• Lucky Me

Har någon opererat ögonen med laser? Elsa eller LASEK?

Ska operera ögonen på torsdag och är jättenervös!
    Har någon några erfarenheter?

• Svar på tråden Har någon opererat ögonen med laser? Elsa eller LASEK?
  • ISE

Hejsan,

Lyllos dig! Har inte direkt egen erfarenhet var tyvärr tvungen att ställa in min Lasik operation pga att jag inte kunde ta ledigt från jobbet när jag var inbokad. Jag skulle ha gjort det i London och läkaren jag pratade med hade gjort flera tusen operationer. Det är tydligen en rutin procedur nuförtiden och jag tycker inte du ska behöva vara nervös (fast jag vet hur det känns för lite rädd blir man ju när det handlar om synen, man är ju bara mänsklig).

Känner flera som har gjort Lasik och de är alla jättenöjda. Vet ingen som gjort Lasek/Elsa, men har hört att det kan vara lite ömmare efteråt än med Lasik, men resultatet skall bli lika bra i slutändan. De jag känner som gjort operationen är alla jättenöjda och önskar de gjort det tidigare. En vet jag hade lite ostabil synskärpa en längre period än vad hon räknat med och tyckte det var lite jobbigt att jobba framför datorn eftersom det kändes som hon inte kunde fokusera blicken hela tiden, men nu är hon kanon nöjd.

Var inte orolig, det kommer gå jättebra. Är lite avis på dig som har fått tummen ur att göra något åt det. Trist att söla med linser varje dag som jag gör. Var är du inbokad och vad kostar det att göra det här hemma? Kanske jag också skulle ta tag i detta en gång för alla....

• Mamma mjau

ISE; varför tänkte du göra op. i London; är det billigare där (har själv funderat länge på ögonop. men det kostar ju rätt mkt!!)

• ISE

Jag bodde och jobbade i London så det var egentligen enda anledningen. Skulle bli lättare med återbesök och liknande. Det är kanonbilligt på vissa ställen, men då är det lite löpandebandprincipen som gäller. Där kostade det ca 6 0000 kronor att göra båda ögonen (Lasik) vilket är väldigt billigt.

Det stället jag var inbokad på var dock dyrare, men jag kände mer förtroende för läkarna och hade läst att många som gjort det där var nöjda. Det skulle kosta ca 32 000 kr, men då var det bausch & Lomb laser med nyaste punkt behandlingen (wave-något) för att man skulle få perfekt mörkerseende också. Hade också en kollega som gjorde det där så jag visste att det var ett ok ställe (hon är läkare själv).

• Crazy Baby

Hej!

Jag opererade mina ögon med LASIK teknik för två år sedan! Jag är supernöjd! På den kliniken jag var på, Novius ögonklinik (Stockholm) kostade det 25 000kr när man gjorde båda ögonen samtidigt!

• ISE

Crazy Baby: Hur länge tog det innan du tyckte att synen var normalt igen efter och hur fungerar det med återbesök?

• Pojkmamma

Är det inte så att synen försämras efter några år igen och man är tvungen att göra om det?

• Zeldis

Jag opererade ögonen med LASIK för två år sedan. Jag är jättenöjd med resultatet
    Det är så skönt att slippa linser och framför allt glasögon som jag hatade att ha! Det känns fortfarande "märkligt" att jag kan se bra själv!!!

Förstår att du är nervös. Det var jag med. Men där jag opererade mig (globen eye clinic) var det jättetrevlig personal som tog väl hand om mig!!

Undersökningar och operation var klara på en förmiddag och själva operationen tog från att jag gick in i rummet till att jag var klar ca 20-30 min. Under den tiden hann jag även få information om efterbehandling och annat..
    Jag såg bra direkt efter operationen

Efter operationen gjorde det ont. Men jag fick med mig värktabletter och kunde sova bort de värsta timmarna.

Annars tyckte att första veckan var jobbig. Inte så att jag hade ont. Men jag skulle droppa antibiotikadroppar i ögonen 5 ggr om dagen. Fick använda solglasögon utomhus för att inte få in damm och grus i ögonen och även vara försiktig med att få in schampo i ögonen när jag duschade och fick absolut inte gnugga i ögonen.

Hoppas det gör bra för dig på torsdag och fråga gärna mer om du undrar över något!!!

Pojkmamma: Närsyntheten och ev brytningsfel man opererar bort försvinner, enligt de som opererade mig. Men det som kan hända är att man, när man blir äldre, blir översynt och kan behöva läsglasögon för det.

• Pojkmamma

Min optiker sa att i stort sett alla opererade har samma synfel igen efter åtta år. Har du frågat om det?

• Willow 82

Jag skulle också vilja veta mer om det här

Har dock aldrig hört att man skulle få tillbaka samma synfel om 8år? Kan det verkligen stämma?

• Zeldis

Med de operationsmetoder man använder idag, som lasik, ska det inte vara så. Jag har varken hört det från globen e c eller från min optiker jag hade innan jag opererade mig. (hade jag hört det hade jag inte opererat ögonen för att se lika dåligt igen om ca 8-10 år)
    Man kan få lite sämre kontrastseende i mörker eller kan i vissa fall se halofenomen runt starka ljus

www.globeneyeclinic.se/behandlingar.php

Däremot pratade min optker om att synen kunde försämras något efter några år med den metod som användes tidigare, PRK, där man slipade med laser direkt på hornhinnan..

• Crazy Baby

ISE - jag var på återbesök redan dagen efter sen tror jag det var 2 månader och sen efter ett halv år!

Jag såg bättre än någonsin redan på kvällen samma dag som jag blev opererad!

• Lucky Me

tack för alla svar!
    Hur upplevde ni som gjort det själva operationen? Är så rädd att det ska göra ont!!!
    Sedan, den där äckliga bandagelinsen som man tydligen ska ta bort själv...hur var det att ta bort den?

Svar på tråden Har någon opererat ögonen med laser? Elsa eller LASEK?