Tänk på att bokanalysen är din egen personliga analys. Det finns inget facit (med undantag för författaren själv möjligtvis).
Så du behöver inte känna att du är införstådd med hennes tankar till 100%.
Du kanske misstolkar författarens intentioner helt! Det spelar ändå ingen större roll. En bokanalys ska alltid kunna och kommer alltid att kritiseras. Om den startar en diskussion desto bättre. Meningen med uppgiften är bara att du ska använda det engelska språket och bekanta dig med konceptet bakom uppgiften. Så känn inte alltför stor press!
Precis som du själv klokt påpekar, så behöver du inte recensera eller sammanfatta boken. Skriv snarare om vad boken säger om författaren och dennes tankar.
Exempelvis: "A.A. Milnes böcker om vännerna i sjumilaskogen lyfter fram hans fascination för psykologisk ohälsa och utvecklingsspsykiatriska diagnoser samt hur dessa endast kan behandlas med helt nya infallsvinklar: att olika personlighetstyper möts. Ett lysande exempel på detta är när kanin, bokstavligt talat, målar in sig i ett hörn och endast Puh, med sin uppfinningsrika men oeftertänksamma optimism, kan hjälpa kanin genom att slå hål på taket och kalla det ett takfönster."
Det här var sannolikt inte alls något som Mílne försökte lyfta fram men det spelar som sagt ingen roll. Det viktigaste är att jag gör en analys baserad på hans bok. Den behöver inte vara korrekt.
Använd händelser i boken för att knyta an till poängen du vill göra. Summera bara skeenden i boken om de är nödvändiga för ditt resonemang.
Hoppas att jag inte rör till det för dig. Jag tycker det låter som du är förberedd och redo att börja skriva! :)