• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Naomi eller Noomi?
  • rabbes

    Noomi är den svenska varianten så min röst går til det. Tycker annars att det är väl kristet men aja, det är upp till er.

  • Corneliass
    rabbes skrev 2018-07-02 11:18:10 följande:

    Noomi är den svenska varianten så min röst går til det. Tycker annars att det är väl kristet men aja, det är upp till er.


    Hade ingen aning om att det ens var kristet. 
  • Kokoskorven
    rabbes skrev 2018-07-02 11:18:10 följande:

    Noomi är den svenska varianten så min röst går til det. Tycker annars att det är väl kristet men aja, det är upp till er.


    En väldigt stor del av våra vanligaste förnamn kommer från den judisk/kristna traditionen. Inte så konstigt, eftersom den är rötterna till den västerländska civilisationen. Noomi/Naomi är nu mera judiskt än kristet eftersom det kommer från gamla testamentet. De Noomi jag känner i Sverige är av judisk börd, men det finns ju inget som hindrar att du döper ett kristet eller sekulärt barn till det ändå. Fint namn!
  • rabbes
    Corneliass skrev 2018-07-02 11:20:38 följande:
    Hade ingen aning om att det ens var kristet. 
    Det förekommer i Gamla Testamentet i Ruts bok. Det är det första som kommer upp på Wikipedia när man söker på namnet Noomi. Kanske dags och ta att läsa Ruts bok så att du får en känsla för hur Noomi i bibeln är.

    Själv önskar jag inte att ge mina barn i framtiden bibliska namn eftersom att jag inte är kristen/jude och det skulle helt enkelt kännas fel. Känner mig dock ganska ensam i detta då de flesta föräldrar inte verkar ha några bekymmer med att ge sina barn namn som Lukas, Alexander, Elias, Noah, Adam, Julia, Lea, Ester, osv.

    Mina föräldrar är muslimska konvertiter och de gav mig ett namn från Koranen och det har känts jobbigt hela livet, dels för att jag inte själv är muslim och för att jag verkligen ogillar islam som religion, men även för att det är falsk marknadsföring, går man och bär runt på ett namn från koranen tror folk per automatisk att man är muslim och det ville jag inte att folk skulle tro om mig. Jag bytte namn när jag fyllde arton. Jag skulle aldrig vilja börda mina barn med ett namn som tillhör en religion som de kanske inte skulle känna sig bekväma med.
  • rabbes
    Kokoskorven skrev 2018-07-02 11:44:07 följande:
    En väldigt stor del av våra vanligaste förnamn kommer från den judisk/kristna traditionen. Inte så konstigt, eftersom den är rötterna till den västerländska civilisationen. Noomi/Naomi är nu mera judiskt än kristet eftersom det kommer från gamla testamentet. De Noomi jag känner i Sverige är av judisk börd, men det finns ju inget som hindrar att du döper ett kristet eller sekulärt barn till det ändå. Fint namn!
    Kristendomen skapades i Mellanöstern inte västvärlden så jag håller inte med dig om att kristendomen skulle vara rötterna till vår civilisationen. Det är en religion som kom från en annan världsdel och påtvingades majoriteten av Europas befolkning med våld.

    Jag har aldrig träffat någon som heter Noomi men alla judar jag har träffat har konstigt nog haft namn som inte förekommer i Bibeln. De har hetat Emma, Elin, Amanda, Erik, Viktor Emil, och sådana namn.
  • Corneliass
    rabbes skrev 2018-07-02 12:02:31 följande:
    Det förekommer i Gamla Testamentet i Ruts bok. Det är det första som kommer upp på Wikipedia när man söker på namnet Noomi. Kanske dags och ta att läsa Ruts bok så att du får en känsla för hur Noomi i bibeln är.

    Själv önskar jag inte att ge mina barn i framtiden bibliska namn eftersom att jag inte är kristen/jude och det skulle helt enkelt kännas fel. Känner mig dock ganska ensam i detta då de flesta föräldrar inte verkar ha några bekymmer med att ge sina barn namn som Lukas, Alexander, Elias, Noah, Adam, Julia, Lea, Ester, osv.

    Mina föräldrar är muslimska konvertiter och de gav mig ett namn från Koranen och det har känts jobbigt hela livet, dels för att jag inte själv är muslim och för att jag verkligen ogillar islam som religion, men även för att det är falsk marknadsföring, går man och bär runt på ett namn från koranen tror folk per automatisk att man är muslim och det ville jag inte att folk skulle tro om mig. Jag bytte namn när jag fyllde arton. Jag skulle aldrig vilja börda mina barn med ett namn som tillhör en religion som de kanske inte skulle känna sig bekväma med.
    Nej, jag kommer inte att läsa Ruts bok bara för att få ett uppfattning om hur Noomi i bibeln är. Om jag tyder dig rätt så är det ingen bra person? Jag kommer inte att söka upp olika namn jag gillar för att se om någon person med det namnet gjort något dumt eller liknande, om det är det du försöker få mig till. Jag är inte troende så jag bryr mig personligen inte. 
  • rabbes

    Du bryr dig inte men din dotter kanske kommer att göra det. Att namnge ett barn är något stort och betydelsefullt, att du väljer att vara obildad får du själv stå för - att inte ha något sånt i åtanke tycker jag personligen är ansvarslöst oavsett om du är troende eller inte. Noomi i bibeln är förresten inte en dålig person.

Svar på tråden Naomi eller Noomi?