• Paraply

Ledighet vid bortgång och begravning?

Jag har en visstidsanställning med månadslön. Har jag rätt att slippa gå till jobbet (eller gå hem från jobbet) när en nära anhörig går bort? Får jag lön för det? Har jag även rätt att ta ledigt med lön vid begravning? Jag jobbar oregelbundna tider och är rädd att min chef kommer ge mig ledigt just den dagen, men att jag kommer få jobba i kapp någon annan ledig dag för att få ihop mina timmar.

Vad har jag rätt att kräva och inte?...

• Svar på tråden Ledighet vid bortgång och begravning?
  • Akira Öken
    Petter och jag skrev 2018-06-25 21:41:44 följande:

Det beror på vad som står i ditt kollektivavtal.

Precis. Vilket kollektivavtal har du TS?
    Du hittar svaret där.
  • Sandraberg
    Paraply skrev 2018-06-25 21:32:33 följande:

Jag har en visstidsanställning med månadslön. Har jag rätt att slippa gå till jobbet (eller gå hem från jobbet) när en nära anhörig går bort? Får jag lön för det? Har jag även rätt att ta ledigt med lön vid begravning? Jag jobbar oregelbundna tider och är rädd att min chef kommer ge mig ledigt just den dagen, men att jag kommer få jobba i kapp någon annan ledig dag för att få ihop mina timmar.

Vad har jag rätt att kräva och inte?...

I vilken bransch jobbar du? Eller vilket fack är du med i?

Sen beror det på hur nära anhörig du är.
  • Paraply

Jag jobbar inom vården så har kommunal som fackförbund. Är dessvärre inte med i facket. Det är min mormor som kommer gå bort i dagarna. Har varit väldigt nära henne hela livet. Känns väldigt tufft.

• Akira Öken
    Paraply skrev 2018-06-25 22:06:13 följande:

Jag jobbar inom vården så har kommunal som fackförbund. Är dessvärre inte med i facket. Det är min mormor som kommer gå bort i dagarna. Har varit väldigt nära henne hela livet. Känns väldigt tufft.

Du behöver inte vara med i facket, kollektivavtalet gäller ändå. Ditt kollektivavtal heter "Allmänna bestämmelser" och du hittar svar på din fråga under paragraf 32.

skl.se/arbetsgivarekollektivavtal/kollektivavtal/allmannabestammelserab.145.html

Du kan få vara ledig med bibehållen lön. Prata med din chef.
  • GGN
    Paraply skrev 2018-06-25 22:06:13 följande:

I mitt kollektivavtal så står det att jag kan få permission för begravningsdagen och även för två resdagar, om en mormor går bort. Kolla ditt kollektivavtal!
Svar på tråden Ledighet vid bortgång och begravning?