• Anonym (J)

Vad betyder "Retr" på ett partogram?

Jag födde mitt första barn för ett tag sedan och har studerat mitt partogram. Men jag förstår inte vad "retr" betyder? Det står efter 10 i diagrammet Cervix öppningsgrad och i mitt diagram står det att jag var öppen 10 i två timmar och sedan retr i ytterligare två timmar, är det normalt?

• Svar på tråden Vad betyder "Retr" på ett partogram?
  • Anonym (Bm)

Ja det är helt normalt. Retr betyder retraherad, alltså att cervix var fullt öppen, inga kanter kvar. När man är öppen 10 cm så känner man fortfarande en kant på cervix. Så alldeles normalt :)

• EpicNurse
    Anonym (Bm) skrev 2018-06-25 17:03:15 följande:

Ja det är helt normalt. Retr betyder retraherad, alltså att cervix var fullt öppen, inga kanter kvar. När man är öppen 10 cm så känner man fortfarande en kant på cervix. Så alldeles normalt :)

Exakt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Hej)

Hur får man tag på sin sån?

Hur många år efteråt kan man få tag i den?

• EpicNurse
    Anonym (Hej) skrev 2018-06-25 17:39:13 följande:

Hur får man tag på sin sån?

Hur många år efteråt kan man få tag i den?

Logga in på 1177s hemsida så kan du beställa där.
  • Iowhannah
    EpicNurse skrev 2018-06-25 18:22:22 följande:

Logga in på 1177s hemsida så kan du beställa där.

Häftigt! Gäller detta för alla landsting? Hur länge sparas de där?
  • EpicNurse
    Iowhannah skrev 2018-06-25 21:03:03 följande:

Häftigt! Gäller detta för alla landsting? Hur länge sparas de där?

Bra fråga. Tror det gäller alla! Annars får man ringa till det berörda sjukhuset och fråga. Men i vårt journalsystem kan man via länk komma åt även de journaler som skrevs i föregående journalföringssystem för åtminstone 10-15 år sedan. Så även de journalerna borde kunna skrivas ut!
  • Iowhannah
    EpicNurse skrev 2018-06-25 21:13:31 följande:

Bra fråga. Tror det gäller alla! Annars får man ringa till det berörda sjukhuset och fråga. Men i vårt journalsystem kan man via länk komma åt även de journaler som skrevs i föregående journalföringssystem för åtminstone 10-15 år sedan. Så även de journalerna borde kunna skrivas ut!

Jag kollade på 1177 men hittade inget alls om nåt partogram :/ Antog att det skulle ligga under journalbiten, men ikke.
  • EpicNurse
    Iowhannah skrev 2018-06-25 23:24:35 följande:

Jag kollade på 1177 men hittade inget alls om nåt partogram :/ Antog att det skulle ligga under journalbiten, men ikke.

Nej man kan inte läsa förlossningsjournalen där. Inte i mitt län i alla fall. Utan man får klicka sig fram till sidan där man beställer sin journal och fylla i att man vill ha förlossningsjournalen inklusive partogrammet. Så kommer det hemskickat i pappersformat.
  • Iowhannah
    EpicNurse skrev 2018-06-25 23:26:48 följande:

Nej man kan inte läsa förlossningsjournalen där. Inte i mitt län i alla fall. Utan man får klicka sig fram till sidan där man beställer sin journal och fylla i att man vill ha förlossningsjournalen inklusive partogrammet. Så kommer det hemskickat i pappersformat.

Jahaaa! Då får jag kolla en gång till då :)
  • Anonym (Bm)

Det är inte alla som har partogram heller. Men är det första barnet brukar det vara startat ett. Går förlossningen väldigt fort är det inte säkert att det finns.

Svar på tråden Vad betyder "Retr" på ett partogram?