• Anonym (Catarina)

Vad händer efter utförsäkring från Fk?

Hej!

Skulle vilja höra erfarenheter från dig som blivit utförsäkrad från försäkringskassan och inte längre har något arbete att gå tillbaka till.
    Finns det något samarbete mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen?

Arbetsprövning har jag hört talas om, men vad händer efter en genomförd arbetsprövning?

Tacksam för all info jag kan få. Livet är kaos så att bara få veta lite skulle hjälpa.

• Svar på tråden Vad händer efter utförsäkring från Fk?
  • Anonym (uu)

Då får du anmäla dig direkt till arbetsförmedlingen och begära ett samtal där ni går igenom möjligheten till sysselsättning.

Är du utförsäkrad har inte FK någon skyldighet att samarbeta med dig och arbetsförmedlingen till att börja med i alla fall. Blir du beviljad arbetsträning eller liknande är det ju FK som betalar ut den ersättning du då får.

• Anonym (Catarina)
    Anonym (uu) skrev 2018-06-24 12:33:48 följande:

Då får du anmäla dig direkt till arbetsförmedlingen och begära ett samtal där ni går igenom möjligheten till sysselsättning.

Är du utförsäkrad har inte FK någon skyldighet att samarbeta med dig och arbetsförmedlingen till att börja med i alla fall. Blir du beviljad arbetsträning eller liknande är det ju FK som betalar ut den ersättning du då får.

Men om man inte är utförsäkrad utan genomför arbetsträning (i samråd med fk och af) det kan man ju inte hålla på med hur länge som helst. Vad händer sedan? Vad innebär det där överlämningssamtalet som jag hört talas om?
  • Anonym (uu)
    Anonym (Catarina) skrev 2018-06-24 12:49:46 följande:

Men om man inte är utförsäkrad utan genomför arbetsträning (i samråd med fk och af) det kan man ju inte hålla på med hur länge som helst. Vad händer sedan? Vad innebär det där överlämningssamtalet som jag hört talas om?

Arbetsträning är ju för att ta reda på begränsningar, vad du klarar av och inte och vilket jobb som anses kunna vara passande utifrån dina behov.

Finns det ett passande yrke blir du därmed bedömd att kunna söka liknande jobb på den allmänna arbetsmarknaden och du blir då överlämnad till Arbetsförmedlingen och Fk kopplas bort.
Svar på tråden Vad händer efter utförsäkring från Fk?