• Anonym (Körsbär)

Behöver hjälp. Trädgårdstvist

Hej

Vet nån vad det är för regler som gäller när träd hänger över till grannen? Vi har ett körsbärsträd som vi kämpar med för att det blir så mycket för att det blir så mycket getingar och hunden blir jättestressad av detta. Nu är det så att när vi slitit färdigt med att räfsa körsbär och getingar så släpper grannens träd ner en massa körsbär. Grannens träd hänger över till oss och jag orkar inte slita med deras träd också. Hunden blir jättestressad av alla getingar. Grannen vägrar att kapa grenarna som hänger över till oss. Jag vill inte ha deras träd över oss. Ordförande säker olika saker till oss. Till grannarna säger han tydligen att de slipper men förra sommaren va han här och tittade och sa att han absolut skulle kapa grenarna. Han va tom förbannad och svor. Nyss frågade jag grannen helt vänlig, ska ni kapa dom där grenarna och blev totalt utskälld och dom skulle minsann inte kapa nåt.

• Svar på tråden Behöver hjälp. Trädgårdstvist
  • Bibbidi
    I jordabalkens (JB) 3 kapitel regleras rättsförhållandet mellan grannar. I kapitlets 2 § regleras specifikt reglerna kring rötter och grenar som tränger över tomtgränserna. Där stadgas att om gren eller rot tränger över tomtgränsen från område intill denna och detta orsakar olägenhet får fastighetsägaren ta bort dessa. Dock ska den ägare till tomten som träden står på först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om bortförandet kan befaras medföra skada av betydelse för honom eller henne.

lawline.se/answers/trad-som-hanger-over-tomtgransen-vad-galler
  • Anonym (En man)

Jag har samma problem. Grannen har ett väldigt stort träd vars krona till mer än hälften hänger över min tomt. Den når nästan fram till mitt hus. Jag kan inte få gräsmattan att växa under trädet. En arborist säger att det inte går att beskära alla grenar över min tomt utan att trädet tar allvarlig skada. Om.man ändå skulle göra det kommer det kosta ca 30 tkr. Grannen vägrar göra nåt åt sitt träd. Skulle trädet blåsa omkull mot mitt hus skulle delar av huset krossas. Jag har bara torr jord på nöstan 100 kvm pga trädet. På hösten får jag en massa löv på tomten dessutom. Vad gör man?

• Anonym (Fia)

Anonym(Enman): Jag skulle först skriftligen informera grannen om att jag ville att han tog bort det som hänger över på min tomt och ge honom två veckor att göra det. Sedan skulle jag kapa de grenar jag nådde från marken och från stege. Att trädet tog skada skulle jag faktiskt skita i.

På min förra tomt hade jag en björk som stod rätt nära tomtgränsen och eftersom grannarnas tomt var lägre än min (kraftig nedförsbacke) så blåste alla löv och grenar ner på deras sida varje höst. När de frågade om de kunde kapa de få grenar som stack in på deras sida så erbjöd jag mig att betala för att en firma kom och tog ner trädet. Jag hade nämligen oroat mig lite för att björken skulle blåsa omkull över deras hus när det stormade något år tidigare. Det slutade med att grannarna betalade hälften för att de blev så glada över att slippa trädet. Man behöver respektera att grannarna inte alltid uppskattar ens träd!

• Anonym (Körsbär)
    Anonym (En man) skrev 2018-07-01 17:29:18 följande:

Jag har samma problem. Grannen har ett väldigt stort träd vars krona till mer än hälften hänger över min tomt. Den når nästan fram till mitt hus. Jag kan inte få gräsmattan att växa under trädet. En arborist säger att det inte går att beskära alla grenar över min tomt utan att trädet tar allvarlig skada. Om.man ändå skulle göra det kommer det kosta ca 30 tkr. Grannen vägrar göra nåt åt sitt träd. Skulle trädet blåsa omkull mot mitt hus skulle delar av huset krossas. Jag har bara torr jord på nöstan 100 kvm pga trädet. På hösten får jag en massa löv på tomten dessutom. Vad gör man?

