• Anonym (Orkar snart inte mer.)

Min vännina förstör mitt liv.

Min vännina övertalar mig att mig att vi ska hyra bostad tillsammans. Jag har dyrt boende & hon står själv med sina utgifter sedan sin separation. Om vi hyr hennes bostad tillsammans kan vi båda spara in & få det bättre ekonomiskt. Jag är rätt så deprimerad av en del händelser & är lätt övertalad att flytta för att börja om. Jag lämnar allt jag äger och har hittar nytt arbete i närheten direkt. Men blir inget sparande blir bara sämre för mig ekonomiskt. Jag säljer tillgångar jag delar med min vännina (korkat jag vet) men min vännina smäller sina pengar direkt på att handla massa skit och förstår inte att jag betalar mer då köper mat & artiklar till henne och 3 barn istället för bara till mig och mitt barn. Mina tillgångar är slut mina besparingar är slut mina löner är slut. Börjat samla på mig skulder & har innestående lön från nya arbetet. Jag betalar för mig och mitt barn och halva räkningar på allt i boendet. Min vännina har 3 barn, men vi delar på allt trots att hennes ena barn är långt över 20 år utan inkomst. Jag har betalt för mig och mitt barn i detta boende fram till den siste denna månad. Jag väntar pengar från en försäkring som gör att jag kommer ha råd betala för mig och mitt barn till jag får min innestående lön. Dessa pengar är jag berättigad först den siste. Mitten av månaden trots att jag betalt fram till den siste och redan lagt flera tusentals kronor börjar min vännina stressa mig om att få pengarna mitten på månaden för nästa månad. Jag och min son kommer inte ens orka bo kvar så länge. Säger till min vännina att jag kommer få gå till socialen och be om hjälp hitta bostad då inget finns & detta är ohållbart. Jag har sökt desperat & nu har jag samlat på mig ännu mer skulder. Då säger min vännina att jag kan inte prata med socialen, för att hon har gått och gjort bedrägeri och fått flera tusen i bostadsbidrag plus hälften av alla räkningar av mig. Tanken var att vi skulle hjälpas åt istället står jag helt ruinerad utan en ägodel och hon har bara caschat in från alla håll. De möbler jag hade med mig fick min vännina för jag skulle ju hinna spara ihop till nytt när jag flyttade sen. Hon vänder även människor kring oss imot mig att vi utnyttjar henne. (När hon själv beställer saker i sitt eget barns namn på avbetalningar) övrig kaos i hemmet gör även att vi inte orkar längre så mitt barn kommer få bo hos sin pappa till jag hittar boende. Själv vet jag inte vart jag ska ta vägen då lämnade allt och har inget kvar gå tillbaka till. Skulle mina försäkrings pengar bli minsta dag sena lär min vännina kasta ut mig ändå förmodligen, då högt och tydligt påpekar ofta att hon står på kontraktet & hela världen snyltar på henne. Så ledsen och utmattad. Vi har kännt varandra länge & jag trodde aldrig det skulle bli såhär. Hennes ex mötte jag vid ett tillfälle och denne säger rakt ut att han hört vi delar bostaden dom hade & att det kommer bli min undergång för hon kommer ruinera mig som hon ruinerade honom. Vad ska jag göra? Berätta allt för socialen? Vill inte göra skit för min vännina & hon lär ju viga sitt liv förstöra mitt i sin hemstad där jag inte direkt känner någon.

• Svar på tråden Min vännina förstör mitt liv.
  • Anonym (Chile)

Socialen hjälper inte med bostad så hur tänkte du där?
    Sök andra hands boende eller rum/inneboende och flytta.

• BurningDiamond

Vad var er överenskommelse innan du/ni flyttade dit? Vad står på kontrakt att hon ska betala för och du betala för, vad hon är ansvarig för gällande det gemensamma boendet och vad du är ansvarig för gällande det gemensamma boendet?

BurningDiamond skrev 2018-06-25 05:32:04 följande:

Vad var er överenskommelse innan du/ni flyttade dit? Vad står på kontrakt att hon ska betala för och du betala för, vad hon är ansvarig för gällande det gemensamma boendet och vad du är ansvarig för gällande det gemensamma boendet?

