• Äldre 24 Jun 23:35
    1429 visningar
    2 svar
    2
    1429

    10 mån med insomningsproblem

    Hur har ni andra löst det med sömn för era 10månaders?


    Jag har en kille som aldrig krånglat med sömnen, Men som nu är helt omöjlig.
    Vi har en speldosa som spelar 10minuter som han haft sen BB. Han har ALLTID somnat innan den spelat klart med en vällingflaska eller napp i munnen.


    Nu tar det 1-2 timmar innan han somnar. Mycket skrik och ledset blir det under tiden. Vi har en fast rutin som vi gör varje kväll. Tandborstning, blöjbyte och en speciell bok som vi läser i dämpad belysning. Sen släcker vi, starar speldosan ,lägger honom i spjälsängen med välling och därefter har jag testat både att sitta kvar med honom och att lämna honom - Inget funkar. Han reser sig upp i sängen, rullar runt , skriker, gråter och leker om vartannat. Suuupertrött och gnuggar sig i ögonen så det är inte det att han är för pigg. 

    Jag FATTAR inte vad det är med honom. Han har hållt på i snart tre veckor och jag fixar det inte längre.

    Han vaknar runt 7 på morgonen. Sen tar han max en timmes tupplur typ 8.30-9.30.
    Sen sover han oftast mellan 13-15 och en powernap på typ 20-30 minuter runt 18. Vi lägger honom inte efter kockslag utan snarare när vi ser att han börjar bli trött men det brukar vara runt 22. Jag har försökt att ta bort den sista powernapen men då är han övertrött vid 19 och när han väl somnar för natten så vaknar han klockan 4 istället - skitpigg. Vad ska man göra liksom? 


    Samsovning är INTE ett alternativ då jag sover farligt djupt och utan problem skulle rulla över honom utan att märka något, alternativt sova så hårt att jag inte märker när han kryper över sängkanten och ramlar ner i golvet.

    När han väl sover så gör han det hela natten ska tilläggas. Vaknar ibland och vill ha nappen men somnar om direkt. Det är alltså bara själva somningen på kvällen som är problem med.

  • Svar på tråden 10 mån med insomningsproblem
  • Äldre 24 Jun 23:52
    #1

    Testat att lägga ändå vid 18-19? Tex offra en vecka av semestern för att få honom i fas?
    När han vaknar vid 4 så är det ändå tyst och mörkt, ev. liten nattlampa tänd.
    Ge flaskan och byt blöjan i sängen vid behov, men tyst, mörkt och lägg er själva och sov vidare.
    När klockan visar en mer rimlig tid tex 05-07 så går ni upp och kör igång morgonrutinerna.

    Tänker att efter några tidiga morgnar så kanske det blir längre och längre sömn på natten. 9 h låter väldigt lite!
    Även med morgonluren på 1 h som kommer ovanligt tätt på nattvilan, så blir det bara 10 h och dessutom uppdelat...
    Totalt 12 - 12,5 h sömn per dygn låter lite, såhär skriver mammasidan.se:
    De flesta bebisar på 6-12 månader sover 14-16 timmar om dygnet. De flesta sover ca. 11 timmar på natten, gärna flera tupplurar under resten av dygnet. Om barnet är vaket 4-5 timmar före läggning sover han kanske bättre under natten. De flesta bebisar på 10 månader sover 1-2 tupplurar på 2-4 timmar tillsammans. Men kom ihåg att sömnbehovet varierar väldigt mycket från barn till barn.

    Bestäm er för ett schema och kämpa någon vecka för att få den att fungera tex:

    19-07 natt! Mörkt, tyst, enbart nödvändigheter som flaskmatning och blöjbyte är ok. Lite leksaker i barnsängen att plocka med om man vaknar, men inget som låter eller lyser.

    07 - dag! Ljus, ljud, rörelse. Frukost och lekar, sysslor mm. FUll rulle och barnet hänger med. Försök att få betydligt längre tid till sömnen.

    10 - 11 (max kl 12), förmiddagsvila i vagn eller säng.

    Sen full rulle igen, aktivera barnet, gå ut, lek på lekplats osv. Äta lunch mm.

    14-15 någon gång, sova igen 1-2 h.
    Sen aktiviteter igen tills kvällen.

    Första dagarna blir det säkert kämpigt, men testa lite nya saker tex att gå på badhuset 9-10, för att inte somna före 10. Flaskmatning i omklädningsrummet och sedan somnar den lille säkert gott i vagnen på vägen hem.
    Eller gå till ny lekplats och gunga, gå ut i skogen och leka med pinnar och löv, åka och hälsa på någon eller bjuda in till lekträff hemma? Öppen förskola? osv.  SÄkert mycket som har stängt nu över sommaren, men å andra sidan kan man göra mer själv ute.

  • Äldre 24 Jun 23:56
    #2

    Har en tjeja här hemma som var likadan. Men hon var ca 13 månader när hon började. Men För henne vid den åldern så handlade det om eftermiddagsvilan. Vi minskade till en början för att sen sluta helt.

    men hon har sömnstörningar till och från och är nu 5 år.

Svar på tråden 10 mån med insomningsproblem