• Anonym (TS)

Måste säga att mald komage är vegetariskt

Jag jobbar i ett langosstånd, alla langos har vitlöksolja, gräddfil och rödlök som bas, alla pålägg är kött eller skaldjur förutom en som bara har ost. En del kommer och frågar om ostlangosen är vegetarisk, jag svarar nej, det innehåller löpe. Alla utan undantag ser ut som stora frågetecken och frågar vad det är. Jag brukade svara att de skulle googla och att langosen bara var med baspålägg och ost. Nu har min chef sagt åt mig att jag inte får säga så, jag ska bara svara att den är vegetarisk, det är inte mitt jobb att läxa upp kundera säger hon. Frågar någon om det bara är ost på langosen, om vi har langos utan skaldjur och kött mm säger jag självklart inte så, det är BARA när någon frågar om den är vegetarisk. Är det jag eller chefen som har fel?

• Svar på tråden Måste säga att mald komage är vegetariskt
  • phillipha

I sak har du rätt MEN väldigt många vegetarianer äyet ost och har ofta ingen aning om att den innehåller löpe eller vad det är. Så du bör göra som din chef vill och svara att den är vegetarisk.

• Anonym (TS)
    phillipha skrev 2018-06-24 12:43:49 följande:

I sak har du rätt MEN väldigt många vegetarianer äyet ost och har ofta ingen aning om att den innehåller löpe eller vad det är. Så du bör göra som din chef vill och svara att den är vegetarisk.

De får äta vad de vill, jag bryr mig inte, jag bara säger som det är, vill de äta ändå är det fritt fram även om de inte är någon slags vegetarian eftersom de äter kött.
  • Anonym (M)

Du har helt rätt. Och är inte hundra på detta, men tror att det kan vara så att ni rent lagligt inte får säga att den är vegetarisk. För de som säljer mat finns det regler kring detta, är det inte helvegetariskt får det inte kallas vegetariskt - utan måste kallas t.ex. lakto-vegteraiskt om det innehåller mjölk, ovo-vegetariskt om det innehåller ägg och lakto-ovo-vegetariskt om det innehåller både och.
    Just det du beskriver vet jag inte riktigt hur det faller in, då det är många lakto-ovo-vegetarianer som inte äter just löpe för att de ser det som något likt kött. Men vet inte hur det klassas enligt reglerna, och vet inte heller om dessa regler gäller er - kan vara så att de bara gäller de som säljer paketerad mat, inte säker.

Men oavsett reglerna så har du rätt tycker jag. För som sagt, många lakto-ovo-vegeterianer avstår fortfarande löpe. Är min erfarenhet som var lakto-ovo-vegetarian i dryg 10 år, även om i just ert fall så verkar ingen ha koll på vad det är. 

• Anonym (P)

Knepigt det där. Jag tänker nog som så att de vegetarianer som vill undvika löpe själva vet att de behöver fråga om det finns sådan i osten. Kanske kan du slingra dig ur det genom att säga att langosen inte innehåller några andra animalier än ost. Det är nog ett svar som räcker för de flesta, och den som vill veta mer kan fråga vad osten innehåller.

• Anonym (S)

Du har rätt, men vill du behålla ditt jobb så får du nog göra som chefen säger. Frågar kunderna om den är vegetarisk kan du säga att det är ost i den, det bör räcka, känner själv inte till någon kedja som använder vegansk/vegetarisk ost som standard. Om du hör ljudet av hovar, tänk häst - inte zebra. 
    Har själv jobbat så som du och följde reglerna cheferna satt upp, men som allergiker skulle jag själv aldrig äta där. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2018-06-24 12:49:09 följande:

Du har helt rätt. Och är inte hundra på detta, men tror att det kan vara så att ni rent lagligt inte får säga att den är vegetarisk. För de som säljer mat finns det regler kring detta, är det inte helvegetariskt får det inte kallas vegetariskt - utan måste kallas t.ex. lakto-vegteraiskt om det innehåller mjölk, ovo-vegetariskt om det innehåller ägg och lakto-ovo-vegetariskt om det innehåller både och.

Just det du beskriver vet jag inte riktigt hur det faller in, då det är många lakto-ovo-vegetarianer som inte äter just löpe för att de ser det som något likt kött. Men vet inte hur det klassas enligt reglerna, och vet inte heller om dessa regler gäller er - kan vara så att de bara gäller de som säljer paketerad mat, inte säker.

Men oavsett reglerna så har du rätt tycker jag. För som sagt, många lakto-ovo-vegeterianer avstår fortfarande löpe. Är min erfarenhet som var lakto-ovo-vegetarian i dryg 10 år, även om i just ert fall så verkar ingen ha koll på vad det är. 

I menyn står det bara ostlangos så ordet vegetariskt nämns inte alls.
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2018-06-24 18:58:38 följande:

Du har rätt, men vill du behålla ditt jobb så får du nog göra som chefen säger. Frågar kunderna om den är vegetarisk kan du säga att det är ost i den, det bör räcka, känner själv inte till någon kedja som använder vegansk/vegetarisk ost som standard. Om du hör ljudet av hovar, tänk häst - inte zebra. 

Har själv jobbat så som du och följde reglerna cheferna satt upp, men som allergiker skulle jag själv aldrig äta där. 

Det finns ost utan animaliskt löpe Alla fattar att det är mjölk i langosen, det är gräddfil som pålägg också.
  • Anonym (Hm)
    phillipha skrev 2018-06-24 12:43:49 följande:
    Så är det
  • Anonym (Tjafs)

Svara bara att det är ?vanlig ost? då, så fattar de som bryr sig att den är gjord på löpe och de sol inte bryr sig behöver inte bry sig.

• Anonym (M)

Problemet blir väl främst att så många har helt olika definitioner av vad "vegetariskt" är. För vissa innebär det att utesluta alla animalier, alltså detsamma som en vegan skulle äta men enbart kostmässigt. För andra innebär det (oftast kanske) att utesluta kött men äta ägg och mjölk. Bland dessa nyss nämnda är det lite delat huruvida man äter löpe, mestadels tror jag det handlar om att många inte vet vad löpe är och att det förekommer rätt ofta i ost. 

Som företag tror jag säkraste kortet alltid är att inte hävda att något är vegetariskt som din chef vill om det inte är helvegetariskt - alltså ingen lakto, ovo eller något annat. Om någon kund frågar "vad är vegetariskt på menyn?" eller om en viss rätt är vegetarisk, kanske du kan kompromissa med chefen om att du säger att en rätt innehåller gräddfil och ost men inget kött. Så får den som bryr sig om löpe fråga vidare om det, men du/ni håller fortfarande ryggen fri med att inte säga att den är vegetarisk. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-24 19:02:47 följande:
    I menyn står det bara ostlangos så ordet vegetariskt nämns inte alls.
    Jag förstår, tänkte mer på vad ni säger - chefen vill väl att du skulle säga att den är vegetarisk? Men vet som sagt inte om det regelverket inkluderar vad ni kallar det när ni pratar med kunder, eller om det enbart gäller märkning av livsmedel. 
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-24 19:05:39 följande:
    Det finns ost utan animaliskt löpe Alla fattar att det är mjölk i langosen, det är gräddfil som pålägg också.
    Ja jo, men har svårt att tro att det är den osten som dom serverar. 
Svar på tråden Måste säga att mald komage är vegetariskt