• Festival78

Bokanalys på engelska

Hej, 
    Jag pluggar just nu engelska 6 på komvux och ska skriva en bokanalys på engelska då.. aldrig i mitt liv skrivit en bokanalys på svenska ens. Läst och försökt lista ut vad detta är för något, svårt tycker jag. 
    jag har iaf läst The woman who stole my life med Marian Keyes.
    Svårtass tycker jag det är att hitta Thesis Statement, ja nu iaf innan jag börjar, sen blir det väl ännu svårare att försöka binda ihop allt haha
    Kan man ha typ "The author of The woman who stole my life showed how good karma and bad karma effect your life" som thesis statement? eller är jag helt ute och flyger? 

• Svar på tråden Bokanalys på engelska
  • Dr Love

Måste du formulera ditt "statement" först? Kanske bättre att genomföra din analys och formulera det utifrån vad du kommit fram till.

Tanken med din thesis statement är att den kortfattat ska summera din analys. Det låter inte som du är helt ute och cyklar med din preliminära version men utveckla den genom att berätta om hur författaren gått till väga.

Jag skulle fråga mig själv: Vad vill författaren förmedla med sin bok? Hur går hon till väga för att göra sin poäng?

Till sist 2 små detaljer.
    1. Benämn författaren vid namn och inte bara "the author".
    2. Det ska vara "affect" inte "effect". Det ena är ett verb, det andra ett substantiv.

Lycka till!

• Festival78

åå tack! jag har totalt fastnat på att göra thesis statement först och sen skriva men kanske gör som du säger istället, de låter lite lättare. 
    Jag har nog bara svårt också att komma in hur man ska tänka, inte pluggat på 20år och sen blir man satt på det här haha 

• Festival78

åå tack! jag har totalt fastnat på att göra thesis statement först och sen skriva men kanske gör som du säger istället, de låter lite lättare. 
    Jag har nog bara svårt också att komma in hur man ska tänka, inte pluggat på 20år och sen blir man satt på det här haha 

• Dr Love

Ingen fara!