Vår överenskommelse är betala halva hyra, halva el halva vatten mm. Men inga papper är skrivna. Att kontakta socialen är råd jag fått. Jag söker alla bostäder andra hand även. Jag vet jag får skylla mig själv.
  • Anonym (Sommar)

Går visst be socialen om hjälp om du gjort vad du kan för att söka bostad då du har barn. Ta med dig ansökningar på bostäder du sökt & banköverföringar du gjort till din vännina (hoppas inte du betalt kontakt) är i din sist just nu. Ibland är man godtrogen men man reser sig igen.

• Anonym (Cc)

Vi tar dumma beslut ibland här i livet och inte alltid är våra vänner våra riktiga vänner.

Det lät klokt och enkelt i början att flytta ihop med väninnan, men sedan visade det sig att allt blev pannkaka. Din väninna har uppenbarligen utnyttjat dig och hon kan inte handskas med pengarna heller. Vilket gör att du nu måste börja på nytt från 0 igen. Det är svårt, men sådant händer.

Till och börja med måste du skaffa ett nytt boende så fort som möjligt. Ingen lätt uppgift, jag vet. Sedan löser resten av sig självt. Du ska flytta ifrån henne och blir av med henne och hennes krav och hennes negativa påverkan på dig. Du kommer att ha mer energi över- tro mig!

Möbler kan du hitta på lokala FB köp-sälj grupper eller på blocket.

Du kommer att klara det! Och det kommer att bli bra sen. Hejja du! <3

Anonym (Sommar) skrev 2018-06-25 05:49:45 följande:

Går visst be socialen om hjälp om du gjort vad du kan för att söka bostad då du har barn. Ta med dig ansökningar på bostäder du sökt & banköverföringar du gjort till din vännina (hoppas inte du betalt kontakt) är i din sist just nu. Ibland är man godtrogen men man reser sig igen.

Ja jag kommer kontakta socialtjänsten & berätta allt om hon kastar ut mig nu om mina pengar skulle bli någon dag sena. Hon kan kvitta en hel del med vad jag lagt ut redan men det lär hon inte göra. Oavsett får mitt barn bo med sin pappa är mitt beslut så länge jag har det såhär & ordnar under tiden.
    Anonym (Cc) skrev 2018-06-25 05:52:44 följande:

Vi tar dumma beslut ibland här i livet och inte alltid är våra vänner våra riktiga vänner.

Det lät klokt och enkelt i början att flytta ihop med väninnan, men sedan visade det sig att allt blev pannkaka. Din väninna har uppenbarligen utnyttjat dig och hon kan inte handskas med pengarna heller. Vilket gör att du nu måste börja på nytt från 0 igen. Det är svårt, men sådant händer.

Till och börja med måste du skaffa ett nytt boende så fort som möjligt. Ingen lätt uppgift, jag vet. Sedan löser resten av sig självt. Du ska flytta ifrån henne och blir av med henne och hennes krav och hennes negativa påverkan på dig. Du kommer att ha mer energi över- tro mig!

Tack för ditt stärkande svar behövde verkligen det nu. Ja möbler har jag ordnat en del som jag kan hämta så fort jag hittat boende till oss.

Ja jag kommer kontakta socialtjänsten & berätta allt om hon kastar ut mig nu om mina pengar skulle bli någon dag sena. Hon kan kvitta en hel del med vad jag lagt ut redan men det lär hon inte göra. Oavsett får mitt barn bo med sin pappa är mitt beslut så länge jag har det såhär & ordnar under tiden.

Jag har banköveringar kvitto på hyror osv jag har betalt. Mat kostnader på flera tusen varje månad går även få fram då handlat på mitt kort åt oss alla. Ett matkonto för mig och mitt barn är inte ens närheten då varit ensamma.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Cc) skrev 2018-06-25 05:52:44 följande:

Håller med
  • Anonym (Sommar)

Vännens hushåll består av 2 vuxna 2 barn? Ditt hushåll består av 1 vuxen 1 barn? Inte rimligt att du betalar halva hyra & avgifter. Knappt en tredjedel eventuellt av era kostnader hade varit rimligt för dig att betala med hyra & uppehälle. Vidrig vän som utnyttjar godhet & förstör er vänskap över pengar. Lycka till & bryt all kontakt med en sådan människa som förmodligen förstör mer för dig än vad du vet.

Svar på tråden Min vännina förstör mitt liv.