• Anonym (???)

Polyper i tarmen - någon mer?

Fått veta idag att jag hade tre polyper i nedre delen av tarmen vid en rektoskopi, de togs bort och ska analyseras. Får veta om nån vecka vad biopsin visade.

Läkaren babbla på om cancer, risker mm så gick därifrån ledsen och rädd.

Någon som har/haft polyper i tarmen?

Vilken behandling fick ni?

Fler undersökningar?

Hur mådde ni efter att de tagit bort dem?

Läkaren sa att jag skulle ringa in direkt om jag började blöda, få feber, magont.

• Svar på tråden Polyper i tarmen - någon mer?
  • Anonym (???)

Ingen som varit med om detta

• Anonym (???)

Puffar med hopp....

Mår skit idag. Kom blod vid toabesöket. Öm i rumpan. Öm i hela nedre delen.

• Jodyanna

Men du blöder ju för att dom tog bort polyperna igår. De är absolut inget konstigt med de.

De behöver inte heller alls vara någon fara med polyper. Dumt att prata sådär för oftast är dom helt ofarliga. Ta de lugnt och försök tänka på något annat. De kommer säkert gå jättebra: -)

• Anonym (???)
    Jodyanna skrev 2018-06-27 14:53:21 följande:

Men du blöder ju för att dom tog bort polyperna igår. De är absolut inget konstigt med de.

De behöver inte heller alls vara någon fara med polyper. Dumt att prata sådär för oftast är dom helt ofarliga. Ta de lugnt och försök tänka på något annat. De kommer säkert gå jättebra: -)

Tack!

Pratade med en sköterska idag som sa att om det kom blod imorgon igen skulle jag höra av mig igen. Hon verkade inte tycka det var ovanligt med blod första tarmtömningen efter men att det inte skulle komma mer.

Ont som sjutton därbak. Svider och känns svullet. Hade ju utöver polyper flera inre hemorojder så det är kanske inte så konstigt.
  • Anonym (Vill också veta)

Hade du några besvär med polyperna eftersom du gjorde rektoskopi? 

• Anonym (???)
    Anonym (Vill också veta) skrev 2018-06-27 15:41:18 följande:

Hade du några besvär med polyperna eftersom du gjorde rektoskopi? 

Visste inte om den. Gjorde kollen pga tryckkänsla och det var de inre hemorrojderna. Polyperna var ett bifynd.
  • Anonym (K)

De hittade polyper i tarmen på mig när jag var i 19-års åldern ungefär. Visade sig vara helt ofarliga. Fick ingen mer behandling, de tog bort polyperna under en koloskopi. Det enda de sa var att vara uppmärksam på om jag fick liknande problem igen (sökte från början pga blödningar när jag gick på toa) då det kunde komma tillbaka och man isåfall kanske behövde kolla upp det åter igen. Är idag 26 år och har inte fått tillbaka det hittills iallafall.

• Anonym (???)
    Anonym (K) skrev 2018-06-27 16:51:25 följande:

De hittade polyper i tarmen på mig när jag var i 19-års åldern ungefär. Visade sig vara helt ofarliga. Fick ingen mer behandling, de tog bort polyperna under en koloskopi. Det enda de sa var att vara uppmärksam på om jag fick liknande problem igen (sökte från början pga blödningar när jag gick på toa) då det kunde komma tillbaka och man isåfall kanske behövde kolla upp det åter igen. Är idag 26 år och har inte fått tillbaka det hittills iallafall.

Jag hade ju inga symtom från dessa så svårt att veta tycker jag. Som jag fattat det kan polyper bli cancer om de får sitta ifred och växa.

Kommer kräva en fullständig koll av tjocktarmen.
Svar på tråden Polyper i tarmen - någon mer?