Men gud alltså!! Varför finns det så korkade människor. Både det med gräset och torr jord är ju anledningar som räcker. Och när det finns risk att trädet slår sönder ert hus!! Alltså han måste väl kapa?har ni pratat om det, du och grannen? Mina går det inte att prata med. Dom började skrika åt mig så jag fick inte en syl i vädret!

Det här är ett koloniområde och marken arrenderas av kommunen. Ja tror bannemig att jag ringer dit imorgon.
  • Anonym (Körsbär)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-01 17:54:53 följande:

Anonym(Enman): Jag skulle först skriftligen informera grannen om att jag ville att han tog bort det som hänger över på min tomt och ge honom två veckor att göra det. Sedan skulle jag kapa de grenar jag nådde från marken och från stege. Att trädet tog skada skulle jag faktiskt skita i.

På min förra tomt hade jag en björk som stod rätt nära tomtgränsen och eftersom grannarnas tomt var lägre än min (kraftig nedförsbacke) så blåste alla löv och grenar ner på deras sida varje höst. När de frågade om de kunde kapa de få grenar som stack in på deras sida så erbjöd jag mig att betala för att en firma kom och tog ner trädet. Jag hade nämligen oroat mig lite för att björken skulle blåsa omkull över deras hus när det stormade något år tidigare. Det slutade med att grannarna betalade hälften för att de blev så glada över att slippa trädet. Man behöver respektera att grannarna inte alltid uppskattar ens träd!

Åh.. om ändå mina grannar hade varit som du..:)
  • Anonym (Körsbär)

Jag blev totalt utskälld av dom för att jag frågade. Det roliga är att det va han själv som sa att han skulle göra det när de köpte kolonistugan för två år sen. Han va halt inne på det och pratade tom om att han skulle anlita en arborist. Nu när jag frågade om det så blev ragatan helt obstinat och skrek att det kostar flera tusen och att vi/jag skulle betala det. Så kan det väl inte vara? Att jag ska betala för att såga ner grenar från grannens tomt? De verkar ju helt absurt. Hon skrek också att vå ek minsann hänger över. Men den har ju inga körsbär som faller och drar till sig getingar. Men vi ska kapa den, bara för den sakens skull. Och, ja just de Patrona skrek: det är väl inte vårt problem att eran hund blir stressad. Hon kom med många korkade meningar som hon skrek till mig. Det va inte så kul att vara en mot två heller.

• GGN
    Anonym (En man) skrev 2018-07-01 17:29:18 följande:

Jag hade faktiskt bemödat mig med att anmäla det.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Körsbär) skrev 2018-07-01 18:19:43 följande:

Jag blev totalt utskälld av dom för att jag frågade. Det roliga är att det va han själv som sa att han skulle göra det när de köpte kolonistugan för två år sen. Han va halt inne på det och pratade tom om att han skulle anlita en arborist. Nu när jag frågade om det så blev ragatan helt obstinat och skrek att det kostar flera tusen och att vi/jag skulle betala det. Så kan det väl inte vara? Att jag ska betala för att såga ner grenar från grannens tomt? De verkar ju helt absurt. Hon skrek också att vå ek minsann hänger över. Men den har ju inga körsbär som faller och drar till sig getingar. Men vi ska kapa den, bara för den sakens skull. Och, ja just de Patrona skrek: det är väl inte vårt problem att eran hund blir stressad. Hon kom med många korkade meningar som hon skrek till mig. Det va inte så kul att vara en mot två heller.

Ett annat alternativ är att du pratar med gubben och frågar om han kan tänka sig att ta hand om körsbären som faller på er tomt? Ifall du kan tänka dig att ha honom krattande på tomten. Så slipper de kapa trädet. Bladen som faller hos er kan ni ju kvitta mot ekbladen som faller på deras tomt.
  • Aikido
    Anonym (Körsbär) skrev 2018-07-01 18:19:43 följande:
    Det är inte händelsevis så att ni båda två kommer från forna Jugoslavien? Inte helt långsökt att tänka sig ena parten här som Kroater och andra som Serber. Om jag var som du skulle jag fortsättningsvis hålla utkik efter försåtsmineringar runt trädet.
  • Anonym (Körsbär)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-07-01 19:16:54 följande:

Ett annat alternativ är att du pratar med gubben och frågar om han kan tänka sig att ta hand om körsbären som faller på er tomt? Ifall du kan tänka dig att ha honom krattande på tomten. Så slipper de kapa trädet. Bladen som faller hos er kan ni ju kvitta mot ekbladen som faller på deras tomt.

Ja, precis, löven kvittar men getingarna är asjobbiga. Han är ungefär 35 år. Helt styrd av henne verkar det som. Åhhh, ni skulle hört henne
  • Anonym (Körsbär)
    Aikido skrev 2018-07-01 19:23:37 följande:

Det är inte händelsevis så att ni båda två kommer från forna Jugoslavien? Inte helt långsökt att tänka sig ena parten här som Kroater och andra som Serber. Om jag var som du skulle jag fortsättningsvis hålla utkik efter försåtsmineringar runt trädet.

Hahaha:))) vi är svenskar både dom och vi. Men tack för ett gott skratt. Vi har många såna här och dom hörs lång väg:) men de gör inget:) dom är ok:)
  • Anonym (?)

Men om ni kan tänka er att kapa ert träd som hänger över deras tomt "bara för att" så kan ni väl istället lägga de pengarna på att kapa deras träd? De kanske går med på att ha kvar ert träd om ni betalar åtminstonde hälften av vad det kostar att kapa körsbären?

• Anonym (Körsbär)
    Anonym (?) skrev 2018-07-02 00:02:44 följande:

Men om ni kan tänka er att kapa ert träd som hänger över deras tomt "bara för att" så kan ni väl istället lägga de pengarna på att kapa deras träd? De kanske går med på att ha kvar ert träd om ni betalar åtminstonde hälften av vad det kostar att kapa körsbären?

Inget kostar om man gör det själv. Det är egentligen bara några kvistar från vår ek som hänger över. Hon va tvungen att dra till med något för att gå i försvar. Dom drar jag av med en fogsvans. Dom måste ta sitt ansvar.
  • Anonym (En man)
    GGN skrev 2018-07-01 18:48:31 följande:

Jag hade faktiskt bemödat mig med att anmäla det.

Det finns väl ingen instans att anmäla till!?

Att dra igång en civilrättslig process känns alltför jobbigt. Har pratat med mitt försäkringsbolag också. De säger att min försäkring täcker ev skador. Men självrisken får jag stå för själv.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-01 17:54:53 följande:

Håller med
  • Anonym (Körsbär)

Anmäla kan man väl inte men man kan lämna en skrivelse till föreningen.

Det sjuka va ju att jag bara frågade: ska ni ta ner grenarna? Dom gick i försvar direkt och skrek att ordförande har sagt att dom inte behövde det.

Men när han va här o tittade så va han förbannad på dom föra att de inte tog ner dom.

Att skriva en skrivelse känns ju helt onödigt eftersom ordförande säger en sak när jag är med o en annan när jag inte är med. Kappvändare heter det visst

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (Körsbär) skrev 2018-07-02 17:25:05 följande:

Anmäla kan man väl inte men man kan lämna en skrivelse till föreningen.

Det sjuka va ju att jag bara frågade: ska ni ta ner grenarna? Dom gick i försvar direkt och skrek att ordförande har sagt att dom inte behövde det.

Men när han va här o tittade så va han förbannad på dom föra att de inte tog ner dom.

Att skriva en skrivelse känns ju helt onödigt eftersom ordförande säger en sak när jag är med o en annan när jag inte är med. Kappvändare heter det visst

Kan du be om ett möte med er alla tre: du, grannen och ordföranden?
  • Anonym (Körsbär)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-07-02 17:34:38 följande:

Kan du be om ett möte med er alla tre: du, grannen och ordföranden?

Jo, om det hade varit en normal ordförande så hade jag kunnat det. Men han va ju så förbannad att skrek när han var här o kollade. Dom sa att han va vansinnig på allt tjafs. Jag vet att jag har rätt, ordförande vet också att jag har rätt men han vågar inte stå för det. Då blir han osäker och börjar skrika. De är inte klokt detta :(
Svar på tråden Behöver hjälp. Trädgårdstvist