• Anonym (Kan inte bestäm­ma)
    Äldre 1 Jul 22:14
    2094 visningar
    4 svar
    4
    2094

    Hur ska jag klara abort- finns stödlinje?

    Jag har tid inbokad för abort. I början kändes det inte så svårt, bara som att mensen skulle vara lite senare och värre än vanligt. Nu har jag gått in i vecka 6 och det börjar kännas i kroppen. Min kropp påminner mig om mina tidigare graviditeter som blev otroliga underverk.

    Jag hade ju bestämt mig för att det inte ska bli några fler barn, men jag vet inte om jag klarar abort när hormonerna börjar ställa till min hjärna så att jag vill behålla trots att nästan allt talar för att det är dåligt.

    Går det ännu längre tid innan aborten kommer jag inte att klara det. Kommer jag alltid att sakna den som inte fick födas? Jag behöver verkligen prata med någon men har inte tid eller möjlighet, beslutet måste tas nu.

    Finns hjälp på nätet att få?

  • Svar på tråden Hur ska jag klara abort- finns stödlinje?
  • Äldre 1 Jul 22:18
    #1

    Minna-kliniken finns i Göteborg, jag tror de har stödlinje, kolla med dem. De drivs av nån kyrka men är inte abortmotståndare och pratar inte religion om man inte själv vill det. De hjälper både med aborter och människor som behåller men funderar över abort.

  • Äldre 2 Jul 23:19
    #2

    Livlinan ?? Eller Hope Center ??

    Ring dem!

    livlinan.nu/att-gora-ett-val/abort/

    www.hopecenter.se

    Kram!

  • Äldre 2 Jul 23:20
    #3

    Det skulle vara hjärt-emojis där det är frågetecken ;)

  • Äldre 3 Jul 08:35
    #4

    Hej!

    Det är en tuff situation när man känner sig klar med de barn man har, men ändå blivit givet ett till. När jag läser det du skriver verkar du vara osäker på aborten då du redan vet att det är ett litet underbart liv du bär på. Det verkar också som att trots att du känner att det inte är läge i livet vet du att du kommer älska också detta barn villkorslöst.

    Du ställer dig den rätta frågan, vilket beslut kommer du kunna leva med senare?

    Trots att det från vårdens sida sällan nämns är abort en stor källa till deprition, ångest och långvarigt dåligt mående. Just därför att man vet att det var ett barn man miste i aborten.

    När du landat i ditt beslut vill jag också säga att det verkligen finns praktisk hjälp att få, om det är vad du behöver.

    Jag känner inte din situation och därför nämner jag följande, även fast det inte passar alla. Men om det är så att du inte alls kan behålla barnet så för din egen skull, överväg adoption.

    Det går att adoptera sitt barn till svenska föräldrar, där du kan välja föräldrarna själva osv. Om detta är för dig, kan jag hjälpa dig med rätt kontakter som kan stötta dig genom hela processen.

    På så sätt ger du ditt barn chans till liv, samtidigt som du ger dig en chans till frid med ditt beslut. Men som sagt, det är inte alla som står i ett sådant läge att de behöver göra detta.

    Om du vill skriva mer här och prata så får du gärna bolla med mig. Annars finns det flera mer organiserade srödplatser:

    Var i landet bor Du?

    Som tidigare nämnt finns en minnamottagning i Gbg, men också en i Uppsala - www.minna.nu

    I sthlm finns hopecenter, www.hopecenter.se

    Jag vet också att flera hör av sig till www.abortnej.se

    De hjälper en del kvinnor med samtal och rådgivning varje år.

    Stort lycka till.

    Styrkekram!

Svar på tråden Hur ska jag klara abort- finns stödlinje?