• Anonym (så rädd)

Hade dom verkligen sett på röntgen om det hade varit cancer?

Hej! 

Jag har ont på ett skärande sätt i sidan av ryggen. Sökte för det på vårdcentralen första gången för ca 6 månader sedan och har fått göra kontraströntgen över buken och en magnetröntgen av ryggen, men efter båda röntgenbilderna säger läkarna att det ser normalt ut, lite skolios och lite artros men inget som förklara smärtan jag har i sidan. Det känns ungefär som om någonting bitit sig fast eller att någon har tryckt in en skruvmejsel i sidan på mig. Jag känner alltid av det, hela tiden dygnet runt och försvinner aldrig, men smärtan blir ibland värre (och då är det riktigt outhärdligt) och ibland bättre, då känner jag att det är "något" som trycker på, men inte att det gör överdrivet ont.

Det här håller mig vaken på nätterna, jag ligger och vrider och vänder på mig, och ibland kan jag inte göra någonting annat än att gråta. Jag har blivit aggressiv i mitt sätt och jag hatar allt och alla. Den här smärtan har totalt tagit över mitt liv och har totalt förändrat mig. Gör liksom "håll-käften-ont"

Min morfar dog i bukspottkörtelcancer och min mormor dog också av någon form av cancer med enda symptom smärta i ryggen. Jag är så himla rädd att det är cancer, men min läkare säger att eftersom det inte syns på varken blodprov eller röntgen kan det inte vara så, och även om jag inte vill vara en hypokondrisk galning så är jag skiträdd. Hade det verkligen synts på röntgen om det hade varit någon form av cancer? 

(Smärtan är inte muskulär eller pga överansträngning. för det är helt oberoende av ställning, ansträngning, eller rörelser. Det finns ingen koppling till matintag eller lyft, och det kommer "inifrån", så ag känner ingenting alls med tryck utifrån när jag petar eller trycker.

Min läkare tror nu at det kan vara nervsmärta, men har långsamt trappat upp till ganska hög dos av medicin för nervsmärta, men det är absolut ingen bättring, snarare försämring.

Vad tror ni?  

• Svar på tråden Hade dom verkligen sett på röntgen om det hade varit cancer?
  • Anonym (...)

Jag tänker att det är dags för en ny ct med kontrast och därefter remiss till gastroenterolog för bedömning.

Hade det varit cancer borde du varit sämre på annat vis efter ett halvår så det tror jag inte riktigt på.

• Anonym (så rädd)

om jag förstod det rätt var läkaren som bedömde bukröntgen en kirurg som jobbar med akuta bukoperationer, gastric bypassoperationer och tarmoperationer. Vad är det för skillnad på det och det du nämnde? 

• Anonym (Xxx)

De hade garanterat sett något om det var något suspekt, du har gjort både kontraströntgen och ct, du får försöka slappna av.

• Anonym (Blomn)

Se hade helt klart sett om det var något tumörmisstänkt på både CT och magnetKAMERA undersökningen.

• Anonym (Blomn)
    Anonym (Xxx) skrev 2018-06-27 20:58:30 följande:

De hade garanterat sett något om det var något suspekt, du har gjort både kontraströntgen och ct, du får försöka slappna av.

Jag tror hon fick kontrasten på CT:n :)
  • Anonym (...)
    Anonym (så rädd) skrev 2018-06-27 20:52:39 följande:

om jag förstod det rätt var läkaren som bedömde bukröntgen en kirurg som jobbar med akuta bukoperationer, gastric bypassoperationer och tarmoperationer. Vad är det för skillnad på det och det du nämnde? 

En gadtroenterolog tittar mer på funktionen av organen, inte vara om "något skall opereras". Det kan hända att man i te hittar något hos dig utan det blir IBS I slutändan men de får leta efter annat först. En ny röntgen tycker jag är rimligt med tanke på att det gått ett halvår och de om något förändrats. Remiss till smärtenhet låter rimligt.

Man kan missa saker på ct men dina stora besvär borde ha synts om det vore en cancer som orsak.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Xxx) skrev 2018-06-27 20:58:30 följande:
    Håller med
  • Anonym (Jane)
    Anonym (så rädd) skrev 2018-06-27 20:52:39 följande:

Det är ju en röntgenläkare som bedömer dina bilder- sedan skickas ett svar till din läkare (kirurgen). Röntgenläkare är ju speciellt utbildade i att bland annat bedöma just röntgenbilder på ett sätt som andra läkare inte är. Jättebra att de gjort ordentligt med undersökningar- båda ct och mr! Tänk på att en ct buk har ganska hög dos strålning (jämfört med din normala årsdos av yttre faktorer) och det är inte en undersökning man ska göra i onödan.

Låter jättekämpigt för dig, men jag tycker det låter som att du har blivit ordentligt undersökt. Däremot så kan du ju inte ha det så här! Du får fortsätta pusha på sådu får hjälp med smärtan. Men jag tänker att det gått så lång tid nu att cancer känns inte rimligt. Hur gammal är du? Det är ovanligt med cancer i unga åldrar.... o hade det varit i bukspottkörteln så borde du ha fått gulsotssymptom (och värre saker) vid det här laget... kram!
  • Anonym (annat?)

Har du kollat upp de privata delarna? Kan vara en cysta på ena äggstocken, oftast ofarliga, men om de växer sig stora så kan de göra ofantligt ont.

Svar på tråden Hade dom verkligen sett på röntgen om det hade varit cancer?