    Jag och min man har försökt få ett tredje barn i över 1 år nu utan att lyckas. Vi har nu varit hos gyn och gjort spermatest vilket såg bra ut samt att jag fått kontroll med blodprov och ultraljud. Fick på ultraljudet veta att jag hade sk ? polycystiska äggstockar?, vilket innebar många äggblåsor. Hon visade mig de största och sa att de troligen skulle ägglossa ca 4-8 dagar från vi va där.

    Jag testade ägglossningsstickor och de va inte positiva under den tiden. Fick ca 2 veckor senare en känsla att jag då hade ägglossning och nu kom mensen 14 dagar efter min egen känning. Är det då någon av de mindre blåsorna som det blev en ägglossning på? El hur funkar de?

    Gynekologem jag träffade sa ingenting om att det kunde va extra svårt att bli gravid när det såg ut så här utan kallade det till och med som bra äggstockar?! Nu när jag fått mensen har jag googlat massor och känner mig helt snurrig...

    Någon som har liknande?

    Jag har alltid mens mellan 31-38 dagars cykel så det verkar inte som jag inte har ägglossning? El kan man få mens trots ingen ägglossning?

    Kan man ta nån medicin för hjälp? Läst om Pergotime...någon som vet?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Någon som har pco och har tips?
  • Anonym (Ia)

    Är du runt 35 år har du ägglossning ung var 3 månad.

    Är du yngre kan det vara ungefär varannan månad m ägglossning

    Det är helt normalt och man har mens varje månad ändå.

  • Sekaandjelka

    Jag har själv PCOS, har haft svårt att bli gravid överhuvudtaget.

    Jag är tjejen med 100 negativa gravtest.

    Du kan ej få en blödning utan att ha haft ÄL.

    Vi som har pcos har mindre chans att få till en graviditet eftersom det kan hända att vi inte ägglossar varje månad, vissa kanske har ÄL 4 ggr/år.

    Blödning kommer endast efter ÄL, ingen blödning + neg gravtest = ingen ÄL

  • Sekaandjelka

    Oj det var väldigt konstigt, för att min läkare säger att man endast har en blödning då man haft ÄL. Och när jag inte har haft ÄL så får jag ingen blödning heller.

  • Sekaandjelka

    Oj, haha nu blev jag riktigt förvirrad, jag har en gång hört en läkare säga till mig att man kan få en ? kosmetisk ? blödning. Men när jag väl frågade min ordinarie läkare om detta så sa hon det finns inget som heter sådär. Man blöder när man ägglossar. Så nu blir jag riktigt förvirrad ????

  • Annsisen

    Men om man inte har någon ägglossning och sedan inte heller får någon mens? Vad gäller då? Och grav-test är negativt. Hoppar man bara över mensen då? Och så får man en ny ägglossning innan nästa mens?

  • Sekaandjelka

    Annsisen:

    Så brukar det vara för mig, ingen ÄL ingen mens och negativt gravtest, då får man bara hoppas att det i nästa cykel blir en ÄL.

    Jag har inte fått till ÄL på två månader så nu fick jag en kur som jag skall köra med. Först provera för att få till en blödning sedan från tredje blödningsdagen skall jag dricka Letrozol i 5 dagar för att sedan gå på UL för att se om jag fått till en ÄL.

  • Annsisen
    Sekaandjelka skrev 2018-06-29 20:52:26 följande:

    Annsisen:

    Så brukar det vara för mig, ingen ÄL ingen mens och negativt gravtest, då får man bara hoppas att det i nästa cykel blir en ÄL.

    Jag har inte fått till ÄL på två månader så nu fick jag en kur som jag skall köra med. Först provera för att få till en blödning sedan från tredje blödningsdagen skall jag dricka Letrozol i 5 dagar för att sedan gå på UL för att se om jag fått till en ÄL.


    Ok så du försöker bli gravid? Hoppas det ska funka med medicinen :) om man provar ägglossningsstickor och det visar positivt betyder det då att man har ägglossning den månaden? Vet du?
  • Lillatjejen1992
    Annsisen skrev 2018-07-01 18:00:58 följande:

    Ok så du försöker bli gravid? Hoppas det ska funka med medicinen :) om man provar ägglossningsstickor och det visar positivt betyder det då att man har ägglossning den månaden? Vet du?


    Ett positivt ägglossningstest är ingen garanti för att ägget släpper utan påvisar bara LH höjningen. Jag själv har pco och gick på letrozole. Första månaden fick jag pos äl test på cd 15 och skulle in och mäta äggen på cd 16. Berättade för min gyn om testet men när vi kollade äggen fanns endast en blåsa på 10mm (ska vara 20-22 för att släppa) och hon sa åt mig att sluta med äl tester då dom inte fungerar på vissa pco patienter. Jag kan ha positiva äl tester i 15 dagar men ändå inte ägglossa.

    Appropå medicin för pco så får man letrozole numera då pergotime inte används längre :)
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • missmarple
    Anonym (Ia) skrev 2018-06-24 13:11:09 följande:

    Är du runt 35 år har du ägglossning ung var 3 månad.

    Är du yngre kan det vara ungefär varannan månad m ägglossning

    Det är helt normalt och man har mens varje månad ändå.


    Detta gäller dock inte oss med pco. Jag hade som ung mens ca 2 ggr per år o då ägglossning max 2 ggr per år. Efter 35 års ålder stabiliserade det sig och jag fick mens ca varje månad. Så kan det vara för oss med pco och det har enligt en föreläsning jag hörde från karolinska att göra med att hormonnivåerna kan stabilisera sig med åren. Därför blir många pco kvinnor gravida utan ivf på "äldre" dar vilket jag också blev.
  • Sekaandjelka

    Annsisen:

    Jag har försökt att bli gravid i 5 år nu men inte lyckats bli det.

    Jag hade en väldigt normal mens innan jag började ta p-piller( började ta p-piller när jag var ca 17 år gammal. Efter ett tag med p-pillerna så försvann mensen helt och den va borta i ett helt år. Jag gick till kvinnokliniken och fick provera för att få igång mensen igen. Den kom tillbaka, men var aldrig sig själv igen. Varje gång jag gick till kvinnokliniken och dom kollade med UL så sa dom alltid att mina äggstockar är jättefina och har en massa ägg och jag oroade mig inte men efter ett tag då jag märkte att jag inte blir gravid så sökte jag och min sambo till fertilitetsenheten och när dom undersökte honom såg allt bra ut men när dom kom till mig så sa dom att jag har något som heter PCOS. Att många äggblåsor bildas men mognar sällan tillräckligt. Jag blev PAFF! Jag förklarade att jag varit på många UL hos kvinnokliniken och dom har aldrig sagt någonting, men efter första UL hos fertilitetsenheten så ser dom att jag har PCOS. Varför har ingen upptäckt det tidigare??

    Menmen, sen fick jag kämpa för att komma ner i vikt (inte lätt för pcoare att gå ner i vikt) efter viktnedgången återgick jag till fertilitetsenheten och dom konstantanterade att jag kunde ägglossa själv. Men den gången hände ingenting. Nu har jag väntat på mens i två månader men inget har kommit. Så idag har jag druckit min 10:e provera tablett. Väntar på blödning nu för o dricka letrozol 3-7. Men jag är ganska nervös för tabletterna då jag hört att vissa får jobbiga biverkningar av dom. Någon som tagit letrozol hur mådde ni med dom?

Svar på tråden Någon som har pco och har tips?