Anonym (Villrådig fru och mamma) skrev 2018-06-27 09:06:20 följande:
Hej.
Är fru till en toppen kille. Tre barn, hus, stuga, semestrar, bra liv och familjer som är vänner... inga stora bråk, lugn och ro. Ett bra liv...
förutom att vi saknar fysisk närhet. Det beror på mig. Tappade det suget för länge sen till maken. Vi båda har väl ändå varit nöjda med livet trots att närheten varit sparsam och sporadisk.
Men sista året har min man fått ett ökat behov av närhet och jag vill inte. Samtidigt har jag börjat fundera på om jag vill leva utan attraktion och fysisk kontakt hela livet. Jag känner mig usel som avvisar, känner att jag älskar min man men känner inte ?det?.
Döm mig inte... men hur vet man vad som är rätt?
Skiljas när ALLT är bra förutom EN aspekt som ändå är så viktig?! Klart påverkar det hela relationen också men vi har det trots allt bättre än de flesta. Min man kommer inte lämna mig. Så det skulle i så fall bli på mitt samvete.
Någon i liknande situation? Erfarenheter? Hur vet man??? Skiljas eller inte?
Hej,
Intressant att höra ditt perspektiv för det där låter exakt som vårt äktenskap, fast jag är mannen som vill ha sex och närhet och du är som min fru.
Jag dömer inte varken dig eller min fru, det är bara så det är. Finns en teori om att det är rent evolutionärt, att det är bättre ur ett genetiskt perspektiv att få avkomma med olika män, och därför tappar vissa kvinnor attraktionen till "sina" män efter ett antal barn och år. Låter inte helt osannolikt, inte minst med tanke på hur många såna här trådar som finns här på forumet.
Det låter på dig att du tänker lite som jag tänkte, jag drömde också om att ha en riktig kärnfamilj, att dela barnens uppväxt, skapa fina minnen tillsammans, och utöver det ha ett samliv kännetecknat av närhet och bra sex.
Jag trodde att sex för de flesta kvinnor var ett behov som hos män, och hade man en bra relation i övrigt skulle sexbiten också bli bra med automatik, dvs genom att jobba på att ha en bra relation kommer attraktionen också. Nu vet jag att det inte fungerar på det sättet.
Nu ser jag också hur min dröm om en lycklig familj grumlas mer och mer för varje dag, framtiden blir mer och mer oviss. Min fru känner uppenbarligen ingen attraktion till mig på det sexuella planet, hon gillar mig och vill gärna prata och umgås, men det tänder inte till annat än vid sällsynta tillfällen. Hon vill behålla mig, men enbart av ungefär samma anledningar som du beskriver.
Jag känner som du, kan jag verkligen tänka mig att leva hela livet utan passion och attraktion, med en partner som har valt mig rent viljemässigt och bestämt sig för att stanna men som inte känner någon åtrå eller attraktion på det fysiska planet?