• Kåmpiz

    Hur mycket skärmtid?

    Mina tonåringar vill inte göra något annat än att titta på en skärm, spela eller se på youtube hela dagarna. Så fort man vill hitta på något annat eller göra en utflykt blir det sura miner. Man får tjata för att de ska gå ut och bada.

    Inte roligt att göra utflykter när de
     segar sig och är motsträviga. Jag vill att de ska få andra upplevelser från sin barndom, men det blir ett evigt tjat och hot om skärmtiden.

    Hur många timmar använder era tonåringar mobilen, surfplattan eller datorn.
    På vardagar?
    Under helger och lov?

    Får de bestämma själva över skärmtiden?

  • Svar på tråden Hur mycket skärmtid?
  • Ballon79

    Mina tonåringar har mobilabonnemang utan surf + att mobilens inställningar är låsta så att den bara kopplar upp sig på vårt wifi hemma hos oss. Och vårt hemma-wifi är bara på mellan 18 och 20 varje dag. Då får barn och vuxna göra sina surf-ärenden. Resten av tiden är vi ute eller tonåringarna hjälper till med sina hushållssysslor. Detta är nu på sommarlovet, av sociala skäl släpper vi på skolans wifi under terminerna.

  • Looper21

    Varför ska man egentligen begränsa wi-fi/internet/skärmtiid. Min son spelar och tittar på Youtube en hel del nu på sommarlovet.(c.a 5-7 h varje dag, ibland mer.) Men det är hans stora intresse just nu så varför ska man sätta gränser? Vi spelar dessutom endel både mobilspel och teve spel ihop med honom så en stor del av vår kvalitets tid sker via internet.

  • Ballon79
    Looper21 skrev 2018-06-30 17:51:41 följande:

    Varför ska man egentligen begränsa wi-fi/internet/skärmtiid. Min son spelar och tittar på Youtube en hel del nu på sommarlovet.(c.a 5-7 h varje dag, ibland mer.) Men det är hans stora intresse just nu så varför ska man sätta gränser? Vi spelar dessutom endel både mobilspel och teve spel ihop med honom så en stor del av vår kvalitets tid sker via internet.


    Jag tror att vi har olika syn på kvalitet. Och 5-7 h skulle jag aldrig acceptera i längden. Hur gammal är din son?
  • Anonym (Traktor)

    Det är dåligt att låta barn använda telefon. De blir mobilberoende. Men man ska inte heller ha wifi gränser osv

  • Looper21
    Ballon79 skrev 2018-06-30 17:57:34 följande:

    Jag tror att vi har olika syn på kvalitet. Och 5-7 h skulle jag aldrig acceptera i längden. Hur gammal är din son?


    Han är 14, fler borde faktiskt testa att ha gemensam tid med barn genom spel. Både vi och vår son tycker det är roligt, vi kör både mot och med varandra i olika slags spel och det gör att vi spenderar mer tid tillsammans.
  • Looper21
    Anonym (Traktor) skrev 2018-06-30 18:40:17 följande:

    Det är dåligt att låta barn använda telefon. De blir mobilberoende. Men man ska inte heller ha wifi gränser osv


    Hmmmm visst kan för mycket mobil bli beroende framkallande men jag skulle säga att det gäller minst lika mycket för vuxna.
  • Looper21
    Anonym (Traktor) skrev 2018-06-30 19:07:46 följande:

    Telefon heter det, inte mobil


    Det spelar väl absolut 0 roll? Kalla det vad du vill alla förstår väl att mobil/telefon/smartphone är samma sak?
Svar på tråden Hur mycket skärmtid?