• Anonym (M)

Ärftligt när man föder?

Är det ärftligt i vilken vecka man föder, så om många nära kvinnliga släktingar fött på BF eller över BF så är det större chans att jag också föder sent?

• Svar på tråden Ärftligt när man föder?
  • Mascaraklumpar

Troligtvis spelar genetiken in, ja (både din och pappans eftersom fostret är inblandat i mekanismen som sätter igång det hela). Men det handlar om små skillnader, det är inte så att du ska ställa in dig på att föda tidigt/sent bara för att era släktingar gjort det, och har tex de flesta släktingar gått över tiden så handlar det troligen mer om en slump än om genetiken.

• LFF

Det tror jag inte. Jag kom 2v för tidigt. Mina tvillingar låg tiden ut och hade det inte varit som regel då (2013) att tvillingar ska sättas igång på BF så hade jag gått över tiden. Numera är det som regel att man sätter igång tvillingar två veckor tidigt.

• Anonym (M)
    Mascaraklumpar skrev 2018-06-27 10:44:47 följande:

Troligtvis spelar genetiken in, ja (både din och pappans eftersom fostret är inblandat i mekanismen som sätter igång det hela). Men det handlar om små skillnader, det är inte så att du ska ställa in dig på att föda tidigt/sent bara för att era släktingar gjort det, och har tex de flesta släktingar gått över tiden så handlar det troligen mer om en slump än om genetiken.

Min sambos barn är för tidigt född finns risk att vårat barn också blir det då?
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2018-06-27 10:45:16 följande:

Det tror jag inte. Jag kom 2v för tidigt. Mina tvillingar låg tiden ut och hade det inte varit som regel då (2013) att tvillingar ska sättas igång på BF så hade jag gått över tiden. Numera är det som regel att man sätter igång tvillingar två veckor tidigt.

Oj tvillingar brukar ju oftast födas för tidigt. När man väntar tvillingar har jag hört att BF ligger på 35 veckor men att många föds innan dess.
  • LFF
    Anonym (M) skrev 2018-06-27 10:47:49 följande:
    Oj tvillingar brukar ju oftast födas för tidigt. När man väntar tvillingar har jag hört att BF ligger på 35 veckor men att många föds innan dess.
    37 har det varit. Likväl som det är många som kommit för tidigt så är det många som går full tid. Mina ville inte ut alls (igångsättning som slutade med snitt då min kropp inte orkade längre). Just detta med att "Tvillingar kommer alltid för tidigt" höll på att ställa till det då min pappa kom på besök från utlandet och höll på att missa barnen (han skulle åka dagen efter de föddes, de kom BF+2).
Svar på tråden Ärftligt när man föder?