• Festival78

Bokanalys på engelska

Hej, 
    Jag pluggar just nu engelska 6 på komvux och ska skriva en bokanalys på engelska då.. aldrig i mitt liv skrivit en bokanalys på svenska ens. Läst och försökt lista ut vad detta är för något, svårt tycker jag. 
    jag har iaf läst The woman who stole my life med Marian Keyes.
    Svårtass tycker jag det är att hitta Thesis Statement, ja nu iaf innan jag börjar, sen blir det väl ännu svårare att försöka binda ihop allt haha
    Kan man ha typ "The author of The woman who stole my life showed how good karma and bad karma effect your life" som thesis statement? eller är jag helt ute och flyger? 

• Svar på tråden Bokanalys på engelska
  • Dr Love

Måste du formulera ditt "statement" först? Kanske bättre att genomföra din analys och formulera det utifrån vad du kommit fram till.

Tanken med din thesis statement är att den kortfattat ska summera din analys. Det låter inte som du är helt ute och cyklar med din preliminära version men utveckla den genom att berätta om hur författaren gått till väga.

Jag skulle fråga mig själv: Vad vill författaren förmedla med sin bok? Hur går hon till väga för att göra sin poäng?

Till sist 2 små detaljer.
    1. Benämn författaren vid namn och inte bara "the author".
    2. Det ska vara "affect" inte "effect". Det ena är ett verb, det andra ett substantiv.

Lycka till!

• Festival78

åå tack! jag har totalt fastnat på att göra thesis statement först och sen skriva men kanske gör som du säger istället, de låter lite lättare. 
    Jag har nog bara svårt också att komma in hur man ska tänka, inte pluggat på 20år och sen blir man satt på det här haha 

• Festival78

åå tack! jag har totalt fastnat på att göra thesis statement först och sen skriva men kanske gör som du säger istället, de låter lite lättare. 
    Jag har nog bara svårt också att komma in hur man ska tänka, inte pluggat på 20år och sen blir man satt på det här haha 

• Dr Love

Ingen fara!

Ett annat tips är att bara börja skriva på din brödtext även om du inte har koll på ditt upplägg. Att komma igång är ofta det svåraste. Mycket lättare att förbättra språket och strukturen i en redan befintlig text istället för att författa din text perfekt redan från början.
    Börja skriv bara för att komma igång. Du kommer säkert att revidera det mesta av texten i slutändan i alla fall.

Skriv om du har fler funderingar.

• Festival78

Inser nu att jag har svårt att hitta vad hon vill förmedla i sin bok..
    Ska man tro på karma eller öde?
    Lyckan kan komma och man kan ha ett bra liv ändå man är 40 och skild? 
    Kärlek kan uppstå under oanade omständigheter. 

• Festival78

Tack för tipsen! Hjälper så mycket! Jag tycker det är svårt att börja för att man inte ska skriva om handlingen vad jag förstår (inte så mycket iaf) utan om precis som du säger vad är det för budskap boken vill ge och hur ser man det. Men får helt enkelt börja skriva.. suttit och läst och läst om hur man skriver i 1 1/2 dag nu.. 

Det enda jag skrivit är

The first chapter of Marian Keyes novel "The woman who stole my life" presents a 41 year old woman how tries to believe that good karma will help her some day.

• Dr Love

Tänk på att bokanalysen är din egen personliga analys. Det finns inget facit (med undantag för författaren själv möjligtvis).
    Så du behöver inte känna att du är införstådd med hennes tankar till 100%.

Du kanske misstolkar författarens intentioner helt! Det spelar ändå ingen större roll. En bokanalys ska alltid kunna och kommer alltid att kritiseras. Om den startar en diskussion desto bättre. Meningen med uppgiften är bara att du ska använda det engelska språket och bekanta dig med konceptet bakom uppgiften. Så känn  inte alltför stor press!

Precis som du själv klokt påpekar, så behöver du inte recensera eller sammanfatta boken. Skriv snarare om vad boken säger om författaren och dennes tankar.

Exempelvis: "A.A. Milnes böcker om vännerna i sjumilaskogen lyfter fram hans fascination för psykologisk ohälsa och utvecklingsspsykiatriska diagnoser samt hur dessa endast kan behandlas med helt nya infallsvinklar: att olika personlighetstyper möts. Ett lysande exempel på detta är när kanin, bokstavligt talat, målar in sig i ett hörn och endast Puh, med sin uppfinningsrika men oeftertänksamma optimism, kan hjälpa kanin genom att slå hål på taket och kalla det ett takfönster."

Det här var sannolikt inte alls något som Mílne försökte lyfta fram men det spelar som sagt ingen roll. Det viktigaste är att jag gör en analys baserad på hans bok. Den behöver inte vara korrekt.

Använd händelser i boken för att knyta an till poängen du vill göra. Summera bara skeenden i boken om de är nödvändiga för ditt resonemang.

Hoppas att jag inte rör till det för dig. Jag tycker det låter som du är förberedd och redo att börja skriva! :)

Svar på tråden Bokanalys på engelska