• Anonym (Nån som vet)

Äta före tarmundersökning under narkos?

Har tid idag för rektoskopi/sigmoideoskopi under narkos kl 14 och på pappret stod inget om frukost. Bara att jag skulle vara fastande minst 6 timmar före tiden.

Så jag klev upp och åt lite frukost: lite slät yoghurt, en smörgås och kaffe. Åt vid 6:30 och nu börjar jag fundera om det var feltolkat av mig. Eftersom inget stod antog jag att intag före dessa sex timmar var okej men börjar nu tveka. Kanske inget stod för att jag inte skulle äta.

Hmm.

Någon som fått narkos vid rektoskopi/sigmoideoskopi? Vilka direktiv fick ni?

• Svar på tråden Äta före tarmundersökning under narkos?
  • Johanna79

Jag har gjort sigmiodoskopi några gånger, men aldrig under narkos. Hur kommer det sig att du blir sövd?

Står det fasta 6 tim. innan så är det det som gäller, tänker jag, annars hade det stått andra direktiv.

• Anonym (Nån som vet)
    Johanna79 skrev 2018-06-26 07:12:58 följande:

Jag har gjort sigmiodoskopi några gånger, men aldrig under narkos. Hur kommer det sig att du blir sövd?

Står det fasta 6 tim. innan så är det det som gäller, tänker jag, annars hade det stått andra direktiv.

Pga psykiska orsaker får jag narkos.
  • Anonym (ssk)

Hej!

Före själva rektoskopin brukar det inte behövas ngn fasta utan enbart ngn typ av lavemang som microlax eller klyx för att rengöra nedre delen av tarmen så läkaren kan se ordentligt.

Inför narkos är det viktigt med fastan och som du skriver är det på de allra flesta ställen sex timmar som gäller. Så om undersökningen är kl 14 så bör du vara på den säkra sidan. 

Jag arbetar med dagoperationer och om en patient kommer till oss och har ätit trots att man inte ska så måste vi vänta (om tid finns på operationsprogrammet) sex timmar innan vi kan söva. 

Lycka till idag!

• Anonym (Jo)
    Anonym (ssk) skrev 2018-06-26 08:18:55 följande:
    Hej!

Före själva rektoskopin brukar det inte behövas ngn fasta utan enbart ngn typ av lavemang som microlax eller klyx för att rengöra nedre delen av tarmen så läkaren kan se ordentligt.

Inför narkos är det viktigt med fastan och som du skriver är det på de allra flesta ställen sex timmar som gäller. Så om undersökningen är kl 14 så bör du vara på den säkra sidan. 

Jag arbetar med dagoperationer och om en patient kommer till oss och har ätit trots att man inte ska så måste vi vänta (om tid finns på operationsprogrammet) sex timmar innan vi kan söva. 

Lycka till idag!
    Fastan är viktigt inför narkos.
Svar på tråden Äta före tarmundersökning under narkos?