• rade

    när barn sova själv, sleep training?

    Ni som inte gjort sleep training, när började era barn kunna somna och sova själv?

  • Svar på tråden när barn sova själv, sleep training?
  • Intenuintesåhär

    Menar du somna själv eller sova själv hela natten?

  • rade
    Intenuintesåhär skrev 2018-06-24 18:41:29 följande:

    Menar du somna själv eller sova själv hela natten?


    både och, när somna själv, och/eller när sova själv.

    Om inte sova själv, så kanske åtminstone somna själv
  • rade

    Vore intressant att höra om era erfaenheter, antar att inte alla era barn fortfarande sover i er säng? 

  • Intenuintesåhär

    Min flicka är bara ett och ett halvt. Hon börjar natten i sin säng och kommer vid ungefär halvtid upp till oss för att sova där resten av natten. Hon somnar inte själv, det tycker jag är lite tidigt än.

    Jag vet inte riktigt vilken ålder ditt barn är men jag antar att han eller hon är äldre.

  • rade
    Intenuintesåhär skrev 2018-06-26 21:19:49 följande:

    Min flicka är bara ett och ett halvt. Hon börjar natten i sin säng och kommer vid ungefär halvtid upp till oss för att sova där resten av natten. Hon somnar inte själv, det tycker jag är lite tidigt än.

    Jag vet inte riktigt vilken ålder ditt barn är men jag antar att han eller hon är äldre.


    Mitt barn är 10 månader. Han kan inte somna i sin egen säng, utan måste suga på bröstet för att kunna somna, och vaknar några gånger per natt och vill suga lite. Han äter inte direkt, utan suger bara. 

    Har funderat på när och hur man borde få honom att sova själv

    Vad gör du för att hon skall somna? 

    Sitter du bara bredvid och håller henne sällskap?

    När tycker du att det är dags för henne att somna och sova helt själv?
  • Hi5

    Mina barn har sovit själv sedan de var runt 2 veckor, och aldrig kommit över i min säng på natten utom i undantag.
    Den yngsta som nu är 8 delar rum med sin ena bror som är 14, och eftersom jag bor ensam med barnen så brukar minstingen sova i min säng nu sedan ca två år tillbaka.
    Sleep training vet jag inte riktigt vad det är tror jag. Med första barnet tog det ca 8 månader tills han fick en behaglig dygnsrytm, med andra barnet tog det tre månader och tredje barnet har (som bebis) somnat vid 20 för att bara vakna upp var tredje timme och äta fram till 08 sedan han var några dygn gammal. Några perioder med tandlossning, förkylningar och annat gissel har såklart förekommit som ställt saker på sin spets, men inte mer än att det är förträngt för länge sedan :)


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • LFF

    Mina killar är 4,5 år. De vill att jag (mamma) sitter mellan deras sängar tills de nästan somnat (tar 10-15 minuter ungefär). Någon gång på natten kommer de in i vår säng.

  • Intenuintesåhär
    rade skrev 2018-06-27 10:49:20 följande:

    Mitt barn är 10 månader. Han kan inte somna i sin egen säng, utan måste suga på bröstet för att kunna somna, och vaknar några gånger per natt och vill suga lite. Han äter inte direkt, utan suger bara. 

    Har funderat på när och hur man borde få honom att sova själv

    Vad gör du för att hon skall somna? 

    Sitter du bara bredvid och håller henne sällskap?

    När tycker du att det är dags för henne att somna och sova helt själv?


    Det låter helt normalt tycker jag. Vid tio månader sov min dotter fortfarande i vår säng. Vid ettårsåldern tror jag att jag började natta henne i egen säng. Då läste jag en liten saga i den stora sängen och sedan la jag över henne. Jag har alltid haft djurmetoden, eller vad man ska kalla det. Alltså att jag håller ner henne med en mjuk men bestämd hand, arm tills hon somnat. Har alltid gjort så, då slipper man snurrandet fram och tillbaka. Hon är trygg med det nu.

    Nattamningen är nog den sista som försvinner, många gör det länge.

    Tycker du att nattningen är jobbig? Hur hade den ultimata nattningsrutinen sett ut för dig?
  • rade
    Hi5 skrev 2018-06-27 10:58:28 följande:

    Mina barn har sovit själv sedan de var runt 2 veckor, och aldrig kommit över i min säng på natten utom i undantag.
    Den yngsta som nu är 8 delar rum med sin ena bror som är 14, och eftersom jag bor ensam med barnen så brukar minstingen sova i min säng nu sedan ca två år tillbaka.
    Sleep training vet jag inte riktigt vad det är tror jag. Med första barnet tog det ca 8 månader tills han fick en behaglig dygnsrytm, med andra barnet tog det tre månader och tredje barnet har (som bebis) somnat vid 20 för att bara vakna upp var tredje timme och äta fram till 08 sedan han var några dygn gammal. Några perioder med tandlossning, förkylningar och annat gissel har såklart förekommit som ställt saker på sin spets, men inte mer än att det är förträngt för länge sedan :)


    De som var 2 veckor gamla när de sov i sin egen säng, när de vaknade på natten för mat och blöjbyte, då gick du till deras säng då? 

    MInstingen är alltså han som nu är 8, han sov alltså från 0 till 6 års ålder själv, men nu sedan 2 år tillbaka sover han i sin säng? Varför?
    LFF skrev 2018-06-27 10:58:37 följande:

    Mina killar är 4,5 år. De vill att jag (mamma) sitter mellan deras sängar tills de nästan somnat (tar 10-15 minuter ungefär). Någon gång på natten kommer de in i vår säng.


    Har de alltid sovit i egna sängar, om inte, när började de sova i egna sängar?
    Intenuintesåhär skrev 2018-06-27 14:36:21 följande:
    Det låter helt normalt tycker jag. Vid tio månader sov min dotter fortfarande i vår säng. Vid ettårsåldern tror jag att jag började natta henne i egen säng. Då läste jag en liten saga i den stora sängen och sedan la jag över henne. Jag har alltid haft djurmetoden, eller vad man ska kalla det. Alltså att jag håller ner henne med en mjuk men bestämd hand, arm tills hon somnat. Har alltid gjort så, då slipper man snurrandet fram och tillbaka. Hon är trygg med det nu.

    Nattamningen är nog den sista som försvinner, många gör det länge.

    Tycker du att nattningen är jobbig? Hur hade den ultimata nattningsrutinen sett ut för dig?

    Antar att hon grät när du flyttade henne till egen säng? Mycket eller lite? Något speciellt som fick dig att vilja att din dotter skulle sova i egen säng just vid ett års ålder?

    Inte jättejobbigt, ingen egentlig amning, snarare småsmuttande och sedan somnar han om. Men jag funderar över att någon gång försöka få honom att kunna sova tryggt själv.
  • Intenuintesåhär
    rade skrev 2018-06-27 23:45:30 följande:

    De som var 2 veckor gamla när de sov i sin egen säng, när de vaknade på natten för mat och blöjbyte, då gick du till deras säng då? 

    MInstingen är alltså han som nu är 8, han sov alltså från 0 till 6 års ålder själv, men nu sedan 2 år tillbaka sover han i sin säng? Varför?Har de alltid sovit i egna sängar, om inte, när började de sova i egna sängar?Antar att hon grät när du flyttade henne till egen säng? Mycket eller lite? Något speciellt som fick dig att vilja att din dotter skulle sova i egen säng just vid ett års ålder?

    Inte jättejobbigt, ingen egentlig amning, snarare småsmuttande och sedan somnar han om. Men jag funderar över att någon gång försöka få honom att kunna sova tryggt själv.


    Det var just vid ett som jag upplevde att hon inte blev ledsen när jag la över henne i hennes säng.
  • LFF
    rade skrev 2018-06-27 23:45:30 följande:
    LFF skrev 2018-06-27 10:58:37 följande:

    Mina killar är 4,5 år. De vill att jag (mamma) sitter mellan deras sängar tills de nästan somnat (tar 10-15 minuter ungefär). Någon gång på natten kommer de in i vår säng.


    Har de alltid sovit i egna sängar, om inte, när började de sova i egna sängar?
    De första två åren så hade de sina spjälsängar på varsin sida om vår säng (bodde i en tvåa) och när de vaknade till på natten så lyfte jag över till vår säng då de enklast somnade om då (prioriterade sömn).

    När vi flyttade (de var då 2 år och 4 månader) sov vi tillsammans i en natt (vi orkade inte skruva ihop deras sängar det första vi gjorde) och därefter fick de eget rum och den rutin vi har idag började gälla.
  • rade
    LFF skrev 2018-06-28 08:08:56 följande:
    De första två åren så hade de sina spjälsängar på varsin sida om vår säng (bodde i en tvåa) och när de vaknade till på natten så lyfte jag över till vår säng då de enklast somnade om då (prioriterade sömn).

    När vi flyttade (de var då 2 år och 4 månader) sov vi tillsammans i en natt (vi orkade inte skruva ihop deras sängar det första vi gjorde) och därefter fick de eget rum och den rutin vi har idag började gälla.
    wow, sover själv sedan 4 månader. Skulle ha varit en omöjlighet för vår grabb
  • rade
    Intenuintesåhär skrev 2018-06-28 06:32:41 följande:
    Det var just vid ett som jag upplevde att hon inte blev ledsen när jag la över henne i hennes säng.
    Låter bra, tror vi får sikta på det. Men har en bekant som samsover med sitt barn som är 7 år, lite väl länge kan jag tycka.
  • Glinda från Oz

    På natten var hon fyra men hon sov själv på dagtid från att hon föddes.

  • LFF
    rade skrev 2018-07-01 14:38:48 följande:
    wow, sover själv sedan 4 månader. Skulle ha varit en omöjlighet för vår grabb
    Nej, tvillingar som var 2 år och 4 månader :) Nu är de 4,5 år som jag skrev i ett tidigare inlägg.
  • rade
    LFF skrev 2018-07-02 08:15:56 följande:
    Nej, tvillingar som var 2 år och 4 månader :) Nu är de 4,5 år som jag skrev i ett tidigare inlägg.
    ahh, tack för förtydligandet :)
Svar på tråden när barn sova själv, sleep